Mnogi građani na Badnjak pohodit će polnoćku, no budući da smo usred pandemije korona virusa, za vjernike vrijede posebna pravila...
Kiša nije omela vjernike ispred zagrebačke katedrale, u Splitu kasnili s početkom polnoćke
Svečanu misu polnoćku na Badnjak, kojom počinje božićno slavlje u predvorju zagrebačke katedrale Uznesenja Blažene Djevice Marije, koja je sva u skelama, predvodi kardinal Josip Bozanić, zagrebački nadbiskup.
POGLEDAJTE VIDEO:
Nadbiskup zagrebački, kardinal Josip Bozanić poručio je s mise polnoćke u zagrebačkoj Katedrali kako se u blaženoj noći, velikom manifestu utjelovljenja sina Božjega, Isus Krist zauvijek ugradio u povijest svijeta.
"Ove noći sve stvoreno podrhtava od radosti, jer Bog dolazi. Bog je blizu, u svim ljudskim nevoljama. Ova blažena noć postaje veliki manifest utjelovljenja sina Božjega. To je manifest ljubavi, dobrote, darivanja i strpljivosti. Večeras smo i mi poput pastira pohitali da bi pronašli Mariju, Josipa i novorođenče gdje leži u jaslama. Došli smo pokloniti se djetetu koje nam je nebo darovalo da bi se među nama ponovno dogodio Božić. Isus želi da ga prihvatimo kako bi nas obogatio svojim dolaskom", kazao je Bozanić na polnoćki u zagrebačkoj Katedrali.
Sveta misa održana je u 21 sat u zagrebačkoj Katedrali, prvi put nakon jakog potresa koji je u ožujku pogodio Zagreb, uz primjenu odredaba preporuke za sprječavanje širenja epidemije koronavirusa.
"U ovim skromnim okolnostima, u našoj katedrali prepunoj rana i posljedica potresa od 22. ožujka koji je duboko obilježio život Zagreba i okolice, a posebno život vjernika naše Nadbiskupije jer je potresom stradalo mnogo domova i drugih zgrada - mi se sada ovdje klanjamo novorođenom djetetu Isusu Kristu", rekao je Bozanić.
Naglasio je i da se od povijesnog rođenja Isusa Krista - Sina Božjega i sina Marijinog, Bog posebno povezao s nama jer se pojavila milost Božja, spasiteljica svih ljudi, da nas otkupi od svakoga bezakonja.
"Otada Bog naš jest Emanuel, što će reći Bog s nama. Bog nije više daleki Bog, do čijeg se postojanja, razmatrajući stvoreni svijet i posredstvom savjesti, može doći naporom ljudskoga uma. Bog je ušao u svijet i postao jedan od nas. On nam je blizu, jer je u Isusu prihvatio našu ljudsku narav, on je s nama zauvijek", poručio je Bozanić.
Istaknuo je i da je rođenje Isusovo sve promijenilo i tijek ljudske povijesti započinje novi put jer se Sin Božji - Krist Isus, u svetoj Betlehemskoj noći, zauvijek ugradio u povijest svijeta.
Bozanić je pozvao vjernike da dopuste da ih "dirne Božić" i da ih u sivilu naše suvremenosti obasja Božićna svjetlost. "Želimo da se ova radost i ovo slavlje u duhu skromnosti, poniznosti i zahvale iz naše prvostolnice razlije na sve koji su s nama povezani putem radija i televizije", poručio je.
Bozanić je posebno molio za ozdravljenje bolesnih, za zdravstveno osoblje koje se s velikom požrtvovnošću brine za njih te da nas Bog oslobodi pošasti koja hara svijetom.
"Bog nam je u Isusu, rođenom u Betlehemu, došao milosrdno, nježno i nenametljivo, a nastavit će se u nama u onoj mjeri u kojoj mu dopustimo", kazao je.
Kršili mjere u Splitu
U crkvi na Sirobuji s polnoćkom su počeli tek oko 22:30, a mnogi nisu nosili ni maske. Više pročitajte OVDJE.
POGLEDAJTE VIDEO:
Posebne mjere i u Osijeku
U Konkatedrali svetog Petra i Pavla apostola, to jest, poznatoj osječkoj Konkatedrali na polnoćki je bilo nešto više vjernika nego inače što je bilo i očekivano. Iako je velik broj ljudi bio u misi te se to na prvi pogled može činiti kao nedopušten broj ljudi prema epidemiološkim mjerama, za Badnjak i Božić vrijede nova pravila koja su se u ovoj crkvi više-manje poštivala.
