Potrošači se osjećaju napušteno jer moraju sami pronaći rješenje. Udruge koje još rade, pomažu građanima najčešće volonterski, kaže Igor Vujović, predsjednik Društva Potrošač
Hrvatska i dalje na dnu ljestvice potrošačkih prava u Europi
Imamo iste zakone, sustav, institucije kao i ostale zemlje Europske unije, ali kod nas ništa ne funkcionira i zaostajemo u ostvarivanju prava. Četvrtu godinu zaredom smo zadnji na listi u zaštiti potrošača, kaže Igor Vujović.
Predsjednik je Društva Potrošač koje još radi u Zagrebu. Razgovarali smo uoči Svjetskog dana zaštite prava potrošača.
POGLEDAJTE VIDEO: Nikola Klišanin izumio Luftomat - uređaj za napuhavanje luftmaraca
Pokretanje videa...
- Do prije pet godina je koliko toliko funkcioniralo i građani su bili više zaštićeni jer su udruge za zaštitu potrošača odrađivale lavovski posao, posebno u edukaciji, informiranju i savjetovanju potrošača. Danas više ne postoje profesionalna savjetovališta za potrošače, puno je udruga zatvorilo urede, a desetak ih je još aktivnih koje preživljavaju kroz manje projekte i djelovanja na lokalnoj razini - rekao je Vujović.
Udruge koje još rade, pomažu građanima najčešće volonterski, pa su i teže dostupni.
- Prije tri godine, promjenom politike i financiranja zaštite potrošača, Ministarstvo gospodarstva nas je dovelo današnjeg katastrofalnog stanja. Potrošači su izgubljeni u modernom potrošačkom društvu, needucirani su i neinformirani, a nemaju se kome obratiti za pomoć. Najviše problema je kod javnih usluga, naplate struje, vode, otpada, i telekomunikacija. Potrošači ne znaju što plaćaju, te ih se indirektno prisiljava plaćanje usluga koje ne koriste - kaže Vujović.
Dodaje da se smanjila problematika u trgovini, ali da je to možda samo privid zbog epidemije.
- Najveći problem su prevare raznih davatelja usluga i trgovaca, a potrošači se osjećaju napušteno i izgubljeno jer moraju sami pronaći rješenje u moru informacija. To je veliki problem posebno starijim građanima koji više ne mogu u direktnom kontaktu potražiti savjet. Udrugama koje su se godinama aktivno bavile zaštitom potrošača država ne osigurava niti minimum za rad - ogorčen je Igor Vujović.
Iz Ministarstvo gospodarstva kažu da potrošači s njima mogu razgovarati na besplatan broj 0800 414 414. No dostupan je samo četiri sata, tri dana u tjednu, ponedjeljkom, srijedom i petkom od 10 do 14 sati. Upite mogu poslati i na Centralni informacijski sustav za zaštitu potrošača (CISZP), koji služi i za prijavu inspekciji. Potrošači više vole direktan kontakt jer je lani savjet telefonom tražilo njih 5667, a preko sustava 3536 ljudi iako je dostupan dan i noć. U Ministarstvu su lani dali samo 9203 savjeta potrošačima iz cijele Hrvatske, a usporedbe radi, savjetovališta pri udrugama su 2018. dala više od 20.000 savjeta.
Na portalu Sve za potrošače, www.szp.hr su informacije i savjeti na brojne teme. Iz Ministarstva kažu da za jesen pripremaju novi Zakon o zaštiti potrošača zbog sprečavanje napuštene poslovne prakse, ponajviše u internetskoj prodaji.