Zlostavljanje na poslu je ponižavajuće, zlonamjerno, traje dugo, a žrtva može postati svatko, bez obzira na status.
- Usprkos stereotipu zločestog šefa koji maltretira zaposlenike, čak se 45 posto slučajeva zlostavljanja odvija između kolega na istoj razini - ističe Jadranka Apostolovski, predsjednica udruge Mobbing. Zlostavljač često maltretira žrtvu na četiri načina. Vrijeđanje, pogrdna imena ili stalno provociranje smatra se verbalnim zlostavljanjem.
Društveno nije nimalo blaže - primjerice, kad nasilnik širi glasine o žrtvi te je pokušava izolirati i prekinuti prijateljstva s drugim kolegama. Internetsko zlostavljanje uključuje prijeteće, često dvoznačne, e-mailove ili SMS-ove, a mobing može eskalirati i do udaranja ili fizičkih prijetnji.
- Zlostavljači se tako ponašaju jer žele kontrolirati druge. Za žrtve biraju ljude koje smatraju slabijima i zato je jedna od najvećih pogrešaka izbjegavanje sukoba - napominje dr. Susan Steinman. Ne morate biti agresivni, no pokažite nasilniku da ne dopuštate da se prema vama ponaša na način koji ne smatrate primjerenim.
Družite se i izgradite mrežu
Umjesto da se zbog zlostavljača zatvorite u ured ili ne mičete od svog stola, stvarajte odnose s kolegama. Tako ćete imati potporu, a zlostavljaču će biti teže okrenuti cijeli ured protiv vas, savjetuje stručnjakinja za veze, dr. Michelle Callahan.
Psihoprofil žrtve
- žrtve koje zlostavljači biraju sklone su izbjegavanju konflikata, što se posebno odnosi na žene
- žrtve su često ljudi izuzetno sposobni u poslu ili omiljeni među kolegama ili oboje
- osobe koje otvoreno iskazuju neslaganje s nesposobnim ljudima na visokim pozicijama koje zloupotrebljavaju svoju moć
- žrtve su često zaposlenici koji imaju jak osjećaj odgovornosti prema poslu i kolegama te se ne žele uspinjati korporacijskim ljestvama preko tuđih leđa
Budite najbolji što možete
Izgledat će kao da zlostavljač ima pravo što vas omalovažava ako ne radite najbolje što možete. Pripazite da ne kasnite s projektima, da na posao dolazite na vrijeme te da ne uzimate preduge pauze za ručak jer to sve može biti iskorišteno protiv vas.
Ne krivite samog sebe
Nemojte se pitati jeste li učinili nešto zbog čega zaslužujete takav tretman jer je zlostavljanje neopravdano u svim uvjetima.
Bez emocija, molim lijepo
Zlostavljačima je zadovoljstvo vidjeti da su nekog povrijedili, stoga ostanite smireni i racionalni te nemojte pokazati da su vas razljutili ili rastužili.
Psihoprofil zlostavljača
- zlostavljači se uživaju osjećati moćnima, posebno kad im je žrtva osoba koja strahuje od njih
- osjećaju prijetnju zbog potencijalnog uspjeha drugih te zlostavljanjem hrane ego
- po prirodi su perfekcionisti i žele da sve bude onako kako su si oni zamislili
- zlostavljanje može biti i ispušni ventil kod ljudi preopterećenih poslom
- moguće je da je zlostavljanje posljedica nečijeg poremećaja ličnosti ili mentalnih problema
- zlostavljači su često bili i sami zlostavljani
U potrazi za izlazom
Zlostavljač će vas prvo testirati time što će biti mrvicu nepristojan. Možda će se našaliti na vaš račun ili preuzeti zasluge za vašu ideju. Ako uopće ne reagirate, nego pasivno prihvatite takvo ponašanje, zlostavljač zna da je pronašao novu žrtvu i sljedeći put bit će hrabriji.
- Nužno je suprotstaviti se nasilniku na poslu jer neprestano zlostavljanje uništava zdravlje - upozorava dr. Susan Steinman. Nakon duljeg razdoblja maltretiranja većina žrtava razvija psihosomatske bolesti, poput migrene, čira na želucu ili astme, depresiju, sindrom kroničnog umora ili posttraumatski stresni poremećaj.
- Kako biste imali dovoljno snage za nadilaženje terora na poslu, brinite se za sebe. Pronađite tehniku koja vas smiruje, dovoljno spavajte i ne dopuštajte da zlostavljanje na radnome mjestu utječe na vaš život - savjetuje dr. Steinman.
Ako je situacija nepodnošljiva i ne nazire joj se kraj, imajte na umu da su vaše zdravlje i dobrobit najvažniji - počnite tražiti drugi posao i čim dobijete priliku, dajte otkaz.
- Ne dopustite da vas otrovna okolina uništi - upozorava dr. Steinman.
Potražite pomoć bez imalo straha i srama
Potražite pomoć, bilo u obliku razgovora s kolegom, utjehe prijatelja ili stručnog savjeta odvjetnika, savjetuje dr. Michelle Callahan. No ako tražite pomoć od šefa, ne očekujte da će on ili ona odmah biti na vašoj strani jer moraju čuti i drugu verziju događaja.
Stručni savjet uistinu zlata vrijedi
Razgovor sa psihologom može vam pomoći dobiti novu perspektivu i pomoći vam da se nosite sa stresom. Ne sramite se otići psihologu - on je stručna osoba školovana za savjetovanje upravo u takvim situacijama.
Budite odvažni i odredite granice
Ne dopustite da vas zlostavljač zastraši. Odredite granice do kojih može ići i pokažite mu da je njegovo ponašanje neprihvatljivo. Budite odvažni i ne prezajte ni pred čim za obranu svog integriteta.
Neka sve bude dokumentirano
Vodite dnevnik o tome što se dogodilo, kad i tko je bio nazočan kako biste imali dokaze ako situacija toliko eskalira da se morate obratiti šefu. Ako ste žrtva internetskog zlostavljanja, čuvajte mailove.
Raspitajte se o problemu
Saznajte sve što možete o zlostavljanju na radnome mjestu, kao i koja je politika vaše tvrtke prema tome. Raspitajte se o svojim pravima. Što više znate, to ćete imai veću šansu obraniti se i pokazati da ste u pravu.
Ne možete promijeniti zlostavljača
Istinska promjena ponašanja težak je posao koji zahtijeva puno truda i vremena. Ljubaznošću i trpljenjem uvreda nećete promijeniti zlostavljača sve dok on (ili ona) ne prizna da ima problem i ne poželi ga riješiti. Najbolje što možete učiniti je ne spuštati se na njihov nivo te na agresiju nemojte odgovarati agresijom.