- Danas je sretan dan za sve vjernike ali i one koji ne pripadaju našoj vjerskoj zajednici jer ovi dani u svima pobuđuju veliku radost. – započeo je župnik konkatedrale mons. Adam Bernatović.
U 17 sati u konkatedrali danas je održana i “dječja polnoćka” koja je prošla bez problema, rekao nam je župnik.
- Ljudi su se dobro držali mjera. Je da se ulazilo i izlazilo za vrijeme mise ali su to bile majke s malenom dječicom. Moram reći kako smo možda malo pretjerali po broju ljudi ali je bilo okvirno koliko mjere zahtijevaju i svi su se podržavali mjera. Bilo je jako lijepo. – rekao nam je mons. Bernatović.
Za razliku od prijašnjih godina, u Osječkoj Konkatedrali polnoćka je počela već u 20:00 sati. Iako većini vjernika s kojima smo razgovarali ovo novo vrijeme ne smeta, našli su se i oni koji kažu kako im novo vrijeme polnoćke ne daje isti ugođaj.
- Čudno mi je već u 20:00 sati doći na polnoćku. Razumijem kako trebamo poštovati pravila ali mi nije isti ugođaj. Nadam se kako će se idući Božić sve vratiti u normalu. – rekao nam je otac koji je uz ženu i djecu došao na polnoćku.
Ovaj Badnjak je u Osijeku polnoćku predvodio đakovačko-osječki Nadbiskup mons. Đuro Hranić koji je prošlu subotu poslao i pismo svim svećenicima Osječko-đakovačke nadbiskupije o novim mjerama Stožera koje za Badnjak i Božić trebaju slijediti. Nadbiskup je u pismu naglasio kako, kao i do sada, mjere dezinfekcije prostora trebaju biti pojačane te svatko treba nositi maskice, čak i pjevači, a razmak među ljudima treba biti minimalno dva metra. Rekao je i kako polnoćke najduže mogu trajati do 22:00 sata.
Za razliku od našeg prijašnjeg posjeta Konkatedrali na dan uvođenja novih mjera za sve crkve što je uključivao maksimalan broj od 25 vjernika u crkvi, ove nove mjere su uveli i uglavnom poštuju. Tada su bili pod opomenom jer se umjesto 25 vjernika, u konkatedrali našlo njih čak 100-tinjak. Nakon toga su postrožili pravila pa su sve vjernike u narednim danima, ali i na Badnjak dočekale krep trakom označene klupe u kojima se ne smije sjediti kako bi se održao razmak. Obitelji su jedine koje mogu sjediti zajedno. Osim toga, smije se koristiti svaki drugi red klupa pa su tako redovi klupa koje se ne smiju koristiti jasno označeni kao i pojedina mjesta na kojima vjernici smiju sjediti da bi se održao razmak.
Također, za razliku od prijašnjeg ograničenja koje je odredilo kako u crkvama, bez obzira na njezinu veličinu, smije biti samo 25 osoba, danas je to označeno kvadratnim prostorom. Tako danas jedan vjernik samo za sebe mora imati punih sedam kvadratnih metara prostora. Na polnoćki u Osječkoj konkatedrali to se više-manje poštivalo jer u nju može stati i do 1000 ljudi u normalnim uvjetima prije pandemije. Danas ih je bilo mnogo ali su držali razmak svi osim obitelji te nosili maskice za lice.
- Meni ne smeta ovaj broj ljudi. Bilo nas je dosta ali se nisam osjećala ugroženo jer smo držali razmak i imali maskice. Ovo mi je svakako logičnije pravilo jer nema smisla da u ovako veliku katedralu može ući samo 25 ljudi. – rekla nam je nasmijana Ana nakon polnoćke i zaželjela sretan Božić.
Kako bi slijedili sve uvedene mjere, u Konkatedrali su u nedjelju odlučili uvesti čak sedam svetih misa.
Manje vjernika u Đakovu
U đakovačkoj katedrali Svetog Petra također je održana misa polnoćka s početkom u 20 sati. Na ulazu u baziliku stoji natpis da je u crkvi dozvoljeno biti 380 osoba te da je obavezno pridržavanje razmaka i dezinfekcije ruku.
"Tko ste vi? Zašto snimate?" upitao nas je jedan od starijih svećenika koji je hodao kroz crkvu između ljudi i razmještao ih po cijeloj crkvi.
"Stalno sam tu, pazim na red, da se svi pridržavaju razmaka" dodao je. Đakovačka katedrala brzo se napunila dozvoljenim brojem ljudi. Svećenik koji je radio kao covid redar ispred je crkve iznio veliki zvučnik pa su neki vjernici ostali slušati misu vani. Ispred centralnog oltara crkveni zbor od 20-tak pjevača pjevao je Božićne pjesme, iako je premijer Plenković prije nekoliko dana objasnio da su crkveni zborovi zabranjeni.
No, svi su pjevači bili na propisanoj udaljenosti i zaštićeni maskama koje nisu skidali ni tijekom pjevanja. Pjevali su i vjernici. Svećenik je prije početka mise neprestano ponavljao kako su otvoreni svi prostori u crkvi te da se vjernici slobodno rasprše. "Otkako je zavladao Covid izbjegavam ići u crkvu. Ne znam zašto vjernici misle da se u crkvi ne mogu zaraziti. Mise pratim preko televizije iako naši svećenici kažu da to nije isto. Sada sam naišla pred katedralu sa prijateljicom, u šetnji, da malo vidimo što se događa na trgu. Inače se Covida ne bojim, ali ga respektiram, poštivam sve mjere" kaže Marina Duvnjak iz Đakova.
"Određivanje polnoćke u 22 sata po meni je smiješna. Ne razumijem zašto polnoćka ne može biti u ponoć, kao da virus Covida zna koliko je sati. Mislim, nisam od onih koji misle da virus ne postoji, ali ga se ne bojim toliko da ne bih išla u crkvu" kaže Mirjana iz Đakova. Sličnog mišljenja je i većina vjernika koja je pristigla na božićnu misu. Na misi su uglavnom mladi, mlade obitelji i pojedinci. "Svake godine idemo na polnoćku, nikada ju do sada nismo propustili jer to je naša slavonska tradicija i u duhu naše vjere. Idemo i inače na misu; svi se vjernici uglavnom drže mjera unutar crkve. Ove godine na polnoćki je očekivano malo vjernika. Većina ljudi prestala je dolaziti zbog straga od zaraze ali mi smo praktični vjernici i nama to puno znači" kažu članovi petoročlane obitelji Šimičević iz Đakova.
Službene preporuke Stožera za održavanje misnih slavlja na Badnjak i Božić su:
- Preporučuje se skraćenje svetih misa u božićno vrijeme, osobito polnoćke. Potrebno je, koliko god je moguće, skratiti trajanje, a povećati broj svetih misa te ih pomaknuti na Badnjak u ranije termine, da završe do 22 sata.
- Potrebno je ograničiti maksimalan broj vjernika na misnom obredu u crkvi na način da se udovolje sljedeći uvjeti:
- broj vjernika koji mogu istovremeno biti u crkvi ovisi o unutarnjoj površini crkve na način da ne smije biti više od jednog vjernika na sedam (7) kvadratnih metara prostora predviđenog za vjernike (dakle u površinu crkve ne računa se prostor oko oltara) i istovremeno treba osigurati dva metra razmaka u svim smjerovima između vjernika na misi
- obavijest o najvećem dopuštenom broju vjernika na misi treba biti istaknuta na ulazu, a župljani trebaju voditi računa o tome da zaduže nekoga da kontrolira broj osoba koje ulaze.
- Održavanje fizičke distance: članovi istog kućanstva i obitelji koje zajedno dođu na misu ne trebaju održavati međusoban razmak od dva metra, ali između jednog kućanstva/obitelji i drugog kućanstva/obitelji treba biti razmak od dva metra. Preporučujemo odrediti klupe namijenjene vjernicima koji dolaze u grupama iz istog kućanstva/obitelji (npr. prvih nekoliko klupa).
- Radi osiguravanja udaljenosti u anteroposteriornom smjeru, može se koristiti tek svaki drugi red klupa i treba označiti koje su klupe predviđene za vjernike, a koje se ne mogu koristiti.
- U redu za pričest treba održavati razmak od dva metra i smjer kretanja treba biti takav da se nakon pričesti vjernik ne vraća istim putem kojim je išao na pričest, već da zaobiđe klupe i vrati se na svoje mjesto.
- korištenje zaštitnih maski - cijelo vrijeme boravka u crkvi (osobito za vrijeme govora i pjevanja) vjernici trebaju nositi masku (osim u vrijeme pričesti)
- odustati od zbornog pjevanja
- osobna higijena - pri ulasku u crkvu potrebno je dezinficirati ruke
- izbjegavati fizički dodir (rukovanje i ljubljenje) pri čestitanju Božića
- prije i nakon mise pridržavati se ograničenja vezanih uz fizički kontakt s osobama koje nisu članovi kućanstva.