Obavijesti

Kvaka24

Komentari 0

Biznis dvojba: Možemo li ikad biti dovoljno spremni na krizu?

Biznis dvojba: Možemo li ikad biti dovoljno spremni na krizu?

Krizu je nemoguće izbjeći u gotovo svakom poslovanju jer je dio prirodnih procesa razvoja poduzeća ili rezultat vanjskih utjecaja nad kojima nemamo kontrolu. Mogu li je poduzetnici spremno dočekati?

Svaki je posao svijet za sebe, s drugačijim pričama, izazovima, brzinom razvoja i načina rješavanja problema. Ipak, postoji jedna konstanta koja se provlači kroz sve tvrtke, bez obzira na to jesu li mikro, malene, srednje ili velike, a to je – kriza. Svaki će je poduzetnik proći barem jedanput – i to je najbolji mogući scenarij. Ne možete je izbjeći jer često nije vaša krivnja, ali iz nje možete izaći kao pobjednik. No mnogi o njoj ne žele razmišljati jer vjeruju kako se ne možemo pripremiti na krize.

Tako rezultati drugog PwC-ova istraživanja Global Crisis Survey pokazuju da je više od 70 posto ispitanika - poslovnih lidera, izjavilo kako je kriza negativno utjecala na njihovo poslovanje. U istom je istraživanju čak 95 posto ispitanika izjavilo da postoji potreba za unapređenjem njihovih vještina upravljanja krizom. Istodobno, tek je njih 35 posto imalo plan odgovora na krizu, što je prvi korak u rješavanju.

Noćna mora PR svijeta

S pozicije komunikacijskog stručnjaka, kriza je PR-ovska noćna mora. Ali isto tako može biti prilika za razvoj. Uostalom, ona je dio posla svih komunikacijskih stručnjaka, pa i svih poduzetnika, jer kako sam već istaknula na početku – svatko je može i svatko će je vjerojatno doživjeti.

Ako imate pripremljen tim koji dobro komunicira sa svim zainteresiranim stranama – a to ne uključuje samo medije nego i sve stakeholdere, kao i internu komunikaciju – možete ne samo spasiti ugled tvrtke nego ga i značajno podignuti. S druge strane, nedostatak komunikacije, odnosno loše upravljanje krizom, može negativno utjecati na poslovanje, a u ekstremnim slučajevima i na postojanje tvrtke.

Pojam „upravljanje krizom“ možda se čini kontradiktornim jer kako upravljati krizom ako je vi niste uzrokovali? Upravo u tome leži tajna uspješnosti tima koji se s njom suočava. No sve je to još teorija, a mnogi bi rekli i da je sve to lakše reći nego učiniti.

Priprema, planiranje, prepoznavanje i upravljanje 

Nakon 18 godina vođenja agencije koja se bavi integriranim komunikacijama i svakodnevne suradnje s klijentima iz različitih industrija, jasno mi je kako poduzetnici često podcjenjuju krizu u ”mirna vremena”, kao i proces pripreme koji je potreban kako bismo njome upravljali. Velik dio iskusnih menadžera krizu neće primijetiti sve dok ne postane izrazito ozbiljna, a u tom trenutku već bi moglo biti prekasno. Isto tako, mnogi ne vide potrebu ulaganja u pripremu za krizu, smatrajući kako je praktički nemoguće biti spreman na nepredvidive situacije, kakve krize uglavnom jesu. Prirodno je ne razmišljati o krizi dok se ne dogodi – ali nije produktivno. Također nije potpuno točno da se ne možemo pripremiti unaprijed za takve situacije.

To,Stay,Afloat.,The,Human,Hand,Protruding,Out,Of,The

Zato je, primjerice, važno u svakom trenutku imati plan upravljanja krizom, definirani krizni tim te redovito provoditi treninge krizne situacije. U tom je slučaju moguće i predvidjeti krizu jer ćemo imati kvalitetno pripremljen tim koji može prepoznati rizike i upravljati njima.

