Naše kolumnistice vam otkrivaju kako često ne uspijemo razlikovati stvarne potrebe od želja koje nam kreiraju mediji i okolina. To je posebno teško kada se radi o djeci
Naučite svoje dijete razlikovati umjetne želje od potreba
Dobar trgovac zna: kako potaknuti želje kupaca, što treba učiniti da kupac poželi određeni proizvod i kako se utječe na emocije kupca, jer upravo one potiču njegove želje, a želje kupnju...
Nažalost, zbog toga su često stvarne ljudske potrebe u drugom planu, potisnute željama koje pod utjecajem medija dolaze u prvi plan. I tako se kupci svjesno ili nesvjesno svakodnevno bore između želja i potreba. Često ih ne uspiju niti razlikovati.
Kad govorimo o financijskoj edukaciji djece, jedna od prvih lekcija trebala bi biti - naučiti dijete kako razlikovati želje od potreba. Posebno u vremenima u kojima se velik broj hrvatskih obitelji bori između ograničenih financijskih mogućnosti s jedne strane i želja svoje djece koja se često uspoređuju s drugom djecom i traže od roditelja stvari koje im ne mogu priuštiti. Kad uspijemo razlikovati želje od potreba otvaramo si prostor za štednju i eliminiranje impulzivnih reakcija pri kupnji.
Koje su ljudske potrebe?
Na vrlo jednostavan način Abraham Maslow prikazao je temeljne ljudske potrebe, rangirajući ih u piramidi koja se naziva "Maslowljeva piramida ljudskih potreba". Ispunjenjem osnovnih potreba čovjek teži postizanju ravnoteže.
Koje bi bile potrebe djeteta, gledane kroz prizmu Maslowljeve piramide potreba?
Na samom dnu piramide nalaze se osnovne - fizičke potrebe. Bez hrane, vode, zraka i sna duže vremena naš bi život mogao biti ozbiljno ugrožen. Hrana, kao osnovna fizička potreba, podrazumijeva da konzumiramo raznovrsne namirnice koje su našem organizmu nužne da bi normalno funkcionirao. S djetetom već u ranoj dobi možete razgovarati o piramidi zdrave prehrane.
Pokažite djetetu u trgovini namirnice s kojima može zadovoljiti potrebe za zdravom prehranom, a čija je cijena bitno niža od namirnica koje nam: nisu nužne za zdravu prehranu i/ili koje kupujemo pod utjecajem reklama.
Nacrtajte djetetu piramidu "nezdrave" hrane u koju ćete uključiti proizvode koje dijete najčešće traži da mu kupujete, a koji nisu dio zdrave prehrane. Vizualnom usporedbom ove dvije piramide djetetu ćete pomoći da na jednostavniji način shvati vašu poruku.
Druga potreba Maslowljeve piramide je potreba za sigurnosti – npr. zaštita, ili sprječavanje bilo kakvog izlaganja djeteta fizičkom nasilju, ili na neki drugi način ugrožavanje njegove sigurnosti.
Treća razina potreba koje dijete mora zadovoljiti su ljubav i pripadanje (društvene potrebe). Ove potrebe vrlo su usko povezane s potrebom djeteta da bude voljeno i prihvaćeno od strane okruženja u kojem živi (npr. obitelji, prijatelja, rodbine itd.). Prihvaćanje okoline u vašem djetetu stvara snažan osjećaj ugode, samopouzdanja i samopoštovanja koji se nalaze na četvrtoj razini piramide potreba.
Kod djece su vrlo izražene želja za novim spoznajama, obrazovanjem kao i posljednja potreba na ljestvici koja mora biti zadovoljena, a to je samoaktualizacija. Djeca imaju potrebu spoznati tko su.
Djeca, ali ne nužno samo oni, ponekad se mogu naći u situaciji da neku od svojih nezadovoljenih potreba manifestiraju kao želju. Naime želju je puno lakše artikulirati, nego shvatiti izvor potrebe.
Jedan takav primjer pročitale smo u novinama u kojima je jedan menadžer izjavio da mu dugo nije bilo jasno zbog čega svake godine od svoje obitelji dobije isti poklon – društvenu igru. Trebalo mu je nekoliko godina da shvati poruku svoje obitelji. Naime, kako je vrlo često putovao i bio odsutan od kuće zbog posla, obitelj je imala potrebu više vremena provoditi u njegovom društvu. Tu svoju potrebu, obitelj je manifestirala kroz poklon kojim su mu signalizirali svoju želju za češćim obiteljskim druženjima. Naime, njegova obitelj uživala je u rijetkim trenucima kad su svi zajedno igrali društvene igre, zabavljali se i bili na okupu.
Isto tako, užitak zajedničkog shoppinga može u nekim slučajevima biti povezan i s ugodom koju dijete osjeća u druženju s vama. Dakle, svoju potrebu za većom pažnjom dijete pronalazi u situacijama kad zajedno odlazite u shopping. Ovo su signali koje bi trebali razlikovati kod svog djeteta.
Možda trošite puno novaca na ispunjavanje njegovih želja, a da pritom niste prepoznali njegovu osnovnu potrebu, skrivenu iza prividne želje.
O autoricama
Ana i Danijela su ekonomske stručnjakinje koje su iskustvo stekle radom u bankarstvu, autorice su knjige "Tajne uspješnog poslovanja – vodič za srednja i mala poduzeća" te pišu za Blogosferu. Također, u sklopu njihovog novopokrenutog projekta Hrvatski institut za financijsku edukaciju, možete se informirati o financijskoj pismenosti. Svojim savjetima će vam pomoći da što bolje upravljate svojim financijama.