Karizmu oduvijek okružuje veo tajne, no psiholozi su stekli uvid u osobine od kojih se sastoji - samouvjerenost, optimizam, toplina, izražajan govor tijela i dubok, prijateljski glas
Karizmatični ljudi su sposobni očarati, nadahnuti, motivirati
Spartanci! Pripremite doručak i najedite se. Jer navečer ćemo večerati u paklu!, obratio se spartanski kralj Leonida svojim vojnicima uoči bitke protiv Perzijanaca kraj Termopila 480. pr. Krista. U neravnopravnoj je borbi poginulo svih 300 Spartanaca, ali ne prije nego što su usmrtili 20.000 perzijskih ratnika. Leonida je među prvim povijesnim ličnostima koje utjelovljuju karizmatičnog vođu.
Svi su ga slijedili, iako su znali da nitko neće izbjeći smrt. Karizmatični su ljudi sposobni privući, očarati, nadahnuti i motivirati druge na akciju. Karizma je ona osobina koja razdvaja Margaret Thatcher od Johna Majora, J. F. Kennedyja od Georgea W. Busha, Freddieja Mercuryja od stotina imitatora. Karizmu oduvijek okružuje veo tajne, no u posljednja su tri desetljeća psiholozi stekli uvid u osobine od kojih se sastoji.
One uključuju samouvjerenost, optimizam, toplinu, osmijeh, izražajan govor tijela i dubok, prijateljski glas. Karizmatici ne sumnjaju u svoje kvalitete i odluke. Hrabro izražavaju stavove makar bili u suprotnosti s prevladavajućom društvenom klimom. Ulijevaju povjerenje i navode druge da ih slijede - ponekad i slijepo. Dobri su učitelji i mentori. Prenose svoja znanja i vještine na sljedbenike i navode ih da se osjećaju dijelom cjeline.
- O karizmi je moguće stvoriti različita mišljenja i definicije, no najčešće se govori da karizmom odišu ljudi koji su autentični, koji žive u skladu sa svojim sustavom vrijednosti, sklonostima i interesima bez potreba za slijeđenjem trendova - rekla nam je zagrebačka psihologinja Petra Malešević. No neki psiholozi uvjeravaju da je moguće uvećati karizmu učenjem i vježbanjem.
Pokojni direktor Applea, Steve Jobs, bio je poznat po snažnom osobnom magnetizmu, no on mu nije bio prirođen, nego naučen, tvrdi Olivia Fox Cabane, koja drži tečajeve karizme za menadžere za najveće kompanije kao što su Google i Deloitte.
Proučite li snimke njegovih nastupa od 1984., uvidjet ćete da je s godinama napredovao u pogledu samopouzdanja, držanja i topline glasa. Kad je 1984. javno predstavljao Macintosh, Jobs je većinu vremena stajao iza govornice čitajući iz bilješki, ne ostvarujući nikakvu komunikaciju s publikom.
- Sjetite se njegovih pogrbljenih ramena i čestih pogleda prema cipelama. Doimao se stidljivim, nespretnim - ističe Fox.
Oko 1996. slobodno je koračao pozornicom, osjećajući se samouvjerenije. Govorio je tečnije, gledao prema publici i odgovarao na pitanja. No još je izgledao nespretno i ukočeno. Prečesto se služio gestama i punio razmake između rečenica s “eh” i “ah”.
- Kad se 2000. vratio na mjesto izvršnog direktora Applea i predstavio novi mobitel, bio je šoumen. Vladao je pozornicom. Govor mu je bio pažljivo razrađen. Tijekom prezentacije koristio je kazališne tehnike i magičarske trikove. Stajao je u crnom puloveru ispred crne pozadine i iz crne vrećice izvukao novi bijeli mobitel kao kad magičar izvlači bijelog zeca.
Priča se da se Barack Obama na prijemima posvećuje sugovorniku kao da je jedini u dvorani. Po tome američki predsjednik odudara od većine odraslih, koji su često odsutni duhom pa nisu u potpunosti predani zadatku niti osobi s kojom se ophode. No nije dovoljno glumiti pozornost jer će vas odati usporene reakcije.
Budući da mozak čita izraze lica za 17 milisekundi, sugovornik će osjetiti da vam misli lutaju i zaključiti da ga ignorirate. Da bi se sugovornik u vašem prisustvu osjećao posebno, iskreno mu posvetite punu pažnju i usredotočite se na njegove riječi.
Druga tehnika povećanja prisutnosti tiče se govora tijela. Usmjerite tijelo i pogled prema sugovorniku. Uspostavite s njim očni kontakt, obratite pažnju na boju šarenice i raširenost zjenica. Povremeno skrećite pogled na druge dijelove lica da ne pomisli da zurite.
