Ugradnja razdjelnika topline je u RH obavezna do kraja 2016. Pročitajte kako su dva Siemens partnera već sada svojim korisnicima omogućili uštede od 40%
Razdjelnici topline - upoznajte njihove pionire u Hrvatskoj!
»Gdje god smo instalirali razdjelnike topline ukupna potrošnja toplinske energije za cijelu zgradu je pala između 15 pa do 40 posto«, rekao je Petar Fruk iz poduzeća TI-SAN, najvećeg Siemensovog Siemeca partnera u Hrvatskoj s dugogodišnjim iskustvom u instalaciji, servisiranju i održavanju Siemensovih sustava Siemeca. »Neki su platili više, a drugi manje. Ugradnja razdjelnika topline treba odvojiti potrošače koji se griju racionalno od onih koji se još trebaju priviknuti na racionalno trošenje bez rasipanja. Kada se korisnici na to priviknu, a to obično potraje i cijelu sezonu grijanja, nastaje zadovoljstvo. Kada bi utjecaj pojedinog korisnika na konačni račun bio najmanje 80% (sada je to samo 50%), vjerojatno zakonska regulativa ne bi trebala ni postojati jer bi korisnici sami zahtijevali ugradnju razdjelnika«, dodao je.
Iskustva s ugradnjom razdjelnika u TI-SAN-u uglavnom su pozitivna, kaže Petar Fruk: »Razdjelnike ne ugrađujemo ako zgrada ne ispuni tehnički minimum (80% stanova) da im se to isplati. Tako nemamo ni jednu zgradu da je nakon ugradnje odustala od obračuna prema izmjerenim impulsima i vratila se na stari obračun po četvornom metru. Osim toga razvili smo i vlastite metode obračuna troškova za koje smatramo da su daleko pravednije nego li metoda koja je zakonom propisana i učinkovita je kod 100% ugradnje. Transparentnost držimo na visokom nivou i tako da svim zgradama svaki mjesec dostavljamo izvještaj o očitanim impulsima po svakom radijatoru.«
Tržišni odnos kao regulator ponašanja
TI-SAN koji je s ugradnjom razdjelnika počeo već 2008. godine u Slavonskom Brodu, instalira i druge tehnologije za učinkovitiju potrošnju energenata, na primjer vodomjere, koji zaista (još) nisu zakonski obavezni ali je potražnja za njima velika. »Novčane (ne)prilike su natjerale ljude na razmišljanje kako potrošnju vode kontrolirati, da mogu na njega utjecati te da ne plaćaju tuđi rasipnički odnos prema vodi. Regulator gospodarskog ponašanja ne mora biti zakon, već čisti tržišni odnos. Na žalost za ugradnju vodomjera u zgradi potrebna je 100-posto suglasnost vlasnika stanova«, objašnjava Fruk i dodaje, da je korist pogotovo u snižavanju ukupne potrošnje vode za 25-40%, jer su korisnici zainteresirani spriječiti svaki gubitak vode, pa popravljaju pipe, ne cure vodokotlići, ljudi paze kod tuširanja, zalijevanja cvijeća...
U Zagrebu u Galovićevoj ulici su tri stambene zgrade, koje su bile do prošle godine priključene na zajedničku kotlovnicu na mazut, troškovi su bili veliki, a učinkovitost grijanja niska. Tvrtka Plinoservis Kuzman vodeća je na području instalacija za energetsku opskrbu plinom, pa su vlasnicimastanova predložili cjelovitu energetsku sanaciju. Nenad Kuzman, vlasnik i direktor Plinoservis Kuzman, rekao je: »Kotlovnica je bila dotrajala pa smo predložili, da za svaku zgradu napravimo svoju kotlovnicu na energetski učinkovitiji i ekološki prihvatljiviji plin. U jednoj od njih smo primijenili najmoderniju tehnologiju plinskog kondenzacijskog grijanja, ugradili Siemensove razdjelnike i termostatske setove za radijatore.« Uštede u troškovima poslije sanacije su bile oko 40 posto. »Doba vraćanja ovakve investicije je između 3 i 3,5 godina, stanari Galovićeve 10 su je djelomično financirali iz pričuve, a za ostatak smo im financiranje na 18 mjeseci osigurali u našoj tvrtki, što znači da se sanacija barem djelomično financira iz ušteda, a pritisak na budžete vlasnika toliko je manji. Na istoj zgradi planiramo kao sljedeći posao ugradnju Siemens vodomjera pa će ukupne uštede biti još i veće«, objašnjava Nenad Kuzman.
Razdjelnici - motiv za racionalnije ponašanje
Kakvu ulogu u toj priči imaju razdjelnici? »Između pojedinačnih stanova razlike u potrošnji su dosta velike, računi za jednako veliki stan mogu biti od 10 do 40 posto viši, naravno proporcionalno s načinom grijanja,« odgovara Nenad Kuzman iz Plinoservis Kuzman gdje vrše i obračun troškova za grijanje.
Naši korisnici vjeruju u Njemačku kvalitetu
Siemens bira kvalitetne partnere koji se moraju dokazati vrhunskim uslugama prema konačnim korisnicima. Ne stvara monopol nego otvara vrata većem broju partnera da pružaju usluge instalacije i ugradnje razdjelnika topline, čime se stvara interna konkurencija, a ona pruža sigurnost svim korisnicima jer cijene usluga ne divljaju.
»Vrlo važno je da su Siemens proizvodi napravljeni tako da se na njima mogu pratiti svi podaci koji omogućuju uvid u potrošnju i tehničke parametre programiranih vrijednosti. Potpuna transparentnost daje zajedničko povjerenje tijekom korištenja tih tehnologija. Pored toga Siemens uvijek prati i primjenjuje najnovije preporuke i standarde te je u samom vrhu tehnologije, što pokazuje primjer iz 2005. godine kad je izašla nova regulativa koja je tražila upotrebu nove frekvencije od 868 MHz za očitavanje potrošnje topline. Siemens koji je do tada upotrebljavao frekvenciju 433 MHz u samo godinu dana je prilagodio svoje tehnologije«, još je rekao Petar Fruk iz Ti-SAN-a.
Ovlašteni partneri za prodaju Siemensovih rješenja za energetsku učinkovitost zgrada i obračun topline prema realnoj potrošnji:
Aeroteh d.o.o www.aeroteh.hr
e-dom d.o.o www.e-dom.hr
Element energetika d.o.o www.element-e.hr
ENERGO-termoenergetika d.o.o www.energo-sk.hr
ENERGO RITEH d.o.o www.energoriteh.hr
HFC GRUPA d.o.o www.hfcgrupa.com
Impuls Energy d.o.o www.impuls-energy.hr
L.K. Usluge d.o.o
Mont-ra d.o.o www.mont-ra.hr
PROEN ENERGETIKA NEKRETNINA d.o.o www.proen.hr
Plinoservis KUZMAN www.razdjelnici-kuzman.hr
SITIM tehnička rješenja i servisi d.o.o www.sitim.hr
TI-SAN d.o.o www.ti-san.hr
Kommunio d.o.o www.rasting.si
Pao Facebook, milijuni diljem svijeta ne mogu na Instagram i WhatsApp. Ne radi Messenger
Twitteru pobjeglo skoro 3 mil. ljudi, a novi rival Bluesky dobio je upravo toliko korisnika
Stručnjak o padu Facebooka: 'Vjerojatno su puštali novi kod pa je to poremetilo sustav'