Prije 40 godina NASA i GM izradili su Lunar Rover, električno vozilo na 4 kotača koje su astronauti koristili u posljednje tri Apollo misije za vožnju po Mjesecu
Buggy za Mjesec preteča je modernih automobila na struju
Mnogi ne znaju da je General Motors prvi elektroautomobil razvio za NASA-u, i to za potrebe vožnje po površini Mjeseca! Lunar Roving Vehicle (LRV) bio je maleno vozilo s četiri kotača na električni pogon koji su astronauti koristili u posljednje tri misije Apolloa. Popularno je nazvan “moon buggy”, a mogao je nositi dvoje astronauta zajedno s njihovom opremom te uzorke materijala s Mjeseca. Natječaj za izradu LRV-a je dobio Boeing, no GM je bio glavni dobavljač.
- Te 1970. ostvario mi se dječački san kada sam dobio zadatak razviti električni pogon za vozilo koje će koristiti u sklopu programa Mars Mission, kaže Jon Bereisa, Chevroletov šef razvoja naprednih pogonskih sustava. On radi u GM-u već 40 godina i sudjelovao je u stvaranju NASA-inog LRV-a.
- Malo je poznato da je GM osim električnog pogona i baterija kojima je pogonjen Lunar Rover, konstruirao i baterije za Apollov povratni modul, ali i navigacijsko računalo koje ih je dovelo na Mjesec, tvrdi Bereisa.
Tehnologija koju danas rabi Volt nekoliko je svjetlosnih godina ispred one na LRV-u, no u sedamdesetim godinama GM je bio vodeći proizvođač električnih pogonskih sustava u Americi. Tu su tehnologiju uspješno upotrijebili u prvom pravom električnom automobilu EV1, projektu koji je neslavno i naprasno ugašen zbog velikog pritiska naftnog lobija.
Vozio je po Mjesecu
Astronaut Eugene Cernan, zapovjednik misije Apollo 17, na slici lijevo obavlja provjeru rada Lunar Rovera. Na slici desno astronaut James Irvin, pilot Lunar modula, utovaruje rudu s površine Mjeseca na Lunar Rover u blizini planine Hadley za vrijeme prvih iskopavanja u misiji Apollo 15.