Dok stvarate profit i sve teče u skladu s vašim očekivanjima, nije teško biti na čelu poslovanja. S druge strane, poslovna kriza pokazat će jeste li uistinu uspješan vođa svojim zaposlenicima ili ste vješti samo kad posao ide dobro
Poduzetnička perspektiva: Kako biti vođa u teškim vremenima?
Uspjeh šefa, direktora, lidera ovisi o njegovoj otpornosti, empatiji, transparentnosti, povezanosti i ravnoteži. Kako dobro voditi svoje zaposlenike u izazovnim vremenima u kojima živimo? Kako motivirati kolege, osigurati im da napreduju i da vjeruju u ono što rade? Što uopće znači biti dobar vođa? Odgovore na ova i slična pitanja doznajte u nastavku.
Tko je dobar vođa?
Dobar vođa je otporan. Riječ je o psihološkoj otpornosti, sposobnosti mentalnog ili emocionalnog suočavanja s krizom. Ova osobina od iznimne je važnosti jer vođa mora svojim ponašanjem poslužiti kao pozitivan primjer zaposlenicima. Nestabilan vođa teško da će vratiti poslovanje na stanje prije krize.
Vođa je empatičan. Ova osobina vođe može pozitivno djelovati na zaposlenike, potičući u njima veću predanost i trud u radu. Empatija može biti kognitivna ili emocionalna - zamišljanje što drugi misle ili zamišljanje što drugi osjećaju. U svakom slučaju, empatija će biti ključna komponenta u pružanju podrške zaposlenicima kad organizaciju zahvati kriza.
Financije u malom prstu
Financijska pismenost ključ je poslovnog uspjeha i bez obzira na to jeste li početnik, obrtnik, mali ili srednji, odgovorni ste za poznavanje cjelogodišnje financijske situacije svog poslovanja. Ipak, istraživanja pokazuju da većina poslodavca zapadne u poteškoće zbog krivih financijskih odluka, odnosno zbog nerazumna i neučinkovita upravljanja novcem.
U krizi će sve oči javnosti biti uprte upravo u financije vašeg poslovanja, koje su vrlo važan dio poslovnih procesa. Bez samouvjerenog rukovanja informacijama o financijama vođa će se kad-tad naći u neprilici. Osim u vlastitoj administrativnoj građi, o načinu na koji komunicirati pitanje financija možete se savjetovati i u svojoj banci.
Addiko Bank program financijske pismenosti Štedopis donosi u 5 ciklusa, tijekom 5 mjeseci praktičan edukativan sadržaj za poduzetnike, pisan jednostavnim i razumljivim jezikom, a uz svaki ciklus dolazi i kviz putem kojeg možete provjeriti znanje potrebno za donošenje učinkovitih poslovnih odluka.
U prvom saznajte zašto su financije sastavni dio poslovnih procesa, dok u drugom ciklusu naučite sve o osnovnim financijskim izvješćima. Treći ciklus se bavi pitanjima što sve vaša tvrtka ima i kako je to financirano, a četvrti će vas uvesti u svijet izvještaja o novčanom toku. Posljednji odgovara na pitanje zašto je digitalna transformacija nužna.
Budite prisutni, vidljivi i dostupni
Vođa je prvi među jednakima. Kroz povezanost s timom vođa će lakše ujediniti svoju ekipu i prenijeti joj poruku: "Zajedno smo u krizi, ali ćemo je i zajedno prebroditi". Ako je vođa udaljen ili otuđen od svojih zaposlenika, oni će osjećati strah i nesigurnost za svoju budućnost. Upravo kroz povezanost s drugima stvaraju se osjećaji sigurnosti i podrške.
Vođa je transparentan. Nažalost, neki vođe izbjegavaju biti transparentni jer se osjećaju kao da nemaju odgovore na sva pitanja koja bi zaposlenici mogli postaviti. To je pogrešan način vodstva jer bolje je biti otvoren koliko je to moguće nego da zaposlenici nervozno nagađaju ili stvaraju svoje (neistinite) priče.
U krizi su najvažnije informacije
Vođa je uravnotežen. Drugim riječima, poruka koju šalje uravnotežena je, a sastoji se od ohrabrenja i upozorenja. Vođa se u krizi trudi stvoriti atmosferu sigurnosti, ali mora uključiti i aspekt realnosti. Kriza može, ali se i ne mora uspješno riješiti, njezin ishod ovisi o mnogim elementima.
Dakle, savršena ravnoteža pomalo je zbunjujuća - pružiti sigurnost, ali upozoriti i na nesigurnost. Vođe u ovom slučaju moraju posebnu pozornost posvetiti informacijama jer samo će istinitim i pravodobnim informacijama držati krizu pod kakvom-takvom kontrolom.
Ažurnim i istinitim informiranjem javnosti, interne ili eksterne, vođa pokazuje kakve vrijednosti njeguje njegovo poslovanje. Ponekad vođe pokušavaju zataškati krizu, ali ako netko od zaposlenika, medija ili bilo koga drugoga otkrije ovu tajnu, poduzeće će se ubrzo naći na udaru kritika i izgubiti kredibilitet koji je teškom mukom steklo. S druge strane, kad vođa iznosi informacije o krizi, one su kontrolirane.