Ako ste među onim roditeljima koji se nakon povratka djeteta iz škole uspijete sjetiti samo jednog pitanja, i to: "Kako je danas bilo u školi?", vjerojatno nećete uspostaviti baš kvalitetan kontakt s djetetom. I velike su šanse da svaki dan dobijete vrlo sličan, često jednosložni odgovor - "Dobro", piše socijalna radnica i psihoterapeut Amy Morin na portalu Psychology Today,.
POGLEDAJTE VIDEO: izgubili su oko 200 kilograma da bi napokon postali roditelji
1. Koji ti je bio najbolji dio dana?
Ovo pitanje pomiče fokus s uobičajene rutine i potiče dijete da podijeli omiljene stvari. Ovo je pitanje također korisno ako je vaše dijete sklono stavljati naglasak na negativne stvari koje se događaju. Razgovor o pozitivnim aspektima škole mogao bi im pomoći da uvide da se uvijek nešto dobro događa u njihovom danu, čak i ako taj vrhunac uključuje samo ručak ili odmor.
2. Je li te nešto iznenadilo danas?
3. Na koga si danas bio ponosan?
Ovim pitanjem potičete djetetove društvene vještine. Bez obzira na to jesu li bili uzbuđeni što je prijatelj dobio dobru ocjenu iz matematike ili su bili ponosni na vršnjaka koji se usudio sudjelovati u igri na odmoru, ovo im pitanje može pomoći da vide kako mogu razveseliti druge, umjesto da razmišljaju kako će se natjecati s njima.
4.Kada si danas osjećao ponos zbog svog uspjeha ili postupaka?
Uz isticanje zašto su ponosni na druge, važno je da djeca znaju prepoznati i proslaviti svoja postignuća. Bez obzira koliko se nešto činilo beznačajnim, odvojiti minutu da priznaju da su bili hrabri ili ljubazni, može povećati njihovo samopouzdanje i dobro ponašanje.
5. Koja je jedna stvar koju si priželjkivao, koja bi današnji dan učinila još boljim?
Ovime pomažete djetetu da izrazi svoje frustracije ili izazove s kojima se suočilo, dajući vam uvid u područja u kojima mu možda treba podrška. To im može pomoći da razviju vještine rješavanja problema i prepoznaju stvari koje žele promijeniti za ubuduće.
6. Što je najzanimljivije što si danas naučio?
Potaknite akademsku znatiželju djeteta otvorenim pitanjima koja mu omogućavaju slobodu da podijeli ono što ga zanima. Umjesto pitanja o određenom predmetu ili fokusiranja na rezultate na testu, ovo im pitanje daje slobodu da govore o svojim strastima i može potaknuti ljubav prema učenju, bez obzira na to kako im ide na standardiziranim školskim testovima.
7. Što ste igrali za vrijeme odmora?
Odmor je ključni dio društvenog i fizičkog razvoja. Ovo pitanje može dovesti do razgovora o prijateljstvima, timskom radu i igri, otkrivajući informacije o društvenim vještinama vašeg djeteta. Dobro je znati jesu li svoj odmor proveli igrajući se sami, razgovarajući s prijateljima ili se pridružujući grupnoj aktivnosti.
8. Prema kome si danas bio ljubazan?
To pitanje potiče empatiju i altruizam. Pomaže djetetu da razmisli o tome kakav utjecaj njihova ljubazna djela imaju na druge. Također, time pokazujete da cijenite ljubaznost prema drugima te da je to podjednako važno kao i njihov akademski uspjeh u školi.
9, Što bi novo volio probati u školi?
Ovo može dovesti do razgovora o stvarima koje dijete želi isprobati, bilo da se radi o novom sportu, ili novom glazbenom instrumentu. Ponekad se djeca zaokupe svojim trenutnim aktivnostima i zaborave potražiti nove. Ovo bi ih pitanje moglo podsjetiti da postoji mnogo drugih stvari koje mogu istražiti i isprobati ako žele.
10. Iz koje si pogreške danas nešto naučio?
Djeca moraju znati da pogreške nisu nešto čega bi se trebali sramiti i da to nije znak njihove slabe inteligencije. Umjesto toga, pogreške mogu biti izvrsne prilike za učenje. Što više potičete razgovor o tome, veća je vjerojatnost da će vaše dijete prepoznati kako preuzeti odgovornost i učiti iz svojih pogrešnih koraka.
Kako stvoriti okruženje za otvorenu komunikaciju
Kako biste što bolje iskoristili ova pitanja, ključno je stvoriti prostor u kojem se vaše dijete osjeća ugodno dok dijeli. Evo nekoliko savjeta:
Slušajte aktivno: Pokažite istinsko zanimanje održavajući kontakt očima i pozitivno reagirajući na njihove priče.
Odaberite vrijeme: Vaše dijete možda neće biti željno razgovora čim dođe kući. Možda ćete smatrati da je bolje razgovarati za večerom ili nakon što su imali vremena da se opuste.
Postavljajte ograničen broj pitanja: Ne postavljajte previše pitanja ili bi vaša znatiželja mogla izgledati kao ispitivanje. Ako vaše dijete ne želi razgovarati, prijeđite na drugu temu kako bi vaši razgovori o školi ostali zabavni.
Pokažite im primjerom: Podijelite s njima informacije o tome kako je protekao vaš dan i primjerom pokažite kako razgovarati o greškama, neuspjehu, usponima i padovima.
Nemojte odmah davati savjete. Oduprite se porivu da svom djetetu kažete što bi trebalo učiniti ako kaže da je imalo problem. Umjesto toga, pitajte što planira učiniti kako bi ga riješilo i pitajte ga možete li kako pomoći.
Razgovarajte tijekom aktivnosti: Gledanje licem u lice tijekom razgovora može stvoriti pritisak na dijete. Vjerojatnije je da će se otvoriti dok crta, ili dok se igrate lovice po kući.
Vaši razgovori ne moraju biti dugi i detaljni. Imajte na umu da cilj nije samo prikupljanje informacija, već je to i prilika za povezivanje i pokazivanje vašem djetetu da cijenite čuti o njegovim mislima i osjećajima.