Mnogobrojni programeri koji tek rade na svojim prvim igrama ovih dana na Reboot Develop konferenciji od vodećih stručnjaka i autora hit igara pokušavaju naučiti što su i kako oni radili te otkriti koji je put prema uspjehu.
Uspjeh Alana Sumine (27) i Zorana Vučinića (34), dvojca iz zagrebačke tvrtke Nanobit, mogao bi biti pravi vodič za one koji razmišljaju o izradi igara za mobitele. Tvrtka, koju su pokrenuli 2009. godine, imala je prošle godine prihode od 25 milijuna kuna, a ove godine očekuju da bi to mogli čak i udvostručiti.
- Došli smo na ideju za aplikaciju za praćenje kalorija Tap & Track. Napravili smo je za šest mjeseci, uz svoje svakodnevne obaveze - ispričao je Alan. Novac koji su imali ušteđen iskoristili su za pokretanje tvrtke, a prisjećaju se kako su tada jedva skupili novac i za telefon za koji su morali platiti dodatno osiguranje. Kako je aplikacija bila objavljena, nisu znali što će biti, no začuđujuće, odaziv je bio izuzetno dobar. Ljudi su aplikaciju preporučivali, a ona je eksplodirala nakon što je objavljeno nekoliko tekstova u američkim medijima te je bila spomenuta i u televizijskim emisijama. Zbog toga je došla na vrh liste popularnosti u svojoj kategoriji. Nedavno su dobili EY nagradu za poduzetnika godine, no za nju kažu kako im neće povećati prepoznatljivost ili prodaju, jer ljudi u sektoru za njih znaju, ali dodaju da im je drago zbog priznanja.
Nakon uspjeha prve aplikacije, odlučili su napravili nekoliko sličnih aplikacija koje su se dobro prodavale, a to im je omogućilo da zaposle programere i dizajnere. No, kažu, uočili su i da se sužava tržište aplikacija koje kupuju korisnici te su razmišljali o prelasku na drugu industriju.
- Vidjeli smo gdje ide tržište i okrenuli se igrama, koje su drugačije koncipirane. Dok su aplikacije platforme za koje se vežete godinama, uz igre se vežete na puno kraće vrijeme. Odlučili smo da želimo imati tvrtku koja će imati veliki rast, što bi bilo teško s aplikacijama. Razmišljali smo koju igru napraviti i ispostavilo se da je Fashion City bila popriličan hit - ispričao je Alan. Kako je dodao Zoran, za taj prvi projekt su tražili što bi mogli napraviti da vide što će korisnici prihvatiti i Fashion City je bio to.
Ispostavilo se da je njihova igra u niši za žensku populaciju bila hit te su nastavili raditi dalje. Neke su im igre bile uspješne, a neke i nisu. No, dosad su ih napravili 15, a više od 90 posto prihoda donose im plaćanja unutar igara, dok je ostatak od oglasa. Upravo to oslanjanje na korisnike koji su voljni davati svoj novac smatraju i zdravim modelom, a ne oslanjanje isključivo na oglase. Nove prihode očekuju i od Googlea jer popularne igre uskoro objavljuju i na Androidu.
Kako se danas netko može probiti?
Čelnici Nanobita kažu kako se danas jako teško probiti među stotinama igara koje svaki dan izlaze, a ogromna većina ništa ih ne zarađuje. Zbog visokih troškova lansiranja svake igre i upitnosti uspjeha, njihova poruka mladim programerima je da budu inovativni jer imaju priliku raditi stvari koje etablirane tvrtke ne mogu. Dodaju da prostora za inovacije uvijek ima i da je tržište danas gladno noviteta. No, misle da griješe oni koji žele konkurirati divovskim tvrtkama.
Dok su u Nanobitu fokusirani na mobilne igre, Alan kaže da se još kao dijete divio Croteamu, hrvatskom studiju poznatom po nizu PC igara.
- Treba biti sanjar, ali i gledati što na tržištu ide. Eto, u Croteamu su napravili Serious Sama koji je zabavan, ali je i odličan - dodaje Alan.
Od Sama do Talosa
Upravo i autori Croteama na Rebootovoj konferenciji sudjeluju u nekoliko predavanja, na kojima su govorili i o najnovijem hitu The Talos Principle, koji je već neko vrijeme među najprodavanijim igrama na Steam platformi.
Croteam je pak krenuo s razvojem igara 15-ak godina prije Nanobita, a tvrtku su tada činili Alen Ladavac, Davor Hunski i Admir Elezović. Prva igra koju su napravili bila je Football Glory i to za Amigu, a njihova igra Save The Earth bila je dio Turbo Limach Showa.
Nakon tih prvih uspjeha, zagrebački su programeri krenuli raditi vlastiti engine na temelju kojeg je 2001. godine objavljen Serious Sam: The First Encounter. Kako nam pričaju iz Croteama, igra je bila uspješna, no to je bilo prije Steama i trenutnih analiza. Dodaju da su tada iz SAD-a dobivali informacije da se nije moglo nabaviti dovoljno primjeraka za trgovine Walmart i 7/11.
Pravi uspjeh Serious Sam doživio je 2009. godine kad je objavljen HD remake na Steamu, a potom su uslijedili i nastavci. U Croteamu su cijelo to vrijeme nastavili razvijati vlastiti grafički engine koji ih je doveo do eksplozije s mozgalicom The Talos Principle. Igra koja je mjesecima u vrhu prodaje, omogućila im je i da rade verzije za druge platforme. Trenutno na igrama u Croteamu radi 20-ak ljudi, ali uz brojne vanjske suradnike.