Kupovina preko interneta je tema koja je sve više i više aktualna, posebno zbog mogućnosti dodatne uštede. No ona ima i svoje prednosti, ali i nedostatke
Kupovina preko Interneta: odlična stvar, no imajte mjeru!
Svjetska trgovina putem Interneta svake godine bilježi rast. Očekuje se da će u 2013. Internet kupnja rasti po stopi od 19,4 posto (Europa 13,2%, SAD 12,4%, Azija 27,5%, a ostatak svijeta 29,7%) te doseći iznos od 963 milijardi američkih dolara. Iako se čini da velik dio stanovništva kupuje preko Interneta, e-trgovina u ukupnoj svjetskoj trgovini sudjeluje s tek oko 8%.Prema nekim statistikama najveći broj potrošača preko Interneta kupuje maksimalno dva puta mjesečno i tada potroše do 300 kuna tj. do 50 dolara.
Nakon pojavljivanja pametnih mobitela odnosno "smartphoneova" očekuje se povećanje udjela e-trgovine u ukupnoj trgovini iz jednostavnog razloga jer ćemo, praktički, moći „ići“ u dućan kada god to poželimo tj. dućani će biti otvoreni za nas 24 sata na dan. S obzirom na to, znamo li na što trebamo paziti odnosno znati o samoj "online" kupovini?
Na što treba paziti prilikom Internet kupnje?
- Kako bi se olakšala/ ubrzala kupnja nudi nam se opcija „one click“ plaćanja – prije nego što izaberete ovu opciju, još jednom bacite pogled na svoju kupnju, naročito na ukupan iznos kupnje, također savjetujemo da provjerite i adresu dostave kupljene robe
- Obratite pažnju na troškove dostave – najčešće je trošak dostave fiksan iznos. U slučaju da kupujete robu manje vrijednosti, pripazite da trošak dostave ne prijeđe vrijednost kupljene robe ili da ne čini veći dio ukupnog troška
- Trošak carine – obratite pozornost na propise RH, prema navodu Carinske uprave „sve pošiljke robe, vrijednosti veće od 160,00 kuna, koje dolaze iz inozemstva od pravnih osoba, kao i sve pošiljke koje su predmetom kupoprodaje (dakle koje se plaćaju), podliježu obvezatnom obračunu carine i PDV-a.“
- za knjige su pravila malo drugačija „knjige koje u carinsko područje Republike Hrvatske uvoze fizičke osobe u poštanskom prometu, ne podliježu carinskom nadzoru, već se smatra da su u trenutku kad su unesene u carinsko područje deklarirane za puštanje u slobodni promet“.
- Prije same kupnje (konačnog klika), preporučamo da pročitate što su drugi kupci rekli o predmetnom proizvodu i to ne samo na sajtu na kojem kupujete (jer može biti uljepšano od strane prodavatelja) već dođite do informacija od neovisnog izvora.
- Obavezno provjerite datum dostave naročito ako želite imati proizvod do određenog roka.
- Zaštita osobnih podataka – ne ostavljajte podatke o svojoj kreditnoj ili bankovnoj kartici neprovjerenim e-trgovinama. Ako češće kupujete, možda ne bi bilo loše da imate odvojenu karticu samo za kupnju preko Interneta, ali tada bi bilo mudro limitirati potrošnju, kako bi u slučaju krađe podataka imali što manju štetu.
Kako je kupnja preko Interneta tek u razvoju, mnogi od nas
nemaju osjećaj da troše novac. Razmislite prije nego što kliknete da li je to
stvarno ono što želite. Kupnja odjeće preko Interneta može na kraju ispasti
jako loše npr. iako se radi o vašem broju odjeće možda vam model baš i
neodgovaran. Boja na kompjutoru ne mora biti baš ona prava boja (vjerujte
govorimo vam iz vlastitog iskustva). Ne kupujte samo zato što je na rasprodaji
(da li to zaista mislite koristiti?), ne kupujte kada ste umorni (isto kao što
se ne preporuča odlazak u dućan kada ste gladni).
I za kraj, nemojte da vas na kraju mjeseca šokira račun kreditne kartice jer ste baš malo „isprobavali“ funkcioniranje e-trgovine.
O autoricama
Ana i Danijela su ekonomske stručnjakinje koje su iskustvo stekle radom u bankarstvu, autorice su knjige "Tajne uspješnog poslovanja – vodič za srednja i mala poduzeća" te pišu za Blogosferu. Također, u sklopu njihovog novopokrenutog projekta "Hrvatski institut za financijsku edukaciju", možete se informirati o financijskoj pismenosti. Svojim savjetima će vam pomoći da što bolje upravljate svojim financijama.