Biti poduzetnik i obrtnik danas znači igrati više uloga. A kad na red dođu financijski aspekti poslovanja, ne snalaze se svi baš najbolje. S Markom Jurjevićem razgovaramo o aplikaciji FIRA i o tome kako im ona može olakšati posao
'Najčešći pozitivan feedback koji dobivamo jest da je FIRA jednostavna za korištenje'
FIRA je inovativna hrvatska FinTech aplikacija koja je prilagođena poduzetnicima, obrtnicima i malim tvrtkama za jednostavnije financijsko poslovanje. Ona nije namijenjena samo velikima, a omogućava korisnicima na intuitivan način izradu i slanje ponuda i računa, uključujući fiskalne i eRačune, a da ne moraju brinuti o usklađenosti s pravnim propisima.
'Kako im pomoći?'
Nedovoljno korištenje otvorenog bankarstva u Hrvatskoj potaknulo je Marka Jurjevića, bivšeg bankara i člana uprave za financije jedne od vodećih banaka u Hrvatskoj, te Zvonimira Relju i Damira Kovačevića, oba iskusna IT inženjera i poduzetnika, na ideju da osmisle proizvod koji će omogućiti tvrtkama da koriste prednosti ovih novih pravila. Tako je nastala FIRA, aplikacija koja nudi uslugu informacija o bankovnim računima.
- Prije pokretanja aplikacije FIRA cijelu sam karijeru proveo u bankarstvu, počevši 2005. godine, odmah nakon studija. Većinu tog vremena radio sam za Raiffeisen Bank International, u različitim zemljama i na različitim pozicijama, sve do člana Uprave za financije. Tijekom tog perioda promatrao sam različite ekonomske cikluse i vidio posljedice recesije na portfelj klijenata banaka. Segment malih poduzeća i obrtnika obično je najviše stradao tijekom gospodarskih padova. Razlog je taj što manja poduzeća često nemaju dovoljno resursa i znanja o financijskom upravljanju, zbog čega su ranjivija. Zbog toga mi se nametnulo pitanje kako im pomoći - kaže nam Jurjević te nastavlja:
- Prepoznali smo da kombinacija otvorenog bankarstva s aplikacijom za poduzetnike može biti iznimno korisna jer omogućava jednostavno i intuitivno upravljanje procesom fakturiranja, od izdavanja ponuda do naplate računa. Tako poduzetnici dobivaju veću transparentnost i bolji uvid u svoje financije. Prvotno smo razvili minimalno održiv proizvod (MVP) i testirali ga na tržištu, što nas je brzo dovelo do odluke da nastavimo s razvojem i nadogradnjom funkcionalnosti koje FIRA danas nudi - otkriva nam sugovornik.
Izazovi u financijama
- Vrijeme je često jedan od glavnih izazova za poduzetnike početnike. Moraju se fokusirati na izgradnju svojeg poslovanja kako bi postigli uspjeh, no upravljanje fakturiranjem i financijama za njih je administrativni zadatak koji moraju obaviti, a često ga ne vole ili nemaju dovoljno vremena za to. Zbog toga je važno da imaju alate koji im pomažu da ovaj dio posla obave jednostavno i učinkovito, štedeći im dragocjeno vrijeme, koje zato mogu posvetiti razvoju svojeg poslovanja.
Aplikacija također prati ulazne račune/troškove te pruža jasan pregled svih financijskih transakcija na jednome mjestu, što olakšava upravljanje poslovnim financijama. Prednost i učinkovitost ove aplikacije u takvim situacijama vide se kristalno jasno.
- Kad poduzetnicima ili obrtnicima možda zatreba bankovni kredit za daljnji rast ili širenje, ponovno se suočavaju s birokratskim izazovom prikupljanja svih potrebnih informacija koje banka traži. Primjerice, banke često traže popis 10 najvećih dobavljača i klijenata, a aplikacije poput FIRA-e mogu pomoći da takve informacije budu dostupne na klik.
- Naš cilj je pojednostaviti i učiniti financijsko upravljanje što učinkovitijim za male poduzetnike. U sljedećih 5 do 10 godina vidimo FIRA-u kao ključnu platformu za poduzetnike, koja ne samo da olakšava administrativne zadatke nego pruža sveobuhvatne financijske usluge izravno unutar aplikacije, od fakturiranja do financiranja.
Nije bitna veličina poduzeća ili obrta, ističe Marko. Aplikacija je alat koji pojednostavnjuje poslovanje svim vrstama, a ovo su samo neki od primjera poslovanja:
Paušalni obrt
Obrt koji koristi paušalno oporezivanje, treba aplikaciju za brzu izradu ponuda i računa te za automatsko generiranje izvještaja PO-SD i KPR jednim klikom.
