Četiri profesionalna portugalska pjevača izvela su glavne uloge u novoj operi temeljenoj na Homerovoj „Odiseji” u prepunoj koncertnoj dvorani u glavnom gradu Portugala Lisabonu sredinom lipnja.
POGLEDAJTE VIDEO:
Na pozornici je te večeri bilo i 16 izvođača amatera, iz središnjeg portugalskog grada Leirije, koji su članovi gradske populacije „školskog zatvora”. U zatvoru su smješteni prijestupnici u dobi od oko 16 do 21 godine.
Štoviše, druga skupina zatvorenika iz Leirije sudjelovala je u izvedbi putem video veze s pozornice koja se nalazila u zatvoru udaljenom 150 km. Dobro došli u TRACTION, europski istraživački projekt koji se bavi socijalnom isključenošću putem opere. Ljudi koji stoje iza projekta iznova definiraju ono što se često percipira kao aktivnost elite kako bi neke od najmarginaliziranijih skupina društva, kao što su mladi prijestupnici, migranti i ruralna sirotinja, da spomenemo samo tri, mogle pronaći svoj način izražavanja.
Novi umjetnički jezici
- Kroz zajedničko stvaranje profesionalnih i amaterskih umjetnika, nastaju nove priče, ispituju se nove ideje, uspostavljaju se novi umjetnički jezici - kaže François Matarasso, slobodni umjetnik zajednice koji radi na projektu TRACTION.
- Ranije su operne priče bile o zatvoru, migraciji, siromaštvu i hrabrosti. No, ne ispričane sa stajališta onih koji su njima pogođeni, na jezicima kojima oni govore i glazbom koju oni pjevaju - kaže Matarasso
Projekt TRACTION pripada skupini europskih istraživačkih projekata koji istražuju sjecište između kreativnosti, društva i tehnologije te sposobnosti umjetnika da smanje nejednakost u digitalnom dobu.
Opera je djelo trija portugalskih skladatelja i zove se „O Tempo (Somos Nós)”, ili „Vrijeme (kakvi smo)”.
Svaki od skladatelja, koji su svi prijatelji, napravio je dvije od šest scena za čije je izvođenje potrebno 90 minuta. Libreto, tekst koji prati operu, također je portugalskog porijekla.
Prema Matarassu, priča se temelji na mitu o Odiseju (ili Uliksu na latinskom) i njegovoj ženi Penelopi. Dok je Odisej lutalica koja donosi odluke i suočava se s iskušenjima, Penelopa sama donosi odluke i suočava se s iskušenjima dok strpljivo čeka povratak svog muža iz Trojanskog rata.
- Postala je to metafora za iskustvo zatvora, odvajanje i izbora s kojima se ljudi suočavaju. Priča je proizašla iz zajedničkog stvaranja između pisca i skladatelja u zatvoru, a svaki je proveo tjedne na sastancima sa zatvorenicima - rekao je.
Glavne uloge baritona, soprana, mezzosopranista i tenora u operi izvodili su profesionalni izvođači, a zatvorenici su pjevali uglavnom kao zbor, kaže Matarasso.
Osim toga, trojica zatvorenika imala su solo govorne uloge, pet je izvodilo solo rap izvedbe, jedan je nastupao solo kao beatboxer, a dvojica su samostalno čitala tekstove.
Kapacitet publike
Publika, koju je činilo 1200 osoba u lisabonskom umjetničkom centru Gulbenkian, 16. lipnja, obuhvaćala je portugalske ministre pravosuđa i kulture zajedno s voditeljem zatvorske službe u zemlji. Druga je izvedba bila 17. lipnja 2022.
- Nadmašila je sva očekivanja i dobila ovacije publike - kaže Matarasso. Nekoliko izvedbi održano je dva tjedna ranije u zatvoru Leiria, što se nadovezuje na iskustva 2015. i 2018. kada je zatvor bio mjesto izvedbe dviju Mozartovih opera.
- Umjetnost je ključna za način na koji društva razgovaraju sama sa sobom - rekao je Matarasso. Projekt TRACTION pronalazi nove načine stvaranja opere u, s i za današnje raznoliko i demokratsko društvo, dodao je.
Daje primjer prosvjetiteljstva, kada su europski filozofi promicali umjetnost kao iskupljujuću moralnu snagu protiv vjerskih ograničenja. Cilj umjetnosti bio je „učiniti vrlinu privlačnom, porok odvratnim, ismijavanje snažnim”, prema Denisu Diderotu, istaknutom francuskom filozofu, piscu i kritičaru umjetnosti tijekom razdoblja prosvjetiteljstva u 18. stoljeću.
Matarasso je to usporedio s diktaturama 20. stoljeća koje su nastojale kontrolirati i usmjeravati umjetnost.
