Očekivanja su dvosjekli mač, očekuju li rodtelji previše dijete neće ni pokušati; očekuju li premalo neće napredovati. Potrebno je samo gledati dijete
Pogrešna vrsta pohvale budi strah od neuspjeha
Djeca koju su hvalili da su pametna samo su kratkoročno bolje riješila testove od rijetko hvaljene djece. Dugoročno, počeli su sve češće odbijati zadatke, strahujući od neuspjeha koji bi "razotkrio" da su "nesposobna", pokazala je studija Carola Dwecka, profesora na Stanfordu. Obje skupine djece nadmašila su ona koju su hvalili zbog uloženog truda. Ne samo da su bolje riješila testove nego su tražila i još zanimacija.
- Svakom roditelju će se omaknuti 'pametno moje', no to treba izbjegavati. Oko sposobnosti dijete ne može učiniti baš ništa. No uloženi trud treba dočekati s velikim pohvalama. Tako će vidjeti da se njegov 'rad' cijeni te se i ubuduće potruditi - upozorila je psihologinja, prof. dr. sci Nataša Jokić-Begić. Dvosjekli mač za roditelje često su i očekivanja. Prevelika će obeshrabriti dijete da pokuša, a premala ih neće potaknuti na trud. Zamka se može jednostavno izbjeći: potrebno je gledati dijete. Od pomaganja kod postavljanja stola do igre; potrebno je dopustiti djetetu da stvari obavlja samo. Naravno, uz nadzor. Osjećat će se zaštićeno, a samostalnost će razviti sposobnosti i samopouzdanje. Roditelji će vidjeti što dijete umije i prilagoditi zadatke.
VIZUALCI: Grafikoni i šareni bombončići samo su neka od "pomagala" uz koju će vizualna djeca savladati matematiku. Razliku između imenica i glagola, "Č" i Ć"... lakše će shvatiti ako se u rečenici napišu različitim bojama.
JEZIČARI: Kako se ne bi mučilo s matematikom, dajte joj konkretni smisao. Puno će prije razumjeti: "Lizalica stoji 3 kn, čokolada 12. Koliko lizalica možeš dobiti umjesto čokolade?" nego "koliko je 12:3". To će i dalje biti logički problem, ali će mu biti jasniji.
LOGIČARI: Enigmatika je kao stvorena da djecu sklonu matematičkom razmišljanju poduči riječima i jeziku. Riječi će postati logički zadaci, a "usput" će naučiti njihovo značenje. Rebuse i križaljke prilagođene djeci možete naći u 24sata, u nedjeljnom prilogu Bingo!
SPORTAŠI: Djeci kojoj je teško sjediti na mjestu dulje od pet minuta zadaci trebaju biti opipljivi. Od gradnje piramida od gline, do zbrajanja skokova preko užeta, konkretni zadaci učenje će učiniti zabavnijim, a gradivo će puno lakše usvojiti.
ASOCIJACIJE: Bez obzira na to kojem tipu pripada, kreativnost umjesto pukog pamćenja podataka poboljšat će asocijacije. Umjesto da "buba" koji je glavni grad Hrvatske, pitajte ga što sve njemu predstavlja Zagreb. Osim što će lakše zapamtiti, povezivat će pojmove, razviti inteligenciju i širiti znanje.
KOMBINIRANJE: Malo je koje dijete isključivo jedan tip pa metode treba kombinirati. Osim toga, tako će razvijati i one strane u kojima je jako i koje mu idu malo teže. Vježbat će povezivanje stvari i učiti kako isti problem sagledati s više različitih gledišta.
NEPODOPŠTINE RADE GENIJALCI
Djeci su neophodni novi izazovi. Bez njih će im brzo postati dosadno, a onda će početi raditi nepodopštine. Natprosječno inteligentna djeca isti problem mogu imati i u školi.
- Gradivo savladaju u prvih 10 minuta. Ostatak sata se dosađuju i prije ili kasnije postaju nemirni - istaknula je prof. dr. sci. Jokić-Bekić. A dosada i inteligencija recept su za svako "nepoželjno" ponašanje. I lagat će prije početi inteligentna djeca jer će shvatiti kako "lakše" mogu zaobići kaznu koja im slijedi.