Kao i kod drugih kultura, i kod mandarina je presudan utjecaj na pad prihoda imala suša. Otkupne cijene još nisu određene, jer otkup još nije službeno počeo, a očekuje se da će krenuti početkom idućeg tjedna.
Na području doline Neretve je oko 15 tvrtki otkupljivača, a kako ističe Mataga dobro je to što među tvrtkama koje se bave otkupom ima i onih koje su i sami proizvođači, tako da razumiju problematiku proizvodnje, otkupa i plasmana toga voća.
- Vrijeme je da se nešto napravi s mandarinom - rekao je Mataga za Hinu, jer ako otkupna cijena padne ispod četiri kune za prosječan kalibar (veličina i oblik pojedinačnog ploda), proizvodnja će samo dalje padati.
Mataga upozorava kako proizvođače muči nedostatak radnika i nemogućnost naplate potraživanja. Sve to utječe na pad proizvodnje. Potrošačima poručuje da kupuju domaće mandarine.
- Udio soka kod domaće mandarine u odnosu na, primjerice, mandarine iz Španjolske je daleko veći, a samim time je domaća mandarina daleko kvalitetnija - kaže Mataga.
Mandarina se u dolini Neretve proizvodi na oko 2100 hektara.
Formirati višegodišnju prosječnu ili zaštitnu cijenu
Poljoprivredni analitičar Miroslav Kuskunović kaže kako je problem kod pokušaja određivanja stabilne otkupne cijene mandarina veliko sivo tržište koje se procjenjuje i do 20 posto, što izaziva tržišne poremećaje, zbog čega je teško procijeniti urod i ukupno tržište.
Budući da je kroz EU regulativu moguće iskoristiti dozvoljene alate i mehanizme, Hrvatska bi, kaže, trebala pronaći način da se formira višegodišnja prosječna ili čak zaštitna cijena, kako bi se tržište u idućim godinama stabiliziralo i okrenulo kvalitetnijem otkupu i izvozu.
U regulaciji legalnih kanala prodaje Ministarstvo poljoprivrede bi trebalo imati ključnu ulogu budući da kod isplate potpora treba voditi brigu da li oni koji dobivaju potpore svoj urod prodaju kroz legalne tržišne kanale ili preko sivog tržišta, smatra Kuskunović.
Dodaje da je jedan od problema kod otkupa mandarina "trčanje za cijenom", što je karakteristika i svih drugih proizvodnji.
Naime, proizvođači u želji da postignu bolju otkupnu cijenu prije vrhunca sezone i optimalnih rokova berbe za pojedinu sortu, beru nedozrele plodove koji završe na tržištu i ruše ugled kod potrošača.
Proizvođači pri odluci o berbi moraju voditi računa i o tome da je mandarina jedna od najvažnijih voćnih vrsti po kojoj je Hrvatska prepoznata u regiji i na tržištu EU, pa je i kvaliteta ponude na tržištu izuzetno važna, kaže analitičar.