Gašenje požara nije rješavanje krize

Osim „gašenja vatre“, što i nije najbolji način rješavanja krize, ali u nekim je trenucima jedini mogući, shvatili smo da možemo učiniti mnogo više za svoje klijente, a to je pripremiti ih za krizu, i to inovativnim pristupom. U suradnji s njemačkom agencijom Ewald & Rossing, počeli smo provoditi treninge za pripremu kompanije na krize, i to kroz softver koji simulira stvarne i vrlo moguće scenarije kroz koje prolazi kompanija u trenutku krize. Program Crisis Simulation jedinstveno je iskustvo u kojem se u četiri sata testira spremnost tima na krizu, nakon čega tvrtka dobije procjenu koja može biti dragocjena pri stvaranju kriznog plana, odnosno u fazi planiranja.

Vremena se možda mijenjaju i izazovi s kojima se tvrtke danas suočavaju drukčiji su nego prije 20, 10, pa i 5 godina. Ipak, specifična znanja uvijek su na cijeni te diferenciraju pojedince i kompanije u odnosu na konkurenciju. Ono za čime uvijek tragamo su brži i učinkovitiji načini usvajanja novih znanja i vještina. 

Više ovakvog sadržaja pročitajte u specijalu Kvaka24. 

Pripreme za krizu kroz simulaciju

Učenje kroz simulaciju ističe se kao dobra metoda brzog i smislenog usvajanja novih znanja. Simulacija stvara fiktivno okruženje, vrlo slično stvarnosti, u kojem se potiče eksperimentiranje i pogreške su prihvatljive. Također, to je sigurno okruženje koje stvara izazove i pomaže u procjeni znanja i spremnosti na rješavanje nepredvidljivih događaja. Učenje kroz simulaciju pruža nam sigurnost i pridonosi učinkovitijem upravljanju izazovnim situacijama koje mogu nastati u stvarnosti. Te situacije više nam nisu nešto novo i nepoznato i zato se lakše s njima nosimo. Prednosti ovakvog učenja ne prepoznaju samo institucije i kompanije nego se uspješno koriste i u obrazovnom sektoru.  

Business,People,Meeting,At,Office,And,Use,Post,It,Notes

Učenje unutar treninga Crisis Simulation temelji se na konstruktivizmu, što polazniku pomaže da kroz vlastiti doživljaj kreira svoju verziju situacije i u njoj osvijesti svoja ponašanja, reakcije, ponašanja tima u kojem radi te da usvoji nova, specifična znanja i vještine.  

Pripremiti se i dobro komunicirati jedini je recept za uspjeh jer više nije pitanje hoće li se kriza dogoditi nego kad. Kvalitetno pripremljen tim znat će njome upravljati, a možda je i spriječiti.

Manuela Šola je dopredsjednica HUP - Udruge malih i srednjih poduzetnika i direktorica Komunikacijskog laboratorija. Tekst je dio plaćenog sadržaja nastalog u okviru partnerske suradnje HUP-a i 24sata na poduzetničkoj platformi Kvaka24.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 0
'Najčešći pozitivan feedback koji dobivamo jest da je FIRA jednostavna za korištenje'
INTERVJU MARKO JURJEVIĆ

'Najčešći pozitivan feedback koji dobivamo jest da je FIRA jednostavna za korištenje'

Biti poduzetnik i obrtnik danas znači igrati više uloga. A kad na red dođu financijski aspekti poslovanja, ne snalaze se svi baš najbolje. S Markom Jurjevićem razgovaramo o aplikaciji FIRA i o tome kako im ona može olakšati posao
Jeste li razmišljali o ovome? Otkup uhodanog malog biznisa mogao bi biti prava prilika
ZA PODUZETNIKE KOJI KREĆU OD NULE

Jeste li razmišljali o ovome? Otkup uhodanog malog biznisa mogao bi biti prava prilika

Kakvo je tržište kupoprodaje biznisa u Hrvatskoj, što kažu primjeri iz prakse, koji su najčešći razlozi i motivi, ali i kakvi smo u odnosu na druge europske zemlje, doznali smo u razgovoru s direktoricom CEPOR-a Mirelom Alpezom
'Pogrešna je percepcija da možeš biti poduzetnik jedino pod uvjetom da imaš neki izum'
Od menadžera do poduzetnika

'Pogrešna je percepcija da možeš biti poduzetnik jedino pod uvjetom da imaš neki izum'

Industrijsko pranje tekstila Sadmirov je sektor već 23 godine. Iako je prošao mnoge menadžerske pozicije tijekom karijere u nekim od vodećih tvrtki, odlučio je svoj poslovni put nastaviti u poduzetništvu. Pri tome je bilo i mnogo izazova