Nakon smrti roditelja ili bliskog dragog člana obitelji jedan od težih zadataka je posljednji put očistiti njegov dom i odlučiti koje stvari baciti, a koje zadržati ili darovati
Što učiniti sa stvarima voljenih nakon njihove smrti? Ovih 10 koraka vam može biti korisno
Ta odluka nije nimalo jednostavna, a zadatak se sastoji od niza poslova koji mogu biti emocionalno, fizički i financijski iscrpljujući. Ono što cijeli zadatak čini još gorim jest to što je teško odrediti odakle početi. Pitate se trebate li najprije izbaciti krevete, pa zatim nemate gdje spavati dok radite?
POGLEDAJTE VIDEO: Zaljubljenica u čišćenje
Pokretanje videa...
Odluke o tome što zadržati, darovati, reciklirati, baciti ili prodati mogu biti dugotrajne i depresivne, osobito za predmete koji su bili vrijedni i važni vašim roditeljima, ali ne i vama. Čini se kao da je grijeh odbaciti originalna umjetnička djela, vjerske predmete ili nečije voljene zbirke figurica na odlagalište. Ali što ćete zapravo sa tuđim stvarima koje vam ne trebaju?
U brojnim zapadnim zemljama postoje ljudi koji će vas držati za ruku pri svakom koraku tog procesa. Oni su profesionalci specijalizirani za čišćenje nakon smrti ili dugotrajan i stresan zadatak pražnjenja kuće voljenih nakon njihove smrti. Nekoliko stručnjaka za Lifehacker govori o tome koje korake morate poduzeti da sortirate i riješite se stvari članova svoje obitelji nakon njihove smrti.
1. Provjerite oporuku
- Čini se očiglednim, ali za početak pročitajte oporuku. Oporuka nije mišljenje, to je činjenica. Ne možete zadržati klavir samo zato što ga želite, čak i ako ste vi taj koji obavlja sav posao - kaže Matt Paxton iz Legacy Navigatora, tvrtke koja pomaže obiteljima u čišćenju imanja.
2. Kontaktirajte odvjetnika za nekretnine i računovođu
Nadajmo se da je vaš roditelj već imao odvjetnika za nekretnine i računovođu. Ako ne, raspitajte se za lokalne preporuke. Ako prodajete njihove nekretnine, morat ćete pokrenuti niz pravnih radnji u kojima vam treba savjet odvjetnika, a računovođa vam može pomoći u cijelom postupku. Dok čistite, vodite popis svega vrijednog. Ako predviđate da će oporuka biti osporena, napravite vrlo detaljan popis. Odvjetnik vas može detaljnije savjetovati oko načina kako ćete to izvesti.
3. Postavite realističan vremenski okvir
Paxton kaže da njegova tvrtka procjenjuje kako pojedinac može očistiti oko jedan kubični metar na sat, odnosno prostor veličine prosječne perilice posuđa. To znači da vi i pomoćnik možete obraditi oko 16 kubičnih metara na dan. Iskoristite tu matematiku da procijenite koliko vam je vremena potrebno za čišćenje, ali i dogovorite pomoć drugih članova obitelji ako ste uvidjeli da nećete sve stići sami. Otiđite u trgovinu te kupite vrećice i kartonske kutije. Nemojte škrtariti, jer vjerojatno ćete ih kupovati u više navrata kad shvatite koliko stvari u kući zapravo ima.
4. Odaberite prostoriju
Deborah Goldstein, profesionalna organizatorica koja se specijalizirala za čišćenje nakon žalosti, preporučuje da idete od jedne sobe do druge umjesto da se bavite cijelom kućom odjedanput.
- Imate bolji osjećaj postignuća kada vidite da je jedna soba stvarno očišćena - kaže Goldstein.
Predlaže da počnete s prostorijom u kojoj se uglavnom skladišti smeće, poput tavana, podruma ili garaže.
- Manje je emocionalnih veza s ovim prostorima. Većina ljudi ovdje može vrlo lako odlučivati što će baciti jer ima puno stvari bez sentimentalne vrijednosti - savjetovala je Goldstein.
5. Napravite hrpe
Dok čistite napravite četiri hrpe: jednu za stvari koje idu u smeće, drugu za doniranje ili recikliranje, treću za prodaju i posljednju za razmatranje o tome da eventualno zadržite te predmete.