Obrtnik s velikim brojem računa
Obrtnik koji izdaje veći broj računa traži efikasan i jednostavan način upravljanja cijelim procesom fakturiranja - od kreiranja ponuda do naplate.
Trgovačko društvo s višestrukim bankovnim računima
Tvrtka koja posluje s dva računa u različitim bankama želi lako pratiti stanje i promet na računima. Preko FIRA-e izrađuje ponude i račune te koristi evidenciju ulaznih računa i troškova za bolji nadzor nad poslovnim rashodima.
Obrtnik s web shopom
Obrtnik koji vodi web shop automatizira proces od narudžbe u web shopu do kreiranja ponude ili računa u FIRA-i, s opcijom automatskog slanja računa kupcima putem e-maila.
Kulturna ustanova
Kulturna ustanova koja surađuje s vrtićima i školama koristi FIRA-u za slanje eRačuna, olakšavajući financijske transakcije i administraciju.
- Naši korisnici dolaze iz različitih sektora, od paušalnih obrtnika i OPG-ova do trgovačkih društava s do 10 zaposlenih. Svi oni imaju jednu zajedničku karakteristiku, koriste FIRA-inu funkcionalnost za izdavanje računa kako bi pojednostavili i ubrzali proces izrade ponuda i računa te dobili bolji pregled statusa plaćanja. Također, nismo primijetili da je neka određena industrija dominantna među našim korisnicima, ali možemo reći da većina dolazi iz sektora uslužnih djelatnosti.
FIRA nije zamjena za računovodstvo
- Primjerice, jedan od naših korisnika je trgovačko društvo s troje zaposlenih koje se bavi instalacijom bazena i prodajom opreme. Prije nego što je vlasnik počeo koristiti FIRA-u, njegovo vanjsko računovodstvo izrađivalo je ponude i račune za njega, ali je i dalje morao dostavljati sve potrebne informacije. Taj je proces oduzimao mnogo vremena, posebno ako su bile potrebne naknadne korekcije. S FIRA-om taj poduzetnik sad samostalno izrađuje ponude i račune, fiskalizira račune za prodaju u trgovini te može izdavati eRačune ako su mu klijenti iz javnog sektora. Proces fakturiranja značajno je ubrzan, a naplata je mnogo transparentnija jer FIRA automatski prepoznaje uplate za izlazne račune putem povezanog bankovnog računa. Najčešći pozitivan feedback koji dobivamo jest da je FIRA jednostavna za korištenje, što nam je izuzetno važno - ističe sugovornik.
Važno je napomenuti da FIRA nije zamjena za računovodstvo nego alat koji pomaže poduzetnicima u svim fazama fakturiranja prije nego što podaci stignu do računovođe. Aplikacija omogućuje računovođama pristup potrebnim financijskim podacima, što olakšava i ubrzava proces mjesečnih financijskih izvještaja. Također, unutar aplikacije razvijeni su i specijalizirani formati za prijenos podataka u računovodstvene sustave.
- Hrvatska je za nas bila početna zemlja. Željeli smo vidjeti i dokazati da je FIRA prihvaćena na tržištu te da ima potencijala. Rast broja korisnika pokazuje nam da smo na pravom putu jer smo nakon samo dvije godine poslovanja uspjeli dosegnuti više od 1000 korisnika. Međutim, naš cilj oduvijek je bio širiti se korak po korak diljem Europe. Do kraja ove godine planiramo lansirati FIRA-u na njemačko govorno područje, konkretno u Njemačku i Austriju. Te dvije zemlje predstavljaju velik potencijal za nas, s više od četiri milijuna malih poduzeća i obrtnika. Iako je konkurencija već prisutna i snažna, uvjereni smo da će FIRA pronaći svoju konkurentnu poziciju na tržištu - zaključuje Jurjević.
FIRA je dostupna putem web aplikacije, što znači da joj možete pristupiti s bilo kojeg uređaja: računala, tableta ili mobitela, i to bez obzira na operativni sustav (Windows, iOS, Android). Korištenje aplikacije naplaćuje se mjesečnom ili godišnjom pretplatom. Korisnici mogu fleksibilno aktivirati i deaktivirati pretplatu prema svojim poslovnim potrebama, što je posebno korisno za sezonske poslove.
Marko Jurjević direktor je FIRA Solutions d.o.o. i član HUP-Udruge malih i srednjih poduzetnika. Tekst je dio plaćenog sadržaja nastalog u okviru partnerske suradnje HUP - Udruge malih i srednjih poduzetnika i 24sata na poduzetničkoj platformi Kvaka24.