Osim zamki supemarketa koji tijekom blagdana postignu do 40 posto godišnje zarade, na nekontroliranu kupnju tjeraju i navike
Štedljive taktike zauzdaju nagone za rastrošnošću
Groznica blagdanske kupnje počinje već oko 15. prosinca, a na vrhuncu je nekoliko dana prije Badnjaka. Kako bi privukli kupce, trgovci se služe mnogim trikovima, od popusta do odgode plaćanja na rate, a mnogi za blagdane postignu čak 40 posto godišnje zarade. Kako bi se spriječilo mahnito kupovanje, važno je prepoznati navike koje potiču na trošenje. Kako bi se oduprijeli nagonu za nekontroliranom kupnjom, izbjegavajte trgovine dok ste gladni, tužni, nemirni ili ne znate što biste sa sobom, savjetuje Dan Ariely, stručnjak s MIT-a (Tehnološkog instituta u Massachusettsu) i dodaje:
>> Kupujete li sretni, trošit ćete mnogo racionalnije i uzimati samo najpotrebnije.Dovoljno je da se samo malo udaljite od popisa predviđenih namirnica i pokrenut ćete lavinu nepotrebnih darova ili hrane. Zato je najvažnije naoružati se čvrstim odluka i ne odstupati od zadanih okvira.
>>Uzmete li košaricu, lakše ćete kontrolirati koliko kupujete. Pretjerate li, težina košarice poslužit će kao praktičan alarm. Osim toga, kolica psihološki potiču na kupnju većih količina.
>>Lijepo složena odjeća na posebnim stolovima usred butika mami da je dirnete, a time i da je kupite. Diranje, pa čak i dugo promatranje psihološki jača potrebu za vlasništvom.
>>Tužni ili depresivni mogu potrošiti čak 30 posto novca više, pokazuje harvardska studija. Darovi mogu kratkotrajno razveseliti, a dugovi i brige rastužuju na duge staze i zatvaraju začarani krug