Pune ruke posla: Blagdansko vrijeme u ovoj je branši najdinamičniji period u godini
Oni koji su htjeli na vrijeme osigurati dar za najmilije počeli su blagdansku kupnju već od Crnog petka. Pritom su online narudžbe nastavile biti sve popularniji vid kupnje, pa tako poštari u ovom razdoblju imaju najviše posla
Razdoblje od Crnog petka do kraja siječnja najdinamičniji je dio godine za djelatnike Hrvatske pošte jer u jednom danu nerijetko prime oko 100.000 paketa. Štoviše, na Crni petak primili su čak 113.000 paketa, od kojih je većina dosad uručena na adresama i paketomatima diljem Hrvatske.
Iz Hrvatske pošte kažu kako, u prosjeku, svaki dan diljem Hrvatske uruče otprilike milijun pošiljaka svih vrsta. Isto tako, budući da surađuju s mnogim domaćim i međunarodnim e-trgovinama, većina paketa dolazi upravo iz najpopularnijih e-trgovina.
Vrtoglavi uspon e-trgovine
Upravo je e-trgovina transformirala tradicionalne poštanske službe diljem svijeta, no Hrvatska pošta uspjela je brzo se prilagoditi na nove tržišne uvjete i potrebe potrošača. O porastu ovog modela kupnje u Hrvatskoj govore i podaci Europskog izvješća o e-trgovini za 2024., u kojem je postotak hrvatskog stanovništva u dobi od 16 do 74 godine koji je kupovao robu ili usluge putem interneta u 2019. iznosio 45%, a danas iznosi 62%.
Također, važno je spomenuti kako je i kineska internetska trgovina ponovno stekla veliku popularnost među građanima, poglavito zbog nižih cijena proizvoda, pa je i to dodatan razlog zbog kojeg su posljednjih tjedana hrvatske pošte preplavljene paketima. Naravno, svaki od tih paketa treba sortirati i potom dostaviti njegovu vlasniku, a tu ulogu preuzimaju poštari jer, da nije njih, ne bi bilo ni e-trgovine.
Radni dan poštara
Premda naručitelj određenog paketa proces njegove dostave prati preko mobilne aplikacije, u kojoj se sve čini prilično jednostavno, u pozadini putovanja paketa kroz tokove Hrvatske pošte stoje kompleksni procesi. U njima radnici koriste najmoderniju poštansku tehnologiju kako bi svaka pošiljka na vrijeme stigla na svoje odredište.
Primjerice, nakon što korisnici kompletiraju narudžbu u e-trgovini, njihovi paketi stižu kamionima u Nacionalni skladišno-sortirni centar, i to vrlo često u noćnim ili ranim jutarnjim satima. Nakon toga radnici pakete s paleta prebacuju na traku stroja za automatsku razradu paketa.
Pošiljke na stroju prolaze kroz skener, čijih pet kamera očitava bar kodove ili rukom napisane adrese te ih sukladno podacima spušta na odredišne tobogane. Pošiljke na dnu tobogana preuzimaju radnici koji ih prebacuju u posebna kolica koja se kamionima i kombijima transportiraju na odabranu adresu za isporuku – paketomat, kućni prag ili poštanski ured. Pritom, podsjećamo, u jednom blagdanskom danu može stići oko 100.000 pošiljaka.
A pored toga što su poštari bitni za opstanak e-trgovine, njihova uloga bitna je za zajednicu jer pružaju vitalne usluge, posebice u ruralnim područjima. Pritom se posao poštara odvija neovisno o vremenskim uvjetima.
Nagrada za trud i lojalnost
Zato je Hrvatska pošta ove godine odlučila nagraditi trud i lojalnost poštara, dostavljača i vozača, pa će tako svi oni koji ostanu u tvrtki do kraja godine biti nagrađeni iznosom od 1200 eura. Iznos će im biti isplaćen početkom 2025., a pored toga dobivaju dodatne pogodnosti, kao i drugi zaposlenici Pošte, koji uključuju najveću božićnicu među državnim tvrtkama te povećane naknade za prehranu i prijevoz.
Također, Pošta planira novo povećanje plaće operativnim radnicima, u iznosu od 20%, koje je planirano tijekom 2025. godine. Podsjetimo, u 2022. plaća je povećana 20% svim operativnim radnicima, a u 2023. godini plaće su povećane svim radnicima za 25% kroz tri ciklusa.
U konačnici, od 2017. godine plaće operativnih radnika Hrvatske pošte povećane su za ukupno 77,5%, što je iznimno visoko povećanje u usporedbi s cjelokupnim gospodarstvom, a još je izraženije u kontekstu logističke i poštanske industrije.
No s obzirom na to da su poštanski sektor i logistika niskoprofitabilne djelatnosti te podrazumijevaju velik broj radnika, svako povećanje plaća značajno povećava i troškove tvrtke. Tako će spomenuto povećanje plaća u 2025., koje predstavlja ulaganje od 20 milijuna eura, Pošta mora zaraditi boreći se na konkurentnom tržištu, gdje su prisutne sve globalne kurirske tvrtke.