Potrošačko društvo u kojem živimo kod mnogih ljudi generira frustracije s kojima se teško nose. Kako izaći iz ovog začaranog kruga ponude, kupovine i frustracije?
Kupovanje društvenog statusa kroz materijalna dobra?
Da li se prepoznajete u nekoj od ovih situacija:
- ušli ste u svoju omiljenu trgovinu i ugledali par neodoljivo lijepih cipela koje su vas "osvojile na prvu", iako znate da su možda preskupe nešto jače od vas brzinom munje provuklo je vašu kreditnu karticu i za nekoliko minuta već ste bili na izlasku sretni i zadovoljni što ste, rekli bi kolokvijalno, "naboli" dobar par cipela
- kod prijatelja ste vidjeli novi Playstation i osjetili snažnu želju da ga i vi kupite, ali za to nemate novaca
- upravo ste čuli da je na tržištu lansiran novi iPad i vidjeli ste po gradu dosta ljudi kako se šepuri njime i poželjeli ga imati
- svi oko vas nose neki novo lansiran model tenisica koje vam se u početku nisu svidjele, ali nakon nekog vremena ipak ste odlučili kupiti ih.
Jeste li se ikada pitali što se to u nama događa u gore opisanim i sličnim situacijama?
Od kuda dolazi želja za posjedovanjem stvari koje imaju drugi ljudi?
Kakva nas to sila pokreće? Što se to u nama događa?
Žudnja za kupovinom
Mnogi ljudi žude da imaju stvari koje si uvijek ne mogu priuštiti. Kako je rekao David Laibson: "naš emocionalni um želi maksimalno iskoristiti našu kreditnu karticu, iako nam logika govori da bismo trebali štedjeti za mirovinu."
Autor knjige "Kupologija" Martin Lindstrom pripisuje ove naše reakcije djelovanju zrcalnih neurona koji su važan element u donošenju naših odluka prilikom kupnje, a koji djeluju u kombinaciji sa dopaminom – moždanom tvari povezanom s osjećajem zadovoljstva. "Dopamin je jedna od tvari koje izazivaju najveću ovisnost kod ljudi – a odluke vezane za kupnju u određenoj su mjeri motivirane njegovim zavodljivim učincima."
Kad ugledamo predmet našeg trenutnog divljenja u trgovini, razina dopamina je na vrhuncu i nekom magičnom energijom strelovitom brzinom vodi našu ruku do novčanika. Nažalost već do izlaska iz dućana naše oduševljenje splašnjava i pitamo se da li nam je ono što nosimo u vrećici uistinu trebalo. Požuda koja nas vodi kroz trgovine od nas traži da bude zadovoljena, kroz odjeću, obuću i druge predmete u podsvijesti tragamo za boljim društvenim položajem koji mislimo da bi nam taj predmet mogao dati.
To zrcaljenje nam je tako važno da svoju neispunjenu želju za posjedovanjem određenog proizvoda pokušavamo utažiti, pa makar i na Internetu gledanjem kako drugi ljudi odmataju proizvode koji su u fokusu našeg zanimanja.
Naime na Youtubeu postoje brojne video snimke kupaca koji se snimaju nakon što su kupili neki proizvod da pokažu kako taj proizvod izgleda nakon što se otvori kutija i koje su njegove performanse. S ostatkom svijeta dijele svoje iskustvo s kupljenim proizvodom. Zanimljivo je da je npr. jedan video u kojem se prikazuje otvaranje kutije u kojoj je Playstation 3 Super Slim od rujna 2012.g. do danas pregledan čak 1.2 milijuna puta.
Stranice Unboxing Therapy hvale se impozantnom brojkom od 337 tisuća pretplatnika i 37.6 milijuna prikaza njihovih videozapisa. Ono što je još zanimljivije jest sama struktura posjetitelja ove stranice, naime više od 90% su muškarci. Obzirom da se većina videozapisa odnosi na tehniku (gadgete) to nas možda i ne iznenađuje. Naime neka istraživanja su pokazala da muškarci prije nego kupe neki novi gadget vole u miru sami proučiti sve njegove karakteristike, tako da kad dođu u trgovinu obično malo pitaju i već točno znaju što im treba.
Nažalost moramo biti svjesni da među gledateljima ovih videozapisa ima zasigurno puno onih koji gledaju i sanjaju o proizvodu, a činjenica da ga ne mogu kupiti, nažalost, ih frustrira. Potrošačko društvo u kojem živimo kod mnogih ljudi generira frustracije s kojima se teško nose.
Stoga je danas, više nego ikada prije, važno posvetiti više vremena razmišljanju o pravim vrijednostima. Što to znači? To podrazumijeva ulaganje naše energije i vremena u ono što će nas uistinu učiniti boljim ljudima. Razmislite, najčešće kupujući razne "stvari" zapravo kupujemo određeni izgled, odnosno određeni bolji društveni statusu - kroz materijalna dobra. Za kraj uzrečica koja je danas aktualna više nego ikad - kuću je potrebno graditi od temelja, odnosno na pravim vrijednostima.
O autoricama
Ana i Danijela su ekonomske stručnjakinje koje su iskustvo stekle radom u bankarstvu, autorice su knjige "Tajne uspješnog poslovanja – vodič za srednja i mala poduzeća" (download/preuzimanje) i bloga "Novac i djeca" u sklopu Blogosfere Večernjeg lista. Također, u sklopu njihovog novopokrenutog projekta "Hrvatski institut za financijsku edukaciju", možete se informirati o financijskoj pismenosti. Svojim savjetima će vam pomoći da što bolje upravljate svojim financijama.