Autori projekata pripremaju vlastite strategije kojima će se na prezentaciji (pitchu) predstaviti potencijalnim investitorima. Jedan od njih je i Stevica Kuharski (@kstevica) iz tvrtke IT4U koja će na GOAP konferenciji u srijedu predstaviti Habbitsapp. Za 24sata piše o savjetima i detaljima koji mogu pomoći da što kvalitetnije predstavite vlastiti startup.
Veliki broj mladih poduzetnika mašta o realizaciji ideje i poslovnog plana na najbezbolniji mogući način. Možda je najjednostavniji način tražiti investiciju, no, nije to tako lako i investitori nisu voljni uložiti svoj teško zarađen novac na lijepe oči. Potrebno ih je zaintrigirati i zavesti. Namjerno koristim riječ zavesti jer u početnoj fazi projekta ne postoji veliko istraživanje tržišta, ne postoje brojke koji pokazuju neki poseban trend.
Investitori posjećuju startup konferencije i natjecanja te traže timove i projekte koji su predstavljeni razumno i moguće. Iz tog razloga potrebno je trenirati sebe i napraviti prezentaciju skoro savršenom. Najčešći format pitcha je onaj od pet minuta.
Takav pitch mora sadržavati opis problema i način na koji se problem rješava. Postoji li prototip proizvoda/aplikacije, bitni detalji moraju biti istaknuti. Potrebno je navesti opis i veličinu tržišta koje se cilja te go-to-market strategiju. Odvojiti jednu minutu za prezentaciju dosadašnjih rezultata projekta – broj preuzimanja/posjeta/registriranih korisnika, prosječno vrijeme i učestalost korištenja produkta, dosadašnji prihod od prodaje. Nikako se ne smije zaboraviti spomenuti konkurenciju i što proizvod koji predstavlja razlikuje od njih. Detaljnije predstavljanje tima je više nego poželjno, ali treba paziti da se ne pretvori u hvalospjeve sebi samima.
Radi li se pitch pred grupom investitora treba imati na umu da nisu svi jednaki i da nemaju svi ista razmišljanja. Podaci o investitorima obično su dostupni, stoga ih je potrebno sumirati i odabrati kome će se pitchati. Idealno bi bilo da su prisutni investitori već investirali u projekte slične vašem. Time smanjujete njihovo vrijeme u istraživanje novog tržišta, a oni vole investirati u tržišta koja su im poznata. Tijekom pitcha može koristiti i ovlaš spomenuti projekte u koje su investirali, tako se pokazuje da ste odradili domaću zadaću.
Bitno je držati se okvira danog za pitch. Ako je dozvoljeno 5 minuta, to ne znači 5 minuta i 15 sekundi. Potrebno je pripremiti se na 4 minute i 45 sekundi jer će sigurno nešto poći krivo. Želite li predstaviti live demo produkta, odustanite odmah od toga. Snimite video i uključite ga u prezentaciju. Ako team sadrži dva člana koji nemaju strah od javnih nastupa, neka oba člana prezentiraju. Ostali članovi su prisutni na pozornici u ležernom stavu mirno.
I na kraju, vježbajte. Vježbajte, vježbajte, vježbajte. To ne znači da znate recitirati pjesmicu od pitcha, već da razumijete što pričate i da možete nastaviti pitch u bilo kojem trenutku. Vježbajte pred ljudima koji nemaju veze s proizvodom i tražite ih da opišu to što ste im pitchali. Tek tada ćete shvatiti da vam pitch ne valja.