„Ako nacrt kodeksa postane zakon, bit ćemo prisiljeni zabraniti izdavačima i građanima u Australiji podjelu lokalnih i međunarodnih vijesti na Facebooku i Instagramu“, upozorio je u utorak na blogu direktor Facebooka za Australiju i Novi Zeland Will Easton.
Nacrt bi trebao stupiti na snagu do kraja godine a utvrđuje postupak pregovora medijskih kuća i digitalnih tvrtki i kazne kojima želi prisiliti platforme poput Googlea i Facebooka da s medijskim kompanijama postignu dogovor o podjeli prihoda od objave medijskih sadržaja.
Velike australske medijske kompanije predlažu da tehnološki divovi godišnje plaćaju između 600 milijuna i milijardu australskih dolara (430 do 740 milijuna američkih dolara).
Cilj je kodeksa „stvoriti ravnopravne uvjete“ za pregovore o sporazumu o plaćanju za objavu sadržaja, pojasnila je australska vlada.
Easton pak tvrdi da novi propis „pogrešno tumači dinamiku interneta i prouzročit će štetu upravo onim medijskim organizacijama koje vlada pokušava zaštititi“.
„(Blokada) nije naš prvi izbor, već posljednji. To je zapravo naša jedina obrana od ishoda koji prkosi logici i na dulji će rok naštetiti, a ne pomoći, živahnom australskom medijskom i novinskom sektoru“, rekao je Easton.
Kodeks je predložila australska Komisija za zaštitu tržišnog natjecanja i potrošača (ACCC) a određuje digitalnim platformama rok od tri mjeseca za dogovor s medijskim tvrtkama. Ako dogovor nije postignut, u proces se uključuje arbitar koji utvrđuje obaveze ditigalnih tvrtki.
Facebook pak ističe da je intenzivno surađivao s australskim ACCC-om i da dijeli vladin cilj pružanja podrške novinskim organizacijama koje imaju problema ali smatra da je rješenje "kontraproduktivno".
„Najviše zbunjuje što bi se Facebook natjeralo da novinskim organizacijama plaća za sadržaj koji izdavači dobrovoljno postavljaju na naše platforme, i što cijena zanemaruje financijsku vrijednost koju donosimo izdavačima“, kazao je Easton.
„ACCC polazi od pretpostavke da Facebook ostvaruje veću korist u odnosu s izdavačima a zapravo je obrnuto", dodao je.
Upozorio je također da objavama na Facebooku australske medijske organizacije povećavaju broj čitatelja, što im omogućava da prodaju više pretplata i zarađuju na oglašavanju.
Dodatni promet od nekih 200 milijuna australskih dolara izdavači ostvaruju besplatnim preusmjeravanjem čitatelja iz Facebookovih Novosti na njihove internetske stranice, naglasio je čelnik Facebooka.
Australski ministar financija Josh Frydenberg oštro je danas odgovorio Facebooku, izjavivši za Australian Associated Press (AAP) da vlada ne prihvaća ničije ucjene ni prijetnje.
„Naše reforme sektora digitalnih platformi vodeće su u svijetu i nadovezuju se na pionirsku 18-mjesečnu istragu ACCC-a“, rekao je Frydenberg naglašavajući da je svrha zakona stvaranje „održivijeg medijskog krajolika“.
Google se također usprotivio predloženom kodeksu, upozorivši u srpnju Australce da bi, bude li usvojen, mogli izgubiti pristup besplatnim uslugama te da bi njihovi osobni podaci mogli biti kompromitirani.
ACCC je odmah opovrgnuo tu tvrdnju, naglasivši da Google „neće morati s australskim medijima dijeliti dodatne korisničke podatke ako to sam ne odluči".