Izražavanje vrijednosti
- Demokratskim državama, koje se temelje na poštovanju ljudskih prava i različitosti, bilo bi pametnije priznati umjetnost kao teritorij na kojem se vrijednosti izražavaju, dijele i pregovaraju - rekao je.
U izvedbama „O Tempo (Somos Nós)” sudjelovalo je ukupno oko 30 zatvorenika, mladića koji su u zatvoru zbog teških kaznenih djela i služe kazne koje obično traju više godina, navodi Matarasso.
Tehnologiju koja je odigrala ključnu ulogu u omogućavanju opernih izvedbi razvijena je u okviru projekta TRACTION. Videozapis „Co-Creation Stage” povezuje lokacije i ljude u stvarnom vremenu, omogućujući da više pozornica i sudionika s različitih mjesta zajedno nastupaju.
Projekt TRACTION, koji je započeo 2020. i traje do ove godine, također stoji iza opernih inicijativa u Španjolskoj i Irskoj koje uključuju urbano i ruralno stanovništvo koje se inače ne susreće s operom.
U Barceloni probni projekt uključuje ljude u riziku od socijalne isključenosti, a glavna i završna izvedba održat će se u listopadu 2022.
U Tallaghtu, velikom i brzorastućem naselju u južnom Dublinu, suđenje će pokazati kako virtualna stvarnost može doprijeti do ljudi koji žive u udaljenim i ruralnim područjima te će irski jezik staviti u središte priče o ekološkoj odgovornosti.
Dr. Mikel Zorrilla, koordinator projekta TRACTION i direktor digitalnih medija u Vicomtechu u Španjolskoj, rekao je da je odlučan da projekt ostavi svoje tragove i nakon 2022. godine.
- Jedna od naših opsesija je stvoriti naslijeđe nakon projekta TRACTION, podijeliti sve što smo naučili i iskusili sa zajednicom na najbolji mogući način - kaže dr. Zorrilla.
Tim će upotrijebiti principe, tehnologiju i metodološki pristup koji su im bili od koristi nakon završetka projekta TRACTION, a sve organizacije unutar projekta nastavit će istraživanje.
- Vjerujemo da je ovo samo korak naprijed na dugom putu i da će drugi preuzeti palicu - kaže dr. Zorrilla.
Digitalna nejednakost Tehnologija je središnji element istraživanja ARTSFORMATION koji se bavi nejednakošću u digitalnoj areni.
Projekt istražuje načine za poboljšanje digitalne pismenosti umjetnika i običnih ljudi, uključujući one iz zemljopisno izoliranih područja i socijalno-ekonomski ranjivih.
Studija uključuje raznolik niz aktivnosti kao što su radionice, izložbe i rezidencijalni programi u različitim europskim zemljama.
- Umjetnici i umjetnost općenito također su dio onoga što su ponekad nazivali ‚uzburkanim morem‘ gdje valovi uvijek dolaze prema nama, tresu nas i ponekad nam ne dopuštaju da napravimo pauzu da udahnemo, zastanemo i razmislimo o novim modelima - kaže Christian Fieseler sudionik projekta ARTSFORMATION.
Profesor komunikacijskog menadžmenta na BI Norveškoj poslovnoj školi u Oslu, radi zajedno s umjetnicima i građanima „kako bi razvili svoje vještine i kapacitete kako bi odgovorili na to ‚nemirno more‘ digitalne transformacije”.
Fieseler tvrdi da su društveno angažirani oblici umjetnosti važni.
Promišljanje o umjetnosti
- Ovo je način na koji umjetnost djeluje kao sredstvo refleksije koja ne samo da osuđuje kritična društvena pitanja, već također nastoji promisliti o novim mogućnostima, novim alternativama i boljoj kvaliteti života za one koji su pretrpjeli žestoke nesreće - rekao je.
Dublje razumijevanje uloge umjetnosti u prozivanju zlostavljanja u društvu još je jedan cilj projekta ARTSFORMATION.
- Umjetnost je stoljećima služila kao glasnik snažnih društvenih refleksija o svakodnevnim problemima društva - kaže Fieseler.
- U svijetu posredovanom tehnologijom, umjetnost još uvijek ima istu moć stavljanja nepravednih i nehumanih situacija u centar pozornosti i ima sposobnost redefiniranja novih perspektiva kako bi se izbjegle distopijske budućnosti - dodao je.
Istovremeno u Lisabonu, jedan član publike u koncertnoj dvorani Gulbenkian u lipnju 2022. utjelovljuje način na koji se perspektive mogu promijeniti nabolje, prema Matarassu.
Posjetitelj opere, kuhinjski radnik koji živi u Lisabonu, i sam je nekoć bio zatvorenik u Leiriji koji je 2018. pjevao u izvedbi Mozartove „Cosi fan tutte” („Kao i oni svi”).