Popravljajući vodokotlić majstor je razbio zahodsku školjku. Vrativši se s posla vidjela sam novu, puno manju od moje i s najjeftinijom plastičnom daskom, požalila se vlasnica stana na obrtnika.
- Pozvala sam ga zato što je iz kotlića curila voda. Taj je problem riješio, ali nakon njegova odlaska nije se više punio pa ga i dalje nisam mogla koristiti. Došao je drugi put i nešto prtljao, a vode je u njemu bilo ponovno samo dok je i on bio u stanu. Ja ga poslije nisam mogla napuniti. Nakon trećeg dolaska je riješio problem i priznao da prije nije očistio kamenac u kotliću, iako je rekao da je - ispričala je priču koja podsjeća na “majstore” Pata i Mata iz češke animirane serije “A je to!”
Vodoinstalatera je pronašla na internetu, a račun nije dobila. Razmišljala je o tužbi, ali je odustala da se ne bi nervirala.
Provjera u registru obrtnika
- Prije dogovora za bilo kakav posao treba provjeriti je li riječ o registriranom obrtniku. To se može brzo i jednostavno učiniti uvidom u bazu podataka Obrtnog registra u koji je dovoljno upisati ime obrtnika ili obrta - rekla je Suzana Kolesar, voditeljica Tajništva Suda časti, Arbitraže i Centra za mirenje Hrvatske obrtničke komore u emisiji “Glas potrošača” Hrvatskog radija.
Tko nema internet, dodala je, može tražiti majstora da mu pokaže obrtnicu, dokument koji sliči vozačkoj dozvoli i u kojemu su svi podaci. Dogovoreni posao treba “staviti na papir”. U slučaju spora, korisnik mora imati predračun, ponudu i radni nalog kojim će moći dokazati da obrtnik nije ispoštovao dogovor.
Za tvrtke je Sud časti pri HGK
- Najbolje je potpisati ugovor s dogovorenim radovima i cijenom. Na dodatne poslove, koji se eventualno ‘pojave’ kasnije i podignu cijenu, korisnik mora pristati - rekla je Suzana Kolesar.
Primjer “ugovora” je potvrda kemijske čistionice da je zaprimila odjeću. Na njoj se navode oštećenja odjeće pri zaprimanju pa korisnik poslije ne može za njih optužiti obrtnika.
Sud časti besplatno rješava sporove između potrošača i obrtnika. Može izreći opomenu, opomenu na skupštini, objaviti slučaj na web stranici komore ili u newsletteru, ali i zatvoriti obrt. Alternativno rješenje je Centar za mirenje Hrvatske obrtničke komore. Tamo se mirenje plaća, ali puno manje nego rješavanje spora na pravom sudu. Nagodbe sklopljene pred Sudom časti i Centrom za mirenje su ovršne isprave pa potrošači izbjegavaju dugotrajne i skupe postupke pred redovnim sudovima.
Ako majstor ima tvrtku, usluge Suda časti ili Centra za mirenje treba tražiti pri Hrvatskoj gospodarskoj komori.