Ako Europa planira doseći svoj ekološki cilj da do 2050. postane ugljično neutralna, sve više ljudi morat će se voziti biciklima. istražili smo kako bi mogli izgledati bicikli i e-bicikli budućnosti
Sigurnosna pojačanja kočnica i guma čine e-bicikle još boljima
Od početka pandemije e-bicikli pokretali su rast prodaje bicikala. Već 2019. prodano je više od 3,7 milijuna e-bicikala, a Europska biciklistička federacija očekuje da će se njihova prodaja u EU-u do 2030. popeti na 17 milijuna komada godišnje.
POGLEDAJTE VIDEO: Bicikl kao dio zabave
Pokretanje videa...
Uz posvemašnje prihvaćanje električne snage, u dobi od više od 200 godina i sam starinski bicikl na nožni pogon doživljava određenu preobrazbu. Inovacije za sigurnije kočenje, jednostavnije pedaliranje i bolje prianjanje uz cestu kod promjene cestovnih i vremenskih uvjeta uskoro bi se mogle pojaviti i na poboljšanoj biciklističkoj stazi u vašoj blizini, djelomično zahvaljujući i 80 milijardi eura ulaganja u održivu prometnu infrastrukturu u sklopu Europskog zelenog plana.
Vrijeme za kočenje
Jedan od nedostataka te biciklističke revolucije je taj što rastom prodaje e-bicikala raste i broj ozljeda povezanih s e-biciklima.
- E-bicikli su laka vozila i imaju malene kočnice pa je pritisak na njima razmjerno visok - kaže Fabio Todeschini, osnivač i generalni direktor tvrtke BluBrake. Utemeljena u Italiji, tvrtka BluBrake projektira i proizvodi antiblokadne kočione sustave (ABS) za e-bicikle i teretne e-bicikle.
- Do većine nezgoda s e-biciklima dolazi tijekom kočenja, a otprilike 40 posto tih nezgoda događa se zbog toga što se zaglavi prednji kotač - kaže Todeschini. Nakon što se kotač zaglavi biciklist može proklizati bez kontrole, okrenuti se ili, još gore, preletjeti preko upravljača.
Tvrtka BluBrake razvila je rješenje za kočenje kojim će e-bicikli postati sigurniji, dajući biciklistima sigurnosnu tehnologiju sličnu onoj kod automobila i motocikala.
Senzorom na prednjem kotaču mjeri se brzina bicikla i taj se podatak odašilje u glavnu ABS jedinicu, koja je mozak sustava. Biciklist se o stanju informira s pomoću zaslona na upravljaču, a za nadzor brzine i predviđanje potencijalnih opasnosti upotrebljava se elektronika.
Ako dođe do opasne situacije, uključuje se pokretač kojim se regulira pritisak na prednju kočnicu kako bi se spriječilo podizanje stražnjeg kotača s tla.
- Otkako je tvrtka predstavila svoju ponudu ABS sustava 2019. niz vodećih proizvođača originalne opreme (OEM-ova) usvojio ih je kao normu na svojim modelima bicikala - kaže Todeschini. Tvrtka BluBrake 2021. godine predstavila je svoj ABS sustav druge generacije, koji je s manje od 400 g upola lakši i manji od originalnog.
Rano umirovljenje
Norveška tvrtka reTyre proizvodi modularni sustav guma s rasponom različitih gaznih slojeva koji se mogu jednostavno zamijeniti s pomoću patent-zatvarača.
- Sve je počelo dok sam studirao na Norveškom sveučilištu za znanost i tehnologiju. Na kampusu je bilo gotovo 20.000 bicikala, no zimi skoro niti jedan od njih nije imao zimske gume - kaže osnivač tvrtke reTyre i izumitelj Paul Magne Amundsen.
U zamrznutoj Norveškoj te su gume ključne jer poboljšavaju trenje i omogućuju biciklima da prianjaju uz cestu, čak i u zaleđenim uvjetima kakvi ponekad vladaju.
- Shvatili smo da moramo napraviti nekakvu hrapavu zimsku površinu koja oponaša gumu, izgleda poput gume, no koju je jednostavno postaviti i ukloniti - kaže Amundsen. Na kraju su Amundsen i njegovi kolege projektirali modularnu gumu, koja se sastoji od temeljne gume s patent-zatvaračem na koju se mogu pričvrstiti različiti slojevi ili 'presvlake' koje se odabiru sukladno vremenskim uvjetima.
- Kad želite na gumu pričvrstiti novu presvlaku, navučete površinski sloj. A ta površina vrlo dobro prianja uz gumu pa postiže performanse koje biste očekivali od normalne gume - kaže Amundsen.
Amundsen kaže da se modularne gume, koje je tvrtka reTyre počela prodavati 2020. godine sada prodaju u više od 33 zemlje. Isto tako, tvrtka modularnim sustavima opskrbljuje tržišta električnih romobila i invalidskih kolica, što je, prema Amundsenu, također bolje za okoliš.
- Kad se istroši površinski sloj, odbacite samo njega umjesto cijele strukture - kaže on. Olakšavanje zamjene guma također povećava vjerojatnost da će ljudi više upotrebljavati svoje bicikle, jer ih od toga možda odvraća potreba da ih odnesu u servisnu radionicu kako bi zamijenili gume.
Tvrtka se brzo širi kako bi držala korak s potražnjom. Prošle je godine tvrtka reTyre proizvela oko 40.000 modularnih sustava guma, a sada planira značajna povećanja.
- Ove godine nadamo se proizvesti ih 100.000 - kaže Amundsen.
Pedala časti
Neke ljude od vožnje biciklom odvraća fizički napor koji moraju uložiti u okretanje pedala. Protiv tog ustručavanja bori se španjolska tvrtka Bike Innovations proizvodnjom produljivih ručica koje značajno smanjuju napor potreban za pokretanje bicikla. Te ručice metalne su šipke koje povezuju pedale s velikim lančanikom koji pokreće stražnji kotač. U sklopu projekta Raylap koji provodi tvrtka Bike Innovation razvijene su elastične ručice koje se produljuju dok osoba vozi bicikl.
Time se povećava opseg kruga koji biciklist radi pri okretanju pedala, poboljšavajući omjer kojim se snaga prenosi na stražnji kotač za čak do 35 posto, kažu iz tvrtke Bike Innovations. Ručice, koje zahtijevaju znatno manji napor biciklista, mogu se pričvrstiti na sve bicikle. Kod e-bicikala višak energije čak je moguće pohraniti u akumulatoru.
- Upravo ćemo proizvesti prvih 200 komada. Početne povratne informacije obećavajuće su - kaže Juan Gazpio, voditelj prodaje tvrtke Bike Innovations, a nakon testiranja u biciklističkim prodajnim centrima u Madridu i Barceloni planiraju pojačati proizvodnju prije Božića 2022.
Istraživanja u ovom članku financira EU. Ovaj je članak izvorno objavljen u časopisu Horizon, časopisu za istraživanje i inovacije EU-a.