Djeca moraju savladati svakodnevne obaveze i naučiti biti samostalni, ali nastavnici ih to moraju naučiti kroz igru, smijeh, podršku, ne kroz zastarjele metode “utjerivanja” discipline
Nemojte im slomiti srce prije nego što su uopće naučili pisati
“Moramo držati razmak”, tako su u svoje bilježnice po deset puta morala upisati djeca jedne zagrebačke škole. Jedan dječak morao je po nalogu učiteljice sam za sebe napisati kako se “ponaša neodgovorno”, “ne mjeri temperaturu redovito”, “često zaboravi ponijeti masku, a ako je ponese, zaboravi je staviti”... i sve je to otišlo s potpisom učiteljice roditeljima na uvid.
Dječakova slova su grbava, očito je u nižim razredima, tko zna shvaća li uopće što znači riječ “neodgovorno” i čemu cijela ta strka s maskama. Je li bio potreban takav grubi, nimalo pedagoški tretman učiteljice? Sigurno nije. Koliko je samo i roditeljima moralo biti teško, a kamoli djetetu koje se tek pronalazi u školskim obavezama.
Ovakvo nepotrebno treniranje strogoće ostavit će mu tek neugodne uspomene na osobu koja bi mu trebala biti najvažniji životni mentor u procesu obrazovanja. Svi mi imamo nastavnike kojih se sjećamo s grčem u želucu i one koji su nam promijenili svjetonazor, potaknuli nas da postanemo što smo htjeli, ili ono što nismo ni sanjali da možemo... Tolika je snaga učitelja i nastavnika.
Jučer je obilježen Svjetski dan učitelja i većina ih zaslužuje zahvalu i pohvalu za sve što su uložili u sebe i svoj rad s djecom. Dio ih je i nagrađen po kriterijima izvrsnosti koje je uvela bivša ministrica Blaženka Divjak. Nažalost, među tim kriterijima nema, primjerice, ocjene samih učenika ili kriterija smijeha i veselja kojima djeca pune učionice. A to bi trebao biti jedan od najvažnijih kriterija. I to bi trebao biti kriterij s kojim baš svaki učitelj kreće u dan i ulazi u učionicu. Posebno u ovim čudnim, neugodnim uvjetima epidemije, strogih pravila, mjera.
Djeca moraju savladati svakodnevne obaveze i naučiti biti samostalni, ali nastavnici ih to moraju naučiti kroz igru, smijeh, podršku, ne kroz zastarjele metode “utjerivanja” discipline. Ne smiju im slomiti srce dok još nisu pravo naučili ni pisati. A da bi to mogli, i nastavnici i učitelji moraju dobiti stručno vodstvo i obrazovanje koje se temelji na najmodernijim spoznajama, suvremenim metodama pedagogije, holističkom pristupu.
Učitelji i nastavnici nositelji su obrazovnog sustava i reformi, no obrazovne vlasti moraju se ozbiljno zapitati daju li dobre temelje ljudima kojima prepuštaju toliko važan posao. Reforma treba početi od učitelja