- Dok radite, rješavate se smeća i ostavljajte stvari o kojima treba razmišljati. Većina ljudi na početku ima veliku hrpu "stvari o kojima treba razmišljati", ali dok rade, vraćaju se unatrag i mijenjaju odluku - kaže Goldstein.
Stručnjak za antikvitete ili netko tko se redovito bavi trgovanjem može vam pomoći procijeniti postoji li nešto vrijedno prodaje.
S druge strane, boravak u kući najbližih koji više nisu sa nama može biti posebno težak, pogotovo ako odnos s pokojnikom nije bio idealan. U tom slučaju Goldstein preporučuje noćenje u hotelu te angažiranje stručnjaka koji će čišćenje obaviti umjesto vas.
6. Dogovorite se s nasljednicima
- Ako prije smrti bliskih članova obitelji nije jasno tko će dobiti koje stvari iz kuće, doslovno izvucite slamke tko će prvi odabrati predmet koji će zadržati - savjetuje Paxton.
Preporučuje da, ako vam pomažu drugi članovi obitelji, uvijek u isto vrijeme zajedno čistite isti prostor. To smanjuje sumnje da bi netko mogao nešto uzeti bez znanja drugih. Svakih sat vremena odvojite nekoliko trenutaka kako biste drugima pokazali nešto što ste već učinili, pronašli ili ispričali malu priču o tim predmetima.
7. Dodirnite sve. Doslovno sve
Stručnjaci naglašavaju da morate provjeriti baš svaki džep, svaki ormarić s dokumentima, svaku cipelu. Mnogi upravo na takvim mjestima čuvaju novac i dragocjenosti.
- Pronašla sam na taj način dijamantno prstenje, ključeve od sefa, gotovinu - kaže Goldstein.
- Provjerite sve džepove, provjerite svaku bočicu s lijekovima, provjerite zamrzivač, provjerite WC školjku. Nalazimo mnogo novca - ističe Paxton.
Djelatnici njegove tvrtke čak prelaze detektorom metala preko dvorišta imanja pokojnika.
8. U hodu rješavajte papirologiju
Ako imate sreće, vaši su roditelji bili organizirani i isplanirali su prije smrti sve u vezi svoje imovine i podjele iste, a tu su papirologiju uredno arhivirali. No bez obzira na to, dobro provjerite svaki komad papira i dokumentacije koju pronađete u kući. Goldstein preporučuje da odredite prostor za papirologiju i spremite je ondje dok čistite sobe. Napravite gomile po istim kategorijama kao i kad je riječ o predmetima.
9. Platite sve račune i podmirite dugove
Regina Kiperman, odvjetnica za planiranje nekretnina u New Yorku, predlaže da zatražite onoliko kopija smrtovnice koliko računa trebate namiriti. Dok čistite, imajte na umu da morate čuvati rodne listove, iskaznice zdravstvenog osiguranja, vojnu evidenciju (ako nadživjeli možda imaju pravo na beneficije), najnovije bankovne izvode, medicinske i ljekarničke recepte ili račune, sve potvrde o dionicama ili obveznicama, rente i životno osiguranje.
- Trebali biste to složiti u kutiju i ponijeti sa sobom, a sve ostalo uništite ako ima identifikacijske informacije. Pratite poštu tijekom sljedeće porezne sezone da vidite dolaze li izjave ili potraživanja za koje niste znali. Ako ne znate kako se nositi s računalima ili internetskim računima pokojnika jer nemate lozinke, pitajte odvjetnika savjet kako postupiti.
10. Odvezite stvari
Paxton kaže da njegova tvrtka stvari pokojnika obično daruje lokalnim dobrotvornim udrugama, poput onih kojima treba odjeća, no velike dobrotvorne udruge ponekad će preuzeti namještaj ako je u dobrom stanju.
I na kraju, polako sa svojim emocijama. Proživljavate vrlo intenzivno razdoblje, čak i ako braća ili sestre ne sudjeluju u jednakom omjeru ili pak za sebe traže veći dio stvari pokojnika.
- Pokušajte imati razumijevanja za njih i druge članove obitelji. Na kraju dana, imajte na umu da su to samo stvari. Nemojte zbog toga izgubiti svoju obitelj. Vidio sam kako se obitelji raspadaju zbog sitnica i nevažnih, jeftinih predmeta - zaključio je Paxton.