Danas kad se inspiriramo ovim stilom, pritom 'mislimo' na sedamdesete, godine kad je društvo otkrilo novu slobodu te prihvatilo prirodu kao osnovni lifestyle okvir, a time i ekologiju
Simbol održivih retro stilova: Patchwork je oduvijek bio 'spas' za ostatke raznih tekstila
Iako patchwork kao način kreiranja tekstila seže i do 5000 godina unatrag, u vrijeme drevne Kine i Egipta, sama se riječ 'quilt', koja označava ovaj stil, prvi puta pojavljuje u Engleskoj tijekom 13. stoljeća. No, malo je toga sačuvano iz tog doba, već većina primjeraka danas sačuvanih i prisutnih u muzejima, datira iz mnogo kasnijih vremena.
Svjetski muzeji u svojim zbirkama čuvaju modne primjerke iz 18. i 19. stoljeća, a jedan od najznačajnijih je prekrivač koji datira iz 1718. godine. Tu je i jedan od primjeraka koje je osobno izradila Jane Austen, slavna spisateljica koja je potpisala neke od najženstvenijih romana ikad - Ponos i predrasude, Razum i osjećaji, Emma te brojne druge.
POGLEDAJTE VIDEO:
Pokretanje videa...
Bila je jedna od ikona tog doba te je osim literarnih, svijetu kulture u naslijeđe ostavila i modne uratke, odnosno predmete koji danas svjedoče njezinoj kreativnosti, ali i likovnosti tog doba.
Bio je to popularni i vrlo prihvatljiv način izrade odjeće, odnosno krpanja iste. Prije nego smo ušli u vrijeme sulude promjene trendova i pretjeranu kupovinu, svijet je krpao stvari. Tako da je patchwork prvo bio nužnost, a tek onda ideja razmaženog modernog društva koje skromnim odijevanjem spašava svijet.
Ljudi su nekada krpali svoju odjeću, ponajviše oni niži slojevi koji su morali štedjeti, stoga je ovaj način revitalizacije odjevnog predmeta nekada bio - nužnost. Na koncu, pronađeni su i predmeti koji su doslovno napravljeni od ostataka svega i svačega, što se tiče tekstila, a likovnost nije toliko bitna - važno je bilo da se iskoristi baš sve.
Održivost je danas trend, a nekada je bila svakodnevica. No, nova etapa ovog trenda, u recentnim dekadama, kreće tijekom sedamdesetih, kad hipiji stižu na scenu. Njihova sloboda je uvela pravila da pravila nema. Naime, koristili su odjeću koja je bila mekana, fluidna, stilski slobodna, a ekologija, priroda i održivost bili su njihovi principi.
Šarene jakne koje nalikuju nekadašnjim prekrivačima postale su dio mainstreama te hipiji time mijenjaju svijet. Odnos prema tijelu se mijenja, konzervativni stavovi postaju nepoželjni. U toj specifičnoj atmosferi, trendovi donose 'krpaste' odjevne predmete koje i danas možemo, u originalu, pronaći u pokojem vintage dućanu.
Kad priroda postaje moderna, onda ljudi požele nositi održivi dizajn - tako nešto desilo se i u pandemijskim dekadama. Naime, ne samo da su se su ručni rad i slične aktivnosti prije par godina vratile u svakodnevicu, jer fora je raditi nešto s rukama, a da je rezultat funkcionalan, već uistinu ima smisla iskoristiti ostatke tekstila.
Iako je simbol održivosti, patchwork je viđen i u Visokoj modi, Jean Paul Gaultier ga ironizira jer skupe haljine emitiraju održivost i stil za skromnost. No, kreativnost nema kraja, stoga i danas vidimo skupe kreacije koje imitiraju patchwork, kao i razne modne elemente koje nosimo svaki dan.
U ovo reciklažno i ekonomski izazovno vrijeme mnogi brendovi su prihvatili održivost kao top pravilo - stoga koriste samo ostatke. Ne samo da postoje kompanije koje prodaju restlove, već i veliki brendovi imaju dio koji regulira njihov 'otpad'.
Svjesni su i da u tome leži dobra lova. Tako možemo nabasati na modne oblike koji sadrže tekstil nekog poznatog brenda, kojeg si inače ne bismo mogli priuštiti. Naime, ovo je dobar način kako iskoristiti sve materijale i tekstile te kompaniji dati održivi okvir.
Osim toga, sve su to kreacije visoke kreativnosti i inovacije, treba znati sve to spojiti, tu se nerijetko dešavaju neka nova, vrlo neočekivana vizualna rješenja.