Pandemija će utjecati na način poslovanja zračnih luka, hotela i svih drugih aspekata vaših budućih putovanja. Stručnjaci su objasnili kako bi to, prema njihovim predviđanjima, moglo izgledati
Krstarenja i konferencije više neće biti iste, u hotele privatno
Zanima vas ova tema? Onda pročitajte i ovaj članak: Prekrasan švicarski ovčar vodi vas u divnu šetnju Švicarskom
Pandemija korona virusa je utjecala na sve aspekte našeg života na nezamislive načine, no vjerojatno je najočitija promjena koju je uzrokovala u putničkom prijevozu i putovanjima, piše HuffPost.
POGLEDAJTE VIDEO: Kako putuje mladić u invalidskim kolicima
Pokretanje videa...
Ljudi globalno primjenjuju društveno distanciranje, masovno otkazuju planirana putovanja, a turistička industrija je na koljenima. Iako se za sada još ne može utvrditi točno kada, ali putovanja će u budućnosti opet postati sastavni dio života.
- Neće to biti neki određeni trenutak, nego će se polako odvijati kad se vrate uobičajeni putnici i prijevoz do određenih destinacija postane opet normalan - kaže Konrad Waliszewski, suosnivač i direktor putničke aplikacije TripScout.
No i kad se odvažimo na putovanje, to će iskustvo nesumnjivo biti drugačije na mnogo načina. Stručnjaci su stoga pojasnili kako bi to moglo izgledati.
Novi sustavi u zračnim lukama
- Moramo proglasiti rat gužvama kakve obično vidimo na sigurnosnoj provjeri, prilikom prijave, na ulazu u zračnu luku ili pred uredom za imigraciju. Do sad smo to prihvaćali kao normalno, no možemo iskoristiti tehnologiju kako bismo ubrzali sve navedene procese, kaže Brian Kelly, osnivač i direktor portala The Points Guy.
On smatra da će na aerodromima primijeniti biometričke mogućnosti poput prepoznavanja lica radi identifikacije putnika, a to će smanjiti nepotrebnu međuljudsku komunikaciju te ubrzati procese u luci i u konačnici smanjiti gužve.
- Je li u 2020. godini zaista neophodno da komad papira predate nekome u ruke? Apsolutno nije. Mislim da su druge zemlje i zračne kompanije već o tome razmišljale. Jednostavno pogledate u ekran i otvaraju se vrata, a vi ulazite u određeno područje - kaže on.
Sustavi poput Global Entry koji uključuju identifikaciju otiscima prstiju, mogli bi se okrenuti i skeniranju oka kako bi izbjegli dodirivanje površina prstima u zračnim lukama. Iako se ljudi boje takvih tehnologija zbog promišljanja o narušavanju privatnosti, Kelly smatra da je važnije razmišljati o zaštiti zdravlja.
- Privatnost više nije tema. Vlade o vama već znaju sve što žele. Pitanje je želimo li riskirati smrt kao posljedicu virusa zbog straha od zaštite privatnosti, ili želimo zaista sigurne i učinkovite zračne luke - objašnjava on.
Maske za lice postaju dio svakodnevice
Američki putnici koji prije pandemije nisu posjedovali maske za lice, u periodu postkorone će ih redovito viđati u zračnim lukama i na drugim mjestima s velikim prometom ljudi. Stjuardese će, makar privremeno, također morati nositi maskice za lice.
- Maske su u Aziji normalna i svakodnevna pojava i to s dobrim razlogom. Moramo se priviknuti na korištenje maski i u SAD-u - poručio je Kelly.
Ovog tjedna Jet Blue je postala prva velika zrakoplovna tvrtka u SAD-u koja od putnika zahtijeva nošenje maski tijekom putovanja, a čini se da će i ostali slijediti njihov primjer. Čak i ako se takvi zahtjevi s vremenom ublaže, mnogi će iz predostrožnosti nastaviti nositi maske.
- Ono što smo donedavno smatrali pretjeranim i čudnim, za nekoliko će mjeseci postati sasvim normalno - kaže Alan Fyall, dekan u University of Central Florida’s Rosen College of Hospitality Management.
Cijene će ostati niske, a zatim će letovi poskupjeti
- Već smo bili u zlatnom dobu cijena letova. Smanjena potražnja, rekordno niska cijena nafte i vladine intervencije će cijene letova sigurno dodatno sniziti tijekom 2021. godine, no u konačnici, potencijalni bankroti jeftinih zračnih linija i spoznaja da zrakoplovne tvrtke trebaju štedjeti za crne dane, uzrokovat će dugoročni rast cijena - kaže Waliszewski.
No kako će rasti cijene, zrakoplovne tvrtke će nuditi više fleksibilnosti kupcima.
- Ne bih se začudio ako će karta za prvi razred uključivati čak i besplatnu odjeću iz zdravstvenih razloga - kaže Kelly.
