Gradovi su ključni u borbi protiv globalnog zatopljenja jer oni troše dvije trećine globalne energije i odgovorni su za više od 70 posto svjetskih emisija stakleničkih plinova
Europski gradovi žele smanjiti potrošnju fosilnih goriva i povećati upotrebu čiste energije
Europski gradovi udružili su snage kako bi pronašli brže načine za promicanje upotrebe čiste energije i suzbijanje upotrebe fosilnih goriva, unapređujući klimatske ciljeve koji su postali još hitniji zbog ruskog rata u Ukrajini.
POGLEDAJTE VIDEO: Globalno zatopljenje
Pokretanje videa...
Gradovi su ključni u borbi protiv globalnog zatopljenja jer oni troše dvije trećine globalne energije i odgovorni su za više od 70 posto svjetskih emisija stakleničkih plinova.
Otprilike tri od četiri osobe u Europi živi u gradovima. Jedan od izazova je kako ih opskrbiti pouzdanom i pristupačnom energijom prihvatljivom za klimu, osobito ako dolazi iz povremenih izvora poput vjetra ili sunca.
Utrecht u Nizozemskoj predvodi projekt koji financira EU i koji testira niz mogućnosti upotrebe čiste energije, zajedno s Nicom u Francuskoj i Göteborgom u Švedskoj.
Grad Utrecht pokušava koristiti električne automobile kako bi pomogao u prelasku na upotrebu obnovljive energije.
- U gradu su postavljene stanice za punjenje koje mogu pohraniti solarnu električnu energiju u bateriju automobila i vratiti je natrag u energetski sustav - kaže Roel Massink, koji radi za grad Utrecht. On je također koordinator projekta EU-a, pod nazivom IRIS Smart Cities.
Iako nizozemski grad nije prvi koji koristi takve 'dvosmjerne' stanice za punjenje, prvi je koji ih je testirao na razini okruga. Takve stanice omogućuju da se električni automobili pune tijekom dana energijom generiranom iz obližnjih solarnih panela i da djeluju kao baterija za skladištenje te energije.
Kad su automobili parkirani i priključeni, višak energije iz baterije može se vratiti u nacionalnu mrežu. Ovo je posebno korisno u večernjim satima, kada je potrošnja energije u domovima najveća.
- Ima dvostruku funkciju: uravnotežuje energetski sustav i osigurava prijenos čistih emisija - kaže Massink.
Virtualna elektrana
Utrecht već ima oko 500 stanica za punjenje ove vrste, a i sve buduće bit će dvosmjerne. Sljedeći korak je kombiniranje automobilskih baterija sa stacionarnim baterijama kako bi se formirala ‚virtualna elektrana'.
- Kad biste mogli kombinirati oko 100 automobila i 10 stacionarnih baterija, imali biste prilično velik kapacitet električne energije koju možete prenijeti u električnu mrežu kada je to potrebno - rekao je Massink. A onda stvarno možete zaraditi na energetskim tržištima.
Grad surađuje s inicijativom za dijeljenje automobila We Drive Solar (Vozimo na solarnu energiju), radije nego s privatnim automobilima. Cilj je potaknuti ljude da odustanu od posjedovanja vlastitog automobila, ako je to moguće, i prijeđu na upotrebu zajedničkih automobila ili drugih oblika prijevoza.
Brža rješenja
IRIS nije jedini projekt EU-a koji radi na smanjenju ugljičnog otiska gradova u velikim razmjerima.
Glavni grad Austrije Beč, München u Njemačkoj i Lyon u Francuskoj ostvarili su dobitke u pogledu čiste energije u okviru projekta pod nazivom Smarter Together (Pametniji zajedno), koji je završio prošle godine. Od početka 2016. do sredine 2021. tri su grada obnovila gotovo 170.000 četvornih metara zgrada, prepolovivši tako potrošnju energije i emisija ugljičnog dioksida tih građevina. Također su postavili gotovo 28 megavata za proizvodnju energije iz obnovljivih izvora.
- Bio je to način da se testiraju nova rješenja te zatim brže implementiraju - rekao je Etienne Vignali, sukoordinator projekta. Ubrzavanje zelene tranzicije Europe postalo je veći prioritet od ruske invazije na Ukrajinu u veljači. Rat je poremetio opskrbu naftom, prirodnim plinom i ugljenom u EU-u, što je natjeralo blok da pojača napore u vezi sa širenjem obnovljivih izvora energije i očuvanjem energije.
U Lyonu je projekt 'Smarter Together' ubrzao radove koji su već bili u tijeku, kaže Vignali, koji je također voditelj projekta u SPL Lyon Confluence, tvrtki koju su osnovale gradske vlasti kako bi obnovile oronulu četvrt. Lyon transformira ovo siromašno područje već više od 20 godina, zamjenjujući nekadašnja industrijska središta novim građevinama i javnim prostorima, uvodeći obnovljive izvore energije i preuređujući zgrade.
Iako je u susjedstvu već postojala značajna solarna proizvodnja, "zahvaljujući projektu 'Smarter Together' uspjeli smo udvostručiti tu proizvodnju u roku od nekoliko godina", rekao je Vignali.
Još jedan uspjeh bila je izgradnja sustava daljinskog grijanja koje radi na biomasu, gorivo napravljeno od organskog materijala koji uključuje biljke. Brži rezultati nisu došli samo zbog partnera u raznim sektorima, uključujući industriju, akademsku zajednicu i lokalnu upravu, već i zbog okupljanja gradova radi testiranja sličnih energetskih opcija na različite načine i u različitim kontekstima, rekao je Vignali.
Potreba za podacima
Projekt je također prikupio detaljne podatke o upotrebi energije, pomažući gradovima da poboljšaju učinkovitost rekonstrukcije zgrada. Na primjer, analiza jednog stambenog bloka u Lyonu pokazala je da se više energije gubi kroz loše izolirane cijevi za toplu vodu nego što se troši u cijeloj zgradi.
Energetske procjene obično samo mjere prosječnu potrošnju energije u zgradama, a ne proučavaju odakle dolazi potrošnja, rekao je Vignali. Prikupljanje tako detaljnih informacija je teško, posebno zato što mnogi građevinski poduzetnici nisu obučeni za instaliranje mjerača podataka i senzora.
- Ako mjerači nisu ispravno priključeni, ne dobivate podatke ili dobivate pogrešne podatke i potpuno su beskorisni. Vrijeme i trud koji su bili potrebni da se osigura kvaliteta podataka bili su mnogo veći nego što smo mislili da će biti na početku projekta - kaže Vignali.
Lokalne veze
Gradovi u projektu IRIS također testiraju rekonstrukciju zgrada i druge načine prelaska na obnovljive izvore energije i smanjenja potrošnje energije.
- Pokušavamo pokazati nova rješenja za energetsku tranziciju na razini okruga te što je sve potrebno za stvaranje održivih, zdravih urbanih okruga u kojima ljudi rado žive - rekao je koordinator projekta Massink.
- No, rješenja ne možete implementirati sami, morate integrirati više sektora - dodao je.
Gradovi projekta blisko surađuju s vlasnicima zgrada, dobavljačima tehnologije, vladama, istraživačkim institutima i naravno stanovnicima. Za Massinka je uključivanje stanovnika gradova neophodno za europsku tranziciju zelene energije. Istraživanja u ovom članku financira EU, a izvorno je objavljen u časopisu Horizon, časopis EU-a za istraživanje i inovacije.
MISIJA EU-a: 100 KLIMATSKI NEUTRALNIH I PAMETNIH GRADOVA DO 2030.
Dana 28. travnja 2022. Komisija je objavila 100 gradova EU-a koji će sudjelovati u misiji EU-a za 100 klimatski neutralnih i pametnih gradova do 2030., takozvanoj Misiji za gradove.
Tih će 100 gradova biti središta eksperimentiranja i inovacija za zelene, digitalne i uključive transformacije. Lokalne, regionalne i nacionalne vlasti, građani, poduzeća i investitori radit će zajedno kako bi sektori poput energetike, građevine, gospodarenja otpadom i prometa postali klimatski neutralni do 2030.
100 gradova modela bit će središta eksperimentiranja i inovacija kako bi omogućili svim europskim gradovima da slijede njihov primjer do 2050.
Istraživanja u ovom članku financira EU, a članak je izvorno objavljen u časopisu Horizon, časopisu EU-a za istraživanje i inovacije.