RAZGOVOR Djecu gotovo da odgajaju mediji i ekrani, a sve može postati problem ako su bez nadzora i s roditeljima ne razgovaraju o sadržaju kojem su izloženi na raznim platformama
Čak 90 posto predškolaca bez nadzora roditelja koristi medije
Danas su djeca od najranije dobi okružena različitim vrstama medija, osobito onim digitalnim. Mnoga djeca prve korake u stvarnom svijetu rade paralelno s prvim koracima u virtualnom.
Uz medije se djeca informiraju i obrazuju, ali prije svega zabavljaju. Komunikologinja Lana Ciboci na konferenciji “Mliječni zub” govorila je o odrastanju uz televiziju i računalo te odgovorila na neka od najvažnijih pitanja: Koje su pozitivne i negativne strane medija, kako utječu na djecu predškolske dobi i kako roditelji mogu potaknuti djecu na kvalitetno korištenje medija?
90 posto djece bez nadzora
U Hrvatskoj 70 posto djece već od druge godine počinje koristiti ekrane u svakodnevnom životu, a 90 posto predškolske djece samostalno koristi sadržaje, bez nadzora.
Medijska pismenost danas je jedna od važnijih pismenosti u životu. Ipak, iako su nas na početku mediji zbližavali, danas je situacija obrnuta. Medijske navike roditelja izravno utječu na navike djece. Kao i u svemu, djeca upijaju ponašanje roditelja, stoga ne čudi činjenica da su bebe već od osmog mjeseca života sposobne za određene radnje na mobitelu i tabletu, upravo zato što uče od svojih roditelja.
- Djeca puno više uče iz vašeg primjera nego što ste vi toga svjesni - upozorila je komunikologinja Ciboci.
S obzirom na to da su roditelji prvi i najvažniji medijski odgajatelji djece, zabrinjavajuće je što ih svaki peti roditelj nikad ne gleda s djetetom. Osim roditelja, djeca uče i od starije braće i sestara, a zanimljivo je da dvije trećine roditelja djece od devet do 17 godina smatra da se njihovo dijete puno bolje služi internetom od njih.
Roditelji, razgovarajte
Iako su mišljenja stručnjaka o ovoj temi podijeljena, granica se svake godine sve više spušta. Dovoljno je spomenuti i kako su se nekad televizijski sadržaji s dobnom oznakom 12 prikazivali tek u večernjim satima, a danas se smiju prikazivati cijeli dan. Doduše, svi se slažu da, ako već i izlažemo djecu raznim sadržajima, roditelji trebaju biti prisutni i razgovarati s djetetom o svemu što vidi.
S druge strane, zna se kako televizijski program uvelike utječe na dječju igru te djeca oponašaju ono što vide u serijama i filmovima, a mašta i kreativnost sve više nestaju. Ponovno, pri odabiru kvalitetnih sadržaja, najvažniju ulogu imaju roditelji. Još jedan od problema na koji komunikologinja upozorava je i izloženost reklamama od najmlađe dobi.
- Mlađa djeca puno više pozornosti pridaju oglasima ni ne shvaćajući uopće da je riječ o reklamiranju nečega - govori komunikologinja.
Nasilje i nerealnost
Sve je veći problem i velika prisutnost nasilnih sadržaja u medijima i nametanje društvenih vrijednosti. Posljedice se najčešće vide kod djevojčica predškolske dobi koje sve ranije pokazuju znakove nezadovoljstva svojim tijelom, preferirajući mršavost.
- Nasilni sadržaji su svugdje oko nas, a čak ih, nažalost, ponekad ima više u crtanim filmovima nego u sadržajima za odrasle - ističe Ciboci i dodaje kako bi roditelji uvijek trebali razgovarati s djecom o tome što su vidjeli.
Komunikologinja naglašava i kako je danas najmanje onih crtanih filmova u kojima glavni likovi izgledaju poput prave djece (primjerice “Dora istražuje”). Pretežito su svi likovi odrasli, nabildani, manekenske građe, uglavnom nestvarni.