Djelovat će prostranije
- Zrakoplovne tvrtke će slijediti brojne sigurnosne preporuke poput uklanjanja sjedišta u sredini, i to u trenucima dok je potražnja za letovima vrlo mala. Kako će se povećavati broj putnika, polako će se vraćati tome da maksimalno iskoriste i naplate svaki centimetar prostora - kaže Waliszewski.
Kelly pak smatra da će ipak rasteretiti inače krcate jeftinije letove, osobito kako će rasti cijene.
- Smislit će novi koncept kako ljudi trebaju sjediti u zrakoplovu, no to će u konačnici također utjecati na cijenu. Mislim da je zlatno doba jeftinih letova završilo, a tada smo mogli sjediti u gužvi i platiti oko 1500 kuna za let koji traje osam sati. Ne kažem da je to kraj jeftinih karata, ali mislim da više ne možemo prihvatiti mogućnost da se putnike tretira kao teret - kazao je Kelly.
Kako bi smanjili mogućnost prijenosa infekcije, u zrakoplovima vjerojatno više neće posluživati hranu ni piće, a već se naglašava važnost čišćenja. Iako ljudi na društvenim mrežama dijele slike mogućih novih dizajna zrakoplova, te će promjene ipak trebati više vremena za implementaciju, i teško je povjerovati da će biti odmah u primjeni.
Osiguranje će biti popularnije
- Ova je pandemija ukazala i na važnost putničkog osiguranja. Gotovo svaki tip putničkog osiguranja pokazao se posve beskorisnim u pandemiji, pa će ljudi sada pažljivije čitati sitna slova na dnu ugovora s osiguravateljem. Iako će putničko osiguranje poskupjeti, postat će korisnije i popularnije - smatra Waliszewski.
Vjeruje kako će ljude najviše zanimati skuplja osiguranja koja sadrže klauzulu da možete otkazati putovanje iz kojeg god razloga, što putniku daje veliku paletu mogućnosti otkazivanja, uključujući i strah od novog izbijanja pandemije koji ne pokrivaju uobičajeni osiguravateljni paketi.
- Osiguranje će postati puno važnije za ljude koji planiraju velika životna putovanja poput odmora za godišnjicu ili velikog obiteljskog putovanja kakvo obično rezerviraju i po godinu dana unaprijed, u vremena kad se tko zna što može dogoditi u tom periodu - pojašnjava Kelly.
- Putničko osiguranje nije bilo dio naše kulture kao što je to slučaj u Europi, no mislim da će se to promijeniti. Smatram da će osiguravatelji ponuditi i nove police koje će uključivati brigu o zdravlju i evakuaciji. Očekujem da će osiguravatelji i kartičarske tvrtke svojim novim proizvodima omogućiti mir za korisnike - nastavio je on.
Drugačija higijena
Hoteli će morati biti transparentniji oko politike čišćenja i načina koje koriste da smanje mogući prijenos zaraze. Možda će morati smanjiti kapacitete i sobe dulje držati praznima nakon korištenja.
- Godinama pratimo kako se pojedinci žale na lošu higijenu i čišćenje u hotelskim sobama. Osobno su me u hotelu više od jedanput smjestili u neočišćenu sobu. Zato moramo promisliti o procesu čišćenja. Možda bismo mogli redizajnirati sobe i koristiti namještaj otporan na vrućinu te zagrijavati sobe između boravaka kako bismo na taj način ubili bacile i stjenice. Postoji mnogo zanimljivih koncepata - ističe Kelly.
Detalji poput velike zajedničke zdjele pune voća na recepciji mogli bi postati prošlost, a inovacije bi mogle poboljšati prijavu i odjavu iz sobe koristeći drugačiji tip ključa koji nije nužno dodirivati.
- Potrošači su otporni na promjene jer se ljudi ne vole mijenjati, no sada se moramo prilagoditi. Treba li nam doista plastični ključ kada imamo tehnologije kojima možete vrata otvoriti koristeći vaš telefon? Tko voli čekati na recepciji hotela kako bi mu netko dodao prljavi ključ? - pita se Kelly.
Promjena i u tipu smještaja
Fyall, Kelly i Waliszewski imaju različita mišljenja o tome kako će pandemija utjecati na putničke preferencije kad su u pitanju hoteli ili smještajne jedinice za kratkoročni najam poput Airbnba.
- Kratkoročni najam i apartmani će postati popularniji jer će ljudi željeti izbjeći gužve i bakterije - kaže Waliszewski.
Kelly pak vjeruje da će Airbnb postati manje privlačan jer nudi niže standarde i različita iskustva pojedinaca.
- Airbnb će ostati bez dijela posla jer ne posjeduju nekretnine, a vlasnici onih koje oglašavaju nisu njihovi zaposlenici. Zato moraju poboljšati platformu kako bi domaćine bolje motivirali na čišćenje. Imao sam situacija da odsjedam u Airbnb smještaju gdje domaćini očito nisu čistili. S druge strane, hoteli imaju zaposlenike koji mogu biti učinkoviti i transparentni s novim higijenskim procedurama - smatra Kelly.
Fyall se više slaže s Kellyjevim mišljenjem i vjeruje da će rigorozni standardi i prepoznavanje brenda hotelima pomoći u privlačenju putnika koji su zabrinuti oko higijenskih mjera.
- Jedinice za kratkoročni najam će također biti u redu, no ljudi će imati dojam da tako više riskiraju. S druge strane, hoteli koji su proteklih godina bilježili snižene prihode zbog sve više apartmana, sada mogu odahnuti i reći: Mi smo brend koji poznajete i znate s kim imate posla. Sad imaju mogućnost igrati na svoju jaču stranu - pojašnjava Fyall.
Manje poslovnih putovanja
Waliszewski vjeruje kako će poslovna putovanja bitno izostati ne samo zbog pandemije, nego i njezina ekonomskog utjecaja.
- Mnoge su tvrtke prvi put naučile da su konferencijski pozivi učinkoviti. Sa smanjenim financijama na raspolaganju, pomaknula se ljestvica u procjeni kada je nužno nekoga osobno susresti, a kada je dovoljno komunicirati na daljinu. Po prvi put u povijesti, osobna, a ne poslovna putovanja će postati glavnina profita hotela i zrakoplovnih tvrtki - smatra Waliszewski. Vjeruje kako u budućnosti neće više biti ni previše konferencija.
- Industrija konferencija se vjerojatno nikad neće oporaviti. Ne samo da ljudi tijekom recesije i postkorone ne žele ići na konferencije, većina organizatora konferencija nije imala osiguranje od pandemije i vjerojatno će zbog toga propasti - najavio je on.
Veliki povratak izleta
- Ljudi će se najprije vratiti izletima automobilom u manje gradove te nacionalne parkove - predviđa Waliszewski.
Kelly se nadovezuje da će on, čim putovanja postanu ponovo sigurna, vjerojatno krenuti na putovanje Amerikom.
- Postoji toliko predivnih mjesta u SAD-u, a nacionalni parkovi su nevjerojatni pogotovo stoga što niste u gužvi s drugim ljudima i možete sami odabrati svoju avanturu - pojasnio je.
Fyall smatra da će posebno popularne biti plaže.
- Ljudi će se ugodnije osjećati u prirodnom okolišu, pa će u prvom valu turizma profitirati svi koji nude nešto na otvorenom, osobito ako je dostupno automobilom - uvjeren je on.
Odmorišta uz autocestu također će se modificirati kako bi se smanjila interakcija među ljudima, pa će tako nuditi više kioska s hranom i drive in opcijama, kao i toalete koji se otvaraju samo izvana.
Ljudi će se okrenuti lokalnim destinacijama
- Želja da putuju i doživljavaju jedinstvena iskustva bit će jača nego ikad prije, no proći će još puno vremena dok ljudima ne bude ugodna pomisao sjesti u zrakoplov i skoknuti do Rima. Lokalne destinacije će procvasti čim se ukinu mjere samoizolacije. Ljudi će više cijeniti ono što imaju u vlastitom susjedstvu i bit će im stalo da podupru lokalne tvrtke. To će postati normalna rutina - uvjeren je Waliszewski.
U svakoj državi postoje nevjerojatne destinacije i ako ne putujete daleko od kuće to vam ostavlja mogućnost laganog i brzog povratka. Za one koji ipak žele otići malo dalje i preko granice, također postoje opcije.
- Sve destinacije koje nude izolaciju, a dostupne su automobilom, trebale bi bi dobro poslovati. Putnicima je dosta njihovih stanova i žude za izlaskom, no još žele biti izolirani i društveno distancirani - navodi Waliszewski.
Međunarodna putovanja će pričekati
- Mislim da se međunarodna putovanja neće oporaviti prije 2021. godine-. Čak i ako ljudi žele putovati, neće to učiniti dok se ne budu osjećali sigurno - smatra Fyall.
Različite zemlje uvode drugačija ograničenja i mjere, pa tako neke imaju obveznu dvotjednu karantenu za posjetitelje, a zbog toga su takve destinacije manje privlačne. Veliki faktor za promišljanje su i zdravstveni uvjeti.
- Ovaj virus neće magično nestati zauvijek, nego ćemo naučiti kako se nositi s njim. Ako situacija postane lošija, bit će ponovnih mjera izolacije. Sve dok ne budem siguran da neću zaglaviti u inozemstvu i da će moje putničko zdravstveno osiguranje pokriti troškove ako se razbolim, neću biti sklