Naime prošle je godine u područjima naplate na hrvatskim autocestama zabilježeno 69,7 milijuna vozila, a godinu prije 55,4 milijuna.
Na autocestama u 2021. porast prometa i prihoda od cestarina
Ukupan promet svih vozila na hrvatskim autocestama 2021. godine porastao je za 25,63 posto u odnosu na godinu ranije, dok su prihodi od cestarina iznosili 2,75 milijardi kuna (bez PDV-a), što je povećanje od 27,39 posto, podaci su Hrvatske udruge koncesionara za autoceste s naplatom cestarine (HUKA).
U 2021. godini sva društva bilježe povećanje prometa za sve kategorije vozila za 25,63 posto u odnosu na prethodnu godinu. Naime prošle je godine u područjima naplate na hrvatskim autocestama zabilježeno 69,7 milijuna vozila, a godinu prije 55,4 milijuna.
Isto tako, lani su ukupni prihodi od cestarina za sva društva za autoceste iznosili 2,75 milijardi kuna (366,59 milijuna eura) što predstavlja povećanje prihoda od cestarina za 27,39 posto u odnosu na prethodnu godinu kada su ti prihodi iznosili nešto više od 2,16 milijardi kuna.
Ipak, valja podsjetiti da su ti prihodi 2019. godine iznosili 3,15 milijarde kuna, a godinu ranije tri milijarde kuna.
Prema podacima spomenute udruge, društvo Hrvatske autoceste 2021. pustilo je u promet most Sava (0,7 kilometara), dok je tvrtka Bina - Istra završila radove na 16,82 kilometara proširenja postojećih dionica do punog profila autoceste: dionica Cerovlje-Lupoglav (puštena u promet 26. srpnja 2021.) i dionica Lupoglav-Vranja (puštena u promet 25. rujna 2021.). Stoga se ukupna duljina mreže nije značajno promijenila.
Ukupna mreža autocesta u Hrvatskoj zadnjeg dana prošle godine iznosila je 1.313,40 kilometara, s tim da je pod naplatom 1.229 kilometara. Autocestama u Hrvatskoj upravljaju tri tvrtke: Hrvatske autoceste, Bina - Istra i Autocesta Zagreb - Macelj.
U 2022. godini u promet će se pustiti ili je već pušteno ukupno 24,60 kilometara autocesta, uglavnom na dionici A5 Beli Manastir - Osijek - Svilaj.
Također za ovu je godinu planiran i nastavak izgradnje iz 2021. godine, a predviđao se i početak izgradnje 16 kilometara novih autocesta, 6,5 kilometara nove autoceste s jednim trakom u prvoj fazi, te 2,14 km proširenja do punog profila autoceste.
Investicije u izgradnju novih autocesta u 2021. godini iznosile su ukupno nešto više od milijardu kuna (144,42 milijuna eura), a investicije u dionice u prometu 394,51 milijuna kuna (52,46 milijuna eura).
Planirane investicije za ovu godinu, također za tri navedene tvrtke, iznosile su 207,93 milijuna eura.
U RH se, podsjećaju iz HUKA-e, na ukupnoj mreži autocesta primjenjuje prvenstveno zatvoreni sustav naplate cestarine s više ulaza i izlaza. Uporaba autocesta naplaćuje se prema prijeđenim kilometrima i kategoriji vozila. Na ulazu na autocestu, korisnik preuzima ulaznu karticu (ili zapis snimljen na ENC uređaj), a plaćanje se vrši na izlaznim naplatnim postajama sukladno dužini putovanja. Otvoreni sustav je u primjeni na NP Bregana i NP Rupa.
Isto tako podsjećaju i da je Vlada RH započela proces transformacije postojećeg DSCR sustava naplate cestarine na autocestama (koji uključuje naplatne rampe na naplatnim postajama) u free flow sustav koji će omogućiti elektroničku naplatu cestarine bez prepreka, poboljšanje sigurnosti i protočnosti prometa na autocestama i koji će biti prihvatljiv i nediskriminirajući za sve skupine korisnika koji plaćaju cestarinu te će operaterima autocesta osigurati optimalne troškove i prihode od naplate cestarine i bit će interoperabilan s budućom EENC uslugom.
U 2021. godini bilo je ukupno 2.747 prometnih nesreća u kojima je smrtno stradalo 36 osoba, a broj ozlijeđenih osoba iznosio je 458. Godinu prije imali smo 22 poginule osobe na autocestama.
Na svim cestama u Hrvatskoj lani je poginulo 292 ljudi, godinu prije njih 237.
Ukupan broj svih prometnih nesreća u 2021. godini povećao se za 29 posto u odnosu na godinu prije, dok se broj ozlijeđenih u nesrećama povećao za 55,7 posto.