Festival zabavne glazbe na Prokurativama može se pohvaliti nastupima koji su obilježili domaću glazbu i karijere legendarnih zvijezda. Pjesme koje su pobjeđivale, danas su 'himne'
Splitski festival: Bio je naš San Remo, a danas je 'pravi cirkus'
Mladen Grdović je 2016. nakon 35 godina vjernosti Splitskom festivalu prvi put dobio najviše glasova publike i to sa pjesmom 'Ostavljam vas moji najdraži' za koju je sam pisao glazbu i tekst, dok je aranžman složio Nikica Kalogjera.
Tonči Huljić je iste godine nastupio prvi put kao pjevač sa svojim Madre Badessa bendom s kojim je izveo pjesmu 'Amico Mio Goodbye' koja je osvojila prvu nagradu žirija i treću nagradu publike.
Godinu dana ranije, Petar Grašo osvojio je Grand Prix s pjesmom 'Moje zlato', koju su izabrali i publika i stručni žiri.
I na 54. izdanju Splitskog festivala, 2014. Petar Grašo je slavio jer ga je žiri nagradio prvim mjestom za pjesmu 'Uvik isti'. Prije toga na festivalu nije bio sedam godina. Nagradu publike dobili su Alen Nižetić, Marko Škugor, klapa Čiovo, Robert Kurbaša i Duje Coce koji su otpjevali skladbu 'Devet slova jedne riči' posvećena preminuloj legendi splitskog festivala, Vinku Coci.
Prvijenci legendarnih pjevača
Prvi Splitski festival održan je 1960. godine i od onda do danas na njemu je izvedeno više stotina kompozicija najvažnijih domaćih autora poput Zdenka Runjića, Arsena Dedića, Đele Jusića, Nikice Kalogjere, Rajka Dujmića, Zrinka Tutića, Đorđe Novkovića i drugih u interpretaciji najjačih pjevača domaće scene.
Festival zabavne glazbe u Splitu nosio je naziv 'Melodije Jadrana' do 1966. godine. Četiri godine nakon početka, rođena je i himna festivala. Pjesmu 'Nima Splita do Splita' koju pjevaju Tereza i Toni Kljaković.
Te godine prvi put je izveden i evergreen 'Kuća pored mora' kojeg su otpjevali Arsen Dedić i njegova supruga Gabi Novak.
Vice Vukov je 1965. već počeo svoj 'pohod' na festivalske nagrade. Publika ga je iz godine u godinu nagrađivala. Prvi Grand Prix osvojio je s 'Bodulskom baladom'
Izdanje iz 1967. također je bilo legendarno. Festival se seli s ljetne pozornice kina 'Bačvice' na Prokurative, gdje prvi put dobiva strane izvođače. Uz domaće izvođače, na bini je bilo i osam stranih pjevača te dvije svjetski poznate grupe, engleski The Shadows i The Lords.
Oliver Dragojević prvi put se predstavio publici festivala te godine. Izveo je Runjićevu pjesmu 'Picaferaj', no i sam taj nastup pamti kao razočaranje. Gubitničkom je dojmu kumovalo i Oliverovo nesnalaženje na pozornici jer nije znao kamo bi s rukama. Ipak, ''Picaferaj'' kasnije postaje jedna od vječnih Oliverovih standarda.
Iduće godine, na Prokurativima je osvanulo prvo ime talijanske kancone, Domenico Modugno.
Festival je 1969. bio je pun 'manjih' skandala. Te godine Tereza Kesovija pjevala je 'Nono, moj nono' Nikice Kalogjere, Arsen Dedić 'Vraćam se', a Josipa Lisac 'Krenule su lađe'.
Žiri je nagradio Dedića, a publika je počela zviždati jer su mislili da je on osvojio Grand Prix, umjesto te godine omiljene im Tereze. Dedić se morao povući s pozornice zbog negodovanja publike, a Tereza je primila nagradu publike.
Mišo Kovač učvrstio je svoj 'tron' jednog od najpopularnijih pjevača u regiji osvojivši 'Split' pjesmom 'Proplakat će zora' 1971. godine.
'Žene su kupovale posebne haljine'
Razdoblje između 1975. i 1980. mnogi smatraju 'zlatnim godinama' Splitskog festivala. Na večeri dalmatinske šansone '75, Oliver je izveo 'Galeba'. Iako je ostao na osmom mjestu, ta pjesma će kasnije sama dobiti 'svoja krila'. 'Sviraj mi, sviraj' Nikice Kalogjere pjevala je Tereza i ponovno osvojila srce publike.
Tih godina redovni gost na festivalu postao je i Kemal Monteno.
Đorđe Balašević je 1979. za 'Panonskog mornara' odnio festivalsko zlato na Večeri dalmatinskih šansona.
Ploče sa pjesmama s festivala postale su najprodavanije u regiji, a festival na Prokurativama postao je sinonim za kvalitetnu zabavnu glazbu i idealna prilika za izvođače da se dokažu.
- Kao mlada pjevačica i početnica, već sam tada znala da je Splitski festival najbolja moguća odskočna daska za sve pjevače koji su željeli postati uspješni. Radojka, Tereza, Vice, Gibonni, Daleka obala – svi su oni nastupali na njemu i dao im je vjetar u leđa - rekla je Meri Cetinić koja je na festivalu prvi put nastupila 1981. kao vokal grupe 'Stijena'.
- U ono vrijeme, kad je festival bio internacionalnog karaktera i uspoređivao se sa San Remom, žene su kupovale posebne haljine za odlazak na festival iako su sjedile u publici - dodala je.
Tenzije i skandali
Splitski festival svoj sjaj gubi 1993. godine, kada Zdenko Runjić zbog svađe s festivalskom upravom odlazi s Prokurativa i na Zvončacu osniva svoj festival, Melodije hrvatskog Jadrana, te sa sobom povlači Olivera, Terezu, Meri Cetinić, Gibonnija.
Početkom ‘90-ih počele su priče kako pjevači trebaju platiti da nastupe na Splitu. To nije radio samo Zoran Škugor, menadžer koji je tih godina drmao dance scenom. Od Splitskog festivala dobio je 144.000 kuna kako bi Tony, Nina, ET i Sandi tamo pjevali. Škugor je tražio da im se nastup plati kao i gaža, što je izazvalo revolt pjevača.
Godine 1999. Splitski festival je bio vrlo blizu sudu. Ivana Banfić bila je druga, čime njezin bivši suprug, producent i menadžer Robert Magić nije bio zadovoljan, pa je odlučio tužiti Festival. Tvrdio je da je imao osigurane nastupe pa je zbog nastupa na Splitu izgubio 24.000 kn.
I šansonijer Ibrica Jusić (70) te se godine jako naljutio.
Trebao je dobiti posebnu nagradu za doprinos Festivalu, baš kao Mišo Kovač, ali mu nije dodijeljena pred splitskom publikom, kao što je svoju primio Mišo. Zato je Ibrica rekao da na tako smiješan i loš festival nikad više neće doći.
Oliver je 2010. rekao da mu je 'dosta festivala'. Tada je kazao da se ne želi natjecati s ljudima kojima nedostaje mjesto na sceni.
- Čini mi se da se festival pretvorio u cirkus, prelokalan je i neuspješan. Nekad je imao renome i ostavljao je dobar dojam - kazao je.