Magistra farmacije Vlasta Pojatina brend prirodne kozmetike pokrenula je prije 24 godine iz prizemlja obiteljske kuće. Krenula je s pripravcima za njegu kože i kose, tehnološki izvedivih i bez velikih ulaganja
Poslovna i životna avantura: Olival stvorila iz entuzijazma
Za Vlastu Pojatinu slobodno možemo reći da je doajenka prirodne kozmetike u Hrvatskoj. Ova magistra farmacije svoju danas iznimno poznatu tvrtku Olival, u kojoj zapošljava čak 26 ljudi, pokrenula je prije dvadesetak godina. I nije požalila ni sekunde.
- Od ideje do pokretanja vlastitog poduzeća proteklo je tek nekoliko mjeseci. To su bile devedesete, kad su svi nešto pokušavali i, moram priznati, entuzijazma nije nedostajalo. Uz siguran posao u Gradskim ljekarnama, u kojima sam radila, kao i početne odluke da će farmacija biti moj poziv do mirovine, trebalo je smoći snage i ući u avanturu koja nije nudila ništa sigurno. Osnovni poticaj da krenem bilo je nezadovoljstvo postojećim poslom, bez mogućnosti napretka ili stjecanja novih znanja. Krenula sam s onim što sam najbolje znala, a to su bili pripravci za njegu kože i kose, tehnološki izvedivi i bez velikih ulaganja. Prvi proizvod, koji se i danas, nakon gotovo 24 godine, radi po istoj recepturi i sličnim proizvodnim postupkom, bilo je čičkovo ulje za kosu - ponosno priča Vlasta.
Osim Čičkova i orahova ulja za kosu, među prvim proizvodima bila je i krema za stopala, pa krema za ruke s nevenom, a i čičkov šampon na tržištu je već više od dvadeset godina, i to još po istoj recepturi.
- Ni sama ne mogu vjerovati kako su ti proizvodi opstali i kako se gotovo ni jedan proizvod koji sam radila na početku još nije ugasio. Možda su dobili novo ruho ili su tehnološki usavršeni u proizvodnom postupku, ali se još proizvode i imaju kupce - kaže Vlasta.
U posao je ušla na mala vrata, a to se pokazalo odličnom strategijom.
- Prvo sam unajmila mali prostor, zaposlila jednu osobu, a uz to postupno uređivala prizemlje obiteljske kuće, koje mi je prvih nekoliko godina bilo dovoljno za opstanak, rad i razvoj proizvodnje. Uz suprugovu pomoć, koji je u poduzetništvo krenuo nekoliko godina prije mene, s vremenom sam uspjela kupiti i vlastiti poslovni prostor. Opremu i strojeve za proizvodnju kupovala sam pomoću kredita, a nabavljala sam i rabljenu opremu koja je ostala zatvaranjem pojedinih tvorničkih pogona - prisjeća se Vlasta svojega puta. U avanturu poduzetništva krenula je uz pomoć i potporu supruga, ali i kolega iz struke te roditelja koji su uzgajali biljke i obitelji koja je imala razumijevanja te bila tu da joj pomogne.
- Kao pojedinac možete opstati u nekim strukama koje ne ovise o toliko faktora kao što je to proizvodnja.
Tu ipak morate proizvod osmisliti, razviti formulaciju, nabaviti sirovine, stvoriti proizvodni postupak, dizajnirati, staviti na tržište, ulagati u marketing – proizvodnja traži uigrani tim ljudi i ovisi o nizu faktora - objašnjava Vlasta te dodaje da danas, kad proizvode više od 100 različitih kozmetičkih proizvoda, pokrivaju hrvatsko tržište i nekoliko zemalja u okruženju, sirovine nastoje, ako je to moguće, osigurati na domaćem tržištu.
Naravno, dio je potrebno i uvoziti, no ono što nastoji je uvijek vezati se za iste, provjerene dobavljače, kako bi zadržali kontinuitet i kvalitetu sirovina.
- Još proizvode stavljamo na tržište tek kad sam osobno njima zadovoljna i kad nemam negativnih komentara ljudi koji su isprobali proizvod. To su uglavnom dobrovoljci među zaposlenicima i ljudi od posebnog povjerenja. Meni su za procjenu izuzetno važni tekstura, dobar osjećaj na koži, ugodan i blag miris te, naravno, učinkovitost i djelotvornost. Mislim da je to i najljepši dio mojega posla - biti inovativan i osmisliti nešto novo, kad je tržište prezasićeno kozmetičkim proizvodima i brendovima. Danas je to gotovo jedino što još radim u Olivalu – pomažem u razvoju novih formulacija i prenosim znanje na novu generaciju - govori Vlasta. Značajniji rast tvrtka Olival doživjela je kad se timu pridružio i njezin sin Marijan Pojatina, koji je nakon studija kemije u tvrtku unio novu energiju, znanje i tehnologiju koja im je bila potrebna - povećali su kapacitet proizvodnje, sagradili i novu tvorničku halu te povećali izvoz.
- Kad se prisjetim početaka i rada u ljekarni, moram priznati da su to bili lijepi dani, kad sam u radu s ljudima stekla sigurnost i dobar osjećaj za ljude. Inače je farmaceutska struka izuzetno multidisciplinarna i daje široko znanje iz različitih područja znanosti te može biti vrlo dobra podloga za osobni razvoj i samostalan posao. Da se mogu vratiti u prošlost, možda bih čak i prije krenula u poduzetništvo - zaključuje Vlasta.
Poslovni savjet za mlade poduzetnike
Kako uspjeti? Pravilo je da - nema pravila! Ne bi nas trebale obeshrabriti okolnosti, i ne bi trebali previše slušati tuđe savjete jer nitko ne može znati bolje koliki je vaš potencijal nego vi sami. Ako imate ideju ili plan, skupite hrabrosti i krenite. To je iskustvo koje se isplati. I ako ne uspijete biti ćete bogatiji za nove spoznaje, kaže Vlasta Pojatina.
Nikad nisam imala nedostižne ciljeve
Ne postoji neka posebna tajna, važno mi je uvijek bilo raditi posao koji volim i da se zaposlenici u Olivalu osjećaju ugodno i odgovorno te da zajednički stvaramo nove vrijednosti. Nisam nikad pred sobom imala neki nedostižan cilj nego razvoj i strategiju koja je pratila vrijeme u kojem živimo. Možda je uspjeh upravo to, kaže Vlasta.
Nekad i danas
Nekad je bio problem prihvaćanje poduzetnika i pokretanje posla, a sad su problem velika konkurencija i ulazak na tržište. Nekad smo stajali na šalterima za svaku informaciju, a danas su vam sve informacije lako dostupne i državni poticaji su u svim segmentima rada. Nedostaje samo odvažnosti i ambicije usmjerene na rad, kaže Vlasta.
Cijena i kvaliteta
Nudimo kvalitetne proizvode jer nam je važnije od svega da nam se kupac vrati. I to radi svojega zadovoljstva, a ne zato što je pročitao neku vrišteću reklamu. Recept uspjeha je iskrenost proizvođača prema kupcu. Na deklaraciji stoji ono što doista jest u proizvodu. Važan je i omjer kvalitete i cijene - kvaliteta mora biti visoka, a cijena povoljna. To je jedina definicija, ključ uspjeha. Vodimo brigu i o vremenu u kojem živimo. Što bismo imali od toga da ‘lupimo’ neku visoku cijenu? Samo bismo plaćali skupo mjesto na polici. Ovako, uz manju zaradu, nakon što netko kupi našu kremu kaže: ‘To je Olival, odlična im je krema, probat ću i drugu’, naglašava Vlasta.