Ovog tjedna Inga Lalić piše o važnosti financijskog planiranja i postavljanju pravih ciljeva: Koliki profit želite imati? Koja je vaša neto vrijednost?
Znate li zašto je važno znati dobro financijski planirati?
Ako se ne ostvaruje profit i najveći biznisi propadaju. Zbog toga je vrlo važno da u sklopu biznis plana uvrstite i financijski plan. Prvo postavite konkretan financijski cilj.
Koliki profit želite imati? Koja je vaša neto vrijednost? Kolika je vaša godišnja neto dobit?
Neto vrijednost pokazuje vaše sadašnje financijsko stanje. Financijska vrijednost sastoji se od četiri stvari: dohotka, štednje, investiranja i troškova. Svoju trenutačnu financijsku vrijednost odredit ćete tako da napravite popis svega što posjedujete. Napišite sve što imate od gotovine, vrijednosnih papira, dionica, osiguranja, štednji, vrijednosti nekretnina, pokretnina, prihod od iznajmljivanja, vrijednost vlastitog biznisa, autorske honorare i sl. Na drugoj strani napravite popis svih svojih zaduženja (ukupne iznose). Napišite koliko ste u dopuštenom minusu, koliko ste zaduženi na kreditnim karticama, imate li gotovinske ili potrošačke kredite, stambene kredite, jeste li nekome dužni novac. Zbrojite jedno i drugo i znat ćete točno gdje se nalazite.
Godišnja neto dobit označava financijsku razinu na kojoj želite biti za godinu dana. Obično, kad ljudi planiraju financijske ciljeve, zapišu brojku za koju misle da je mogu zaraditi, pa dodaju još malo, oko 10 posto, nadajući se da će to ostvariti. No, to nije poslovna strategija. Kad radite financijski plan nemojte planirati ono što mislite da biste mogli ostvariti, nego napišite brojku koju želite i tome dodajte svrhu. Brojke mogu biti mrtvo slovo na papiru i ne moraju značiti ništa sve dok im ne date smisao. A to ćete postići pomoću vrlo jednostavnog pitanja: „Što će mi to omogućiti?“
Kad postignete željeni financijski cilj, što će vam to pružiti? Možda financijsku sigurnost za mirovinu, školovanje vaše djece, novu investiciju, proširenje biznisa, novi stan, kuću i sl.
Financijski ciljevi odnose se na plan prodaje, prihode, profit, tijek novca, imovinu, dostupnu gotovinu, troškove, obveze, potraživanja, dugove, kredite i ostale izvore prihoda. Postoje doslovce stotine podataka koji mogu biti važni za vaš uspjeh u poduzetništvu i izgradnji biznisa. Dok postajete poduzetnik morate biti iskreni prema sebi i razvijati vještinu upravljanja novcem. Isto tako pokretanje biznisa gotovo uvijek stoji više nego što na početku očekujete.
Zadatak:
Odgovore na ova pitanja ugradite u financijski plan.
- Koliko vlastitog novca investirate?
- Koliko novca namjeravate prikupiti od investitora?
- Dižete li kredit od banke?
- Posuđujete li novac da biste pokrenuli tvrtku?
- Imate li poslovnog partnera koji je spreman investirati svoj novac u vaš biznis za udio u dobiti?
- Kako će vam plaćati kupci? Unaprijed, u trenutku prodaje ili je rok plaćanja duži?
- Koliko će vremena biti potrebno prije nego što vam počne stizati pozitivan pritok novca?
- Tko su vam dobavljači? Koji su uvjeti plaćanja dobavljačima?
- Koliki su vam troškovi proizvodnje?
- Koliko će vas stajati usluge konzultanata, odvjetnika, financijskih i poreznih savjetnika?
- Knjigovodstvene i računovodstvene usluge?
- Treba li vam ured? Skladište?
- Koliki su troškovi uredskog materijala? Opreme? Računala?
- Režijski troškovi?
- Troškovi zaposlenika, plaće i doprinosi?
- Kako ćete promovirati svoj proizvod ili uslugu?
- Troškovi marketinga?
- Troškovi izrade web stranice?
- Kako ćete dostavljati proizvode?
- Trebaju li vam osiguranje proizvoda i usluga?
- Što ćete s povratom proizvoda?
- Ako imate dug ili kredit, kolike su vam kamate?
O svim tim pitanjima svaki ozbiljan poduzetnik treba razmisliti i imati odgovor i rješenje. Potencijalni investitori i banke također traže odgovore na ta pitanja. Planiranje i utvrđivanje novčanih potreba mora biti sastavni dio poslovnog plana. Nažalost, vidjela sam mnoge tvrtke koje propadaju jer nisu dovoljno dobro isplanirale vrijeme između troškova poslovanja i naplate računa od klijenata. Kada nema protoka novca poduzetnik gubi fokus s vizije, odnosno izgradnje i širenja poslovanja te se počinje fokusirati na preživljavanje, a to je pogubno za svaku tvrtku.
O autorici
Inga Lalić, business coach i konzultantica, ima desetogodišnje iskustvo u radu s tisuću klijenata. Osmislila je i vodi trening Poduzetnička piramida. Pomaže poduzetnicima i onima koji to žele biti da ostvare svoje želje i ciljeve, povećaju prihode uz više slobodnog vremena i postanu učinkovitiji, uspješniji, sretniji i bogatiji. Vlasnica je tvrtke RE-FORMA, specijaliziranog centra za razvoj poduzetnika.