Obavijesti

News

Komentari 170

Monetizacija autocesta: Je li riječ o štednji ili o rasprodaji?

Monetizacija autocesta: Je li riječ o štednji ili o rasprodaji?
4

Nezavisni cestarski sindikat počeo je bitku protiv davanja autocesta u koncesiju. No ministar prometa uvjerava javnost - ili koncesije ili će državne financije biti upitne

Nezavisni cestarski sindikat počeo je bitku protiv davanja autocesta u koncesiju. Dva tjedna će skupljati potpise za referendum koji bi to zabranio. 

Potporu dosad najvećoj referendumskoj inicijativi pod nazivom “Ne damo naše autoceste!” dalo je još 13 udruga i sindikata. Oni već kalkuliraju da 60 posto građana nije za monetizaciju autocesta. Čelnik cestarskog sindikata Mijat Stanić poručuje: “Ako bi koncesionar mogao zarađivati na autocestama, onda to može i država, a da nikome ne daje na 40 godina ceste koje su strateški važne”.

Računica sindikata pokazuje da bi strani koncesionar mogao zaraditi i do 80 milijardi kuna. Stanić je uvjeren da bi cestarine “eksplodirale” kad bi se dala koncesija, jer država obećava usklađivanje cestarine s inflacijom, odnosno porastom cijena. 

- Kad smo 2004. dali autocestu Zagreb - Macelj u koncesiju, cestarine su porasle između 70 i 230 posto, ovisno o kategoriji vozila. Većina prometa usmjerena je na usporedne lokalne ceste koje prate autocestu pa se one više troše i opet popravljaju na teret građana - kaže Stanić. Pritom jedan kamion koji bi sišao na lokalnu cestu nju potroši kao da je njome prošlo i do 20.000 automobila. Time bi se povećao i broj nesreća te smanjila sigurnost. 

Kad bi država podignula cijene cestarina po modelu koji se nudi koncesionarima, kaže da bi u 40 godina država mogla zaraditi i do 100 milijardi kuna. Dug bi reprogramirali ili izdali obveznice umjesto prodaje autocesta.

No ministar prometa Siniša Hajdaš-Dončić je neumoljiv. Više puta je otvoreno poručio - ili koncesije ili će državne financije postati upitne. 

- Ne bih htio nikoga plašiti, ali možda ne bude ubuduće za plaće i mirovine - tvrdi ministar. Za to su nam poslali i računicu. Kažu da je dug sad 4 milijarde eura. S kamatom do 2039. treba platiti od osam do 10 milijardi eura za te kredite ako bi se oni pokrivali novim zaduženjem, tvrde u ministarstvu. Od koncesije bi dobili 30 milijardi kuna, s kojima bi pokrili dugove. Tako za razdoblje od 35 do 40 godina štedimo čak 30 milijardi kuna za kamate i glavnicu, objašnjavaju iz Ministarstva u odgovoru 24sata.

 - Ne rasprodajemo autoceste. One ostaju vlasništvo Hrvatske. Ali i dug je naš te je nastao za gradnju autocesta. Nisu naše blago samo autoceste, nego i naš javni dug. Vlada je izabrala najbolje rješenje kako bi izbjegla opciju koja bi na kraju bila skuplja za hrvatske građane - zaključuju u Ministarstvu prometa i infrastrukture.

Argumenti 'ZA' i 'PROTIV'

Spašavanje od dugova: Samo ove godine na naplatu je stigla 6,1 milijarda kuna duga za gradnju ceste. Vlada je opet odobrila kredit HAC-u da to platimo.

'Eksplozija' cijene: Kad su se autoceste počele graditi, cijena kilometra bila je oko dva milijuna kuna. Poslije se to popelo i na 60 milijuna kuna.

Poskupljenje cestarina: Vlada bi dala da koncesionar diže cijenu za jedan postotni poen niže od godišnje inflacije.

Lošije održavanje: Željko Marušić s Prometnog fakulteta kaže kako će koncesije odnijeti 1500 života na godinu zbog lošeg održavanja.

Zarada privatnika: Sindikati kažu da ako može privatnik zaraditi,  onda može i država, i to do 100 milijardi kuna u 40 godina.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 170
Pravilnik za muljaže: Umjesto da postroži kontrolu, ministrica zdravstva je dodatno smanjuje!
KUPNJA UREĐAJA

Pravilnik za muljaže: Umjesto da postroži kontrolu, ministrica zdravstva je dodatno smanjuje!

Ravnatelji bolnica neće morati tražiti suglasnost za kupnju medicinskog uređaja do milijun eura. Da je taj pravilnik bio na snazi, ministar Vili Beroš ne bi bio uhićen. "To je teški apsurd, dopuštaju još veće manipulacije!"