Neprikladan govor tijela ukazuje na manjak zanimanja. Ako su nam ramena okrenuta od sugovornika ili se osvrćemo gledajući tko je ušao u prostoriju, druga će strana naslutiti da nismo potpuno prisutni i da ne marimo za nju. Prisustvu dodajte kvalitete moći i topline. Od karizmatičnih je ljudi princeza Diana zračila naglašenom empatijom, dok je Margaret Thatcher ponajviše isijavala moć, no većina karizmatika posjeduje obje osobine.
Time ostavljaju dojam da imaju veliku moć, ali i da im je stalo do vas. Okolina će vas doživljavati moćnim ako o vama ima predodžbu da ste značajni i utjecajni. Neki ljudi djeluju moćno zbog bogatstva, društvenog položaja ili tjelesne snage. No, možete stvoriti predodžbu o moći i bez tih osobina ako odašiljete odgovarajuće neverbalne signale kao što su držanje, glas i odjeća.
Znanstvenici su otkrili da karizmatični ljudi, kao i čovjekoliki majmuni, zauzimaju puno prostora da bi signalizirali svoj značaj. Usvojite moćnu pozu tako da stanete razmaknutih nogu, izbačenih ramena, uspravnih leđa i visoko podignute glave, savjetuje Fox Cabane. Istraživanja su pokazala da zauzimanje takvog stava diže raspoloženje i samopouzdanje te smanjuje tjeskobu.
Dubok glas djeluje karizmatičnije od visokog, utvrdili su istraživači s Kalifornijskog sveučilišta u Los Angelesu. Niže frekvencije odaju autoritet i pouzdanost, a više ukazuju na slabost i popustljivost. Prepoznajte kad je uputno govoriti, a kada šutjeti i slušati. Dominiranje u razgovoru može stvoriti dojam nametljivosti i agresivnosti. Povremeno kimnite glavom kad sugovornik iznese nešto važno. Ne kimajte na svaku zamisao, no nemojte se ni držati ukočeno.
Karizmatici nisu nužno omiljeni među bližnjima. Primjerice, Stevea Jobsa mnogi su suradnici i radnici mrzili zbog grubosti i cinizma, o čemu je javnost doznala tek nakon njegove smrti.
Učitelji karizme redovno upozoravaju klijente da ne zlorabe svoju novostečenu sposobnost. Lov na bogatstvo i utjecaj uz pomoć obmane i zastrašivanja često završava loše po bezobzirnog karizmatika, poručuje Fox Cabane. Karizma je najjača kad su prisustvo i moć spojeni s istinskom toplinom i srdačnošću, jer to je odlika velikih ljudi.
Očarala je prolaznike
Prema Oliviji Fox Cabane, karizma se može ne samo naučiti nego i uključivati i isključivati po volji. Tu je sposobnost, kaže, imala legendarna glumica Marilyn Monroe. Neodoljiva je plavuša 1955. putovala njujorškom podzemnom željeznicom u društvu nekoliko reportera. Iako nije bila prerušena ni prekrivena, nitko je od suputnika nije prepoznao jer se držala povučeno i hladno.
Kad je izašla iz vlaka i kročila na pločnik, pitala je jednog od novinara: “Želiš li vidjeti pravu Marilyn?” Potom je raspustila kosu, nabacila osmijeh i zauzela glumačku pozu. Promatrači su posvjedočili da je u tom trenu iz nje potekla čarolija. Prolaznici, koji do tada nisu obraćali pažnju na njenu nazočnost, odjednom su postali svjesni da je pred njima holivudska diva.
Urođena ili stečena?
Mnogi smatraju karizmu darom kojim su blagoslovljeni malobrojni sretnici. Njen naziv dolazi od grčkog harisma (“božja milost”), što odražava uvjerenje da se radi o nečemu urođenom, a ne stečenom. Petra Malešević se slaže s time.
- Mislim da su karizmatični ljudi vjerni svojoj prirodi te nisu preučeni da bi se ponašali ili odijevali na određeni način. Ono što ih čini karizmatičnim upravo je slijeđenje vlastite osobitosti, bez potrebe da budu drukčiji.
U skladu su sa svojom prirodom
Karizmatični ljudi su sposobni rukovoditi velikim projektima i dobro se oporavljaju od neuspjeha.
- Njihov je sustav vrijednosti vrlo čvrst. Hrabrost bivanja u skladu sa svojom prirodom mnogima je privlačna jer se većina, u skladu s ljudskom prirodom, trudi biti dobro uklopljenim članom grupe. Ljudi koji odišu karizmom stoga se čine posebnima - kaže psihologinja Petra Malešević. Amerikanac Dale Carnegie napisao je priručnik o utjecaju na ljude koji je prodan u 15 milijuna primjeraka.