U gradovima diljem Europske unije buka uz onečišćenje zraka čini značajan zdravstveni rizik. Ulažu se veliki napori kako bi se smanjio glavni izvor oba: promet.
Buka je, nakon onečišćenja zraka, prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije Ujedinjenih naroda, drugi ekološki izvor zdravstvenih problema.
U Europskoj uniji 22 milijuna ljudi pati od kroničnih smetnji zbog buke iz okoliša. Zbog dugotrajne izloženosti buci iz okoliša, za koju je promet među glavnim izvorima, svake se godine u EU-u dogodi 12.000 preuranjenih smrti.
No, kao i kod klimatskih promjena, borba EU-a protiv zagađenja bukom ne uključuje samo ublažavanje nego i prilagodbu. Dok se promet može smanjiti poboljšanim urbanim dizajnom, prijevoz na motorni pogon nastavit će emitirati buku, a ključni je izazov pronaći načine za ograničavanje utjecaja buke na ljude.
Tu u igru ulazi Bart Willems. Oduševljen je jednom vrstom zida za koju kaže da ljude može više ujediniti nego razdvojiti.
Willems je bio uključen u istraživački projekt smanjenja dosadne buke s cesta i željeznica upotrebom barijera koje skreću zvučne valove i usmjeravaju ih dalje od domova. Ovaj je fenomen poznat kao difrakcija.
Zamor
Cilj je bio uhvatiti se u koštac s ozbiljnim, ali nedovoljno cijenjenim ekološkim problemom, razmišljajući o njemu na drugačiji način. Dvije konvencionalne metode jesu izgradnja betonskih zidova za blokiranje buke i upotreba materijala za ceste i željeznice koji bolje apsorbiraju buku.
- Difrakcija nudi treće rješenje - kaže Willems, čija je nizozemska tvrtka 4Silence BV koordinirala projekt WHISSPER koji je financiran iz programa Obzor.
Tvrtka 4Silence, sa sjedištem u Nizozemskoj, razvila je zidove koji imaju utore različitih dubina, a koji smanjuju horizontalnu buku skretanjem prema gore, u okomitom smjeru. To znači da se za odvraćanje više buke od ljudi u okolini mogu upotrebljavati manje barijere.
- Ako je jedan od naših zidova visok jedan metar, to će smanjiti buku za sedam do devet decibela. Uobičajena zaštita trebala bi biti veličine tri metra da bi postigla isti učinak - kaže Willems.
Projekt WHISSPER testirao je tehnologiju s idejom borbe protiv prometne buke putem difrakcije počevši od 2019. i završivši ranije ove godine. Sa svojim zidovima za preusmjeravanje zvuka koji su prošli ispitivanja u Nizozemskoj, Belgiji, Njemačkoj i Danskoj, tvrtka kaže da su barijere jednostavne za postavljanje i održavanje. Tvrtka sada očekuje izlazak na tržište.
- Od tada smo započeli s prvim komercijalnim projektima u Nizozemskoj. Želja nam je komercijalizirati naše zidove u različitim zemljama - kaže Willems
Za te inicijative tvrtka 4Silence načelno surađuje s lokalnim vlastima, kao što su općina Eindhoven ili pokrajina Utrecht. U Njemačkoj i Ujedinjenom Kraljevstvu također su započeti komercijalni projekti za Državnu upravu za izgradnju Augsburga i Transporta za London.
U nadolazećim mjesecima bit će objavljeni novi kupci diljem Europe, a tvrtka 4Silence također razmatra kupce u drugim zemljama, uključujući Belgiju i Dansku.
Rasterećenje proračuna
Barijere za difrakciju buke također pogoduju državnim proračunima, jer su upola jeftinije od tradicionalnih mjera za smanjenje buke.
Državne blagajne za infrastrukturu već su ionako rastegnute. Troškovi u Europi za suzbijanje buke od cesta i željeznica iznose oko 5,4 milijarde eura godišnje ili 6 % ukupnih godišnjih izdataka za oba oblika prometa.
Ipak, izloženost ljudi prometnoj buci u EU-u raste. Više od jednog od četiri Europljana suočava se s razinama buke opasnim po zdravlje u svojim domovima, školama i na radnim mjestima.
U međuvremenu se na frontu ublažavanja traže poboljšanja u tradicionalnim metodama za borbu protiv prometne buke.
Zasebni projekt koji se financira iz programa Obzor, pod nazivom SILENT RUBBER PAVE čini asfalt spužvastijim i, nadamo se, tišim na ekološki prihvatljiv način. U projekt je uključena tvrtka Cirtec, čije je sjedište u Španjolskoj.
Dobre vibracije
Tvrtka Cirtec spremna je prodavati novi aditiv za asfalt pod nazivom RARx, koji se proizvodi od gume iz otpadnih guma. RARx se dodaje asfaltu kao način apsorbiranja buke od cestovnog prometa.
Dok je stavljanje gumenog praha u asfalt već iskušano, pojavili su se praktični izazovi.
- Prije su izvođači dodavali mješavinu gume izravno u asfalt, što je uzrokovalo mnogo problema. To je uzrokovalo probleme s mješavinom, a čišćenje opreme nakon toga bilo je vrlo teško - kaže Guillermo Rodríguez Marfil iz tvrtke Cirtec.
Uz RARx, gumeni prah miješa se s mineralnim dodacima kao što je bitumen u tvornici, što proizvođačima asfalta olakšava njegovu upotrebu. Buka automobila smanjuje se za 4-5 decibela, prema Rodríguezu Marfilu.
- Mješavina smanjuje krutost asfalta, što uzrokuje manje vibracije u gumama, a zauzvrat manje buke - rekao je.
Također može produljiti životni vijek postojećih cesta, što dovodi do nižih troškova održavanja. Nadalje, cijeli koncept je kružni, obzirom na činjenicu da se mješavina gume radi od rabljenih guma.
RARx se polako uvodi u raznim zemljama, uključujući Španjolsku. Ispitivanja i građevinski projekti također su provedeni u Njemačkoj, Italiji, Portugalu i Irskoj, dijelom pod okriljem projekta SILENT RUBBER PAVE.
Proizveden u Španjolskoj, RARx će se također proizvoditi u drugoj tvornici koja je u izgradnji u Meksiku, na Cirtecovom najvećem tržištu, prema Rodríguezu Marfilu.
- Budućnost je svijetla. Radimo na nekoliko kontinenata i naš utjecaj raste. Štedimo novac javnih uprava i smanjujemo buku za građane - rekao je.
Regulatorne blokade
Osim pronalaženja tržišta za svoje nove alate za smanjenje buke, i Cirtec i 4Silence računaju na regulatorne promjene koje bi im olakšale rast poslovanja.
Budući da ceste često grade vlade i njihovi podizvođači, aktivnost je strogo regulirana.
- U industriji popločavanja već godinama rade istu stvar, što može biti teško za prevladati - kaže Rodríguez Marfil.
Willems iz tvrtke 4Silencea ponovio je isto to.
- Infrastruktura se ne pomiče brzo, osobito kada je za uvođenje naše tehnologije potrebno promijeniti zakone. Bez obzira na to, optimistični smo jer bi u sljedeće tri godine ljudi u Europi trebali početi redovito viđati naše barijere - rekao je.
Istraživanja u ovom članku financira EU. Članak je izvorno objavljen u časopisu Horizon, časopisu za istraživanje i inovacije EU-a.
Više informacija
Ako želite saznati više o projektima u ovom članku koji se financiraju iz programa Obzor, slijedite poveznice u nastavku.