PRESKUPI: Iako su trošarine smanjene, prometni stručnjak Željko Marušić smatra da to neće povećati prodaju novih vozila. Više će se ljudi odlučiti za rabljeno
'Postat ćemo deponij za stare aute, novi su nam još preskupi'
Riječ je o umjetničkom smanjivanju trošarina. Neće se puno toga promijeniti, osim što će se na cestama povećati broj rabljenih vozila, a to baš i nije dobro, kaže nam prometni stručnjak Željko Marušić.
Jučer su na snagu stupile izmjene i dopune Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, a time će građani plaćati manje trošarine državi prilikom kupnje rabljenih vozila, dok isto vrijedi i za nabavu novih. To bi, prema procjenama, trebalo smanjiti davanja državi čak i za nekoliko tisuća kuna. Umjesto poreza plaćat će se upravna pristojba koja će se izračunavati prema starosti i snazi vozila.
Novi auti su sigurniji
Tako se ranije za VW Golf VII star tri godine plaćao porez oko 5000 kuna, a od jučer za isti auto pristojba će koštati oko 3080 kuna. Za Renault Megan star osam godina porez je do sada iznosio oko 2500 kn, a sada će se plaćati pristojba od 990 kuna. Što je auto stariji, to je i pristojba niža pa tako za Opel Corsu staru 13 godina pristojba košta 510 kuna, a prije 1. siječnja porez za taj auto je bio oko 1250 kuna.
Država je isto tako smanjila i trošarine na kupnju novog automobila ne bi li time potaknula građane. Tako bi za novi automobil od 120.000 kuna, trošarine trebale biti manji i do 2500 kuna. Međutim, Marušić procjenjuje kako građani i dalje neće imati novca za kupovinu novih, sigurnijih automobila.
Povećat će se uvoz vozila
- Po meni, trebalo bi u potpunosti ukinuti trošarine za nova vozila ekološke kategorije Euro 6B i koja imaju pet zvjezdica prema Euro NCAP mjerilima sigurnosti. To su vozila koja izuzetno povećavaju sigurnost u prometu i nisu štetna za okoliš. To su automobili s automatskim kočenjem, sustavima za izbjegavanje sudara i raznim sustavima upozorenja - ističe Marušić i dodaje kako su takvi auti preskupi za građane pa će oni i dalje kupovati rabljena vozila. Ulaskom u EU povećao se i uvoz rabljenih vozila iz Njemačke i drugih država.
Pristojba je dobra
Pojednostavljenim procesom i manjim trošarinama očekuje se još veće povećanje uvoza. Marušić kaže da to nije dobro.
- Postat ćemo deponij rabljenih vozila. Nijemci dizelaše stare više od deset godina masovno izvoze u Hrvatsku i njih će pristizati sve više. Oni potiču kupovinu novih auta zbog svoje autoindustrije, a isto moramo napraviti i mi zbog svojih autosalona i opće sigurnosti na cesti - kaže Marušić koji pozdravlja uvođenje pristojbe i pojednostavljenje procesa.
- Puno je bolje to što će se sad sve moći obaviti samo u stanici za tehnički pregled, a pozitivno je i to što se sad plaća upravna pristojba umjesto poreza - zaključio je Marušić.
Od 1. siječnja trebalo bi pojeftiniti i polaganje vozačkog ispita koje je do sad stajalo oko 7200 kuna, a od jučer autoškole same mogu odrediti cijenu.