Trgovac mora zamijeniti proizvod ako nije ispravan, ali ga ne mora zamijeniti ako se nekome ne sviđa ili ako ne odgovara veličina. Zamjena ispravnog samo je dobra volja
Ako vam se ne svidi poklon, možda ga i nećete moći vratiti
Hoće li se majica svidjeti, je li dobre veličine, treba li im baš takav kućanski uređaj... Vjerojatno se mnogi to pitaju kupujući ovih dana darove za svoje bližnje i prijatelje.
Mnogi se pritom nadaju da će ga, ako dar ne odgovara, moći zamijeniti ili vratiti. Za savjete i pravila o kupnji pitali smo Dunju Mak iz osječkog Savjetovališta za potrošače.
- Pri kupnji darova treba imati na umu da, ako proizvod nema nedostatak, neku grešku ili kvar, nego se kupac subjektivno predomisli, trgovac zakonski nije obvezan odobriti zamjenu ili povrat novca. Zato treba prije kupnje provjeriti kod trgovca odobrava li zamjenu ili povrat novca te svakako treba sačuvati račun - savjetuje Dunja Mak te dodatno pojašnjava.
- Ako je proizvod kupljen u poslovnici, prodavaonici i nema nikakav materijalni nedostatak, već se kupac predomislio, ne odgovara mu model, boja, veličina ili je dobio na dar pa mu se ne sviđa i slično, tad trgovac nije dužan uvažiti reklamaciju niti odobriti zamjenu ili povrat novca. No mnogi to ipak učine i to je stvar njihovih dobrih poslovnih običaja - dodala je Dunja Mak.
No drukčija su pravila ako nije kupljeno u prodavaonici.
S Interneta se može zamijeniti
- Ako je proizvod kupljen na daljinu, odnosno putem telefona, kataloga, interneta ili izvan poslovnih prostorija trgovca, kao na primjer na kućnom pragu ili nekoj prezentaciji, a nema nedostatak, tad se ipak može trgovcu vratiti bez objašnjenja u roku od 14 dana od dana primitka, uz pisani raskid ugovora. Trgovac je u daljnjem roku od 14 dana dužan vratiti kupcu plaćeni iznos - objasnila je.
Kupljenim na daljinu smatra se i ono što je naručeno na internetu ili telefonski iako može biti plaćeno i podignuto u poslovnici.
Pitali smo je i kako najlakše izbjeći zamke krivog odabira.
- Zgodna stvar su ‘wishliste’, odnosno liste želja. Osoba napravi mali popis konkretnih proizvoda koje priželjkuje te model, veličinu i boju s naznakom koja trgovina je u pitanju, pa njezini bližnji mogu s te liste odabrati dar, sebi olakšati dvojbe i potragu, a osobu ipak iznenaditi jer ne zna što će točno s popisa dobiti - savjetuje Dunja Mak.
Također su zgodni poklon bonovi u omiljenom dućanu osobe kojoj želimo nešto darovati.
- Bonovi u omiljenoj prodavaonici mogu biti odlična stvar, premda ih neki ljudi smatraju prilično neosobnim i neoriginalnim darom. No među mnogima su ipak popularni, osobito među nama ženama, budući da tad možemo samostalno odabrati što nam se sviđa u prodavaonici odjeće, cipela, torbica ili kozmetike, ali i tehnike - rekla je Mak.
Bonove često ne daju spajati
Kad primimo poklon bon, treba paziti na datum do kojega ga možemo iskoristiti.
- Našem savjetovalištu žalili su se potrošači zbog problema s bonovima. Imali su dva ili više bonova za istu prodavaonicu pa su ih pri kupnji željeli spojiti i za ukupni iznos nešto si odabrati. No pojedine trgovine to ne dopuštaju. Inzistiraju da se mora iskoristiti bon po bon, pa moraju doplatiti novcem, iako iznos na drugom bonu s kojim bi se iznos s prvog mogao spojiti stoji neiskorišten. Smatramo da se time kupčev novac drži na neki način ‘zatočen’ te da bi spajanje iznosa s poklon bonova trebalo postati uvriježena i normalna praksa - upozorava Dunja.
Za osobnije i spontanije poklone ipak treba onoga kome želimo nešto lijepo i funkcionalno darovati dobro poznavati ili naprosto tijekom godine pažljivo slušati što priželjkuje pa neće biti potrebe za naknadnim reklamacijama.
- Također katkad treba imati na umu da se poklonjenom konju ne gleda u zube i da se bit blagdana ipak sastoji u onom neopipljivom - zaključila je savjetnica osječkog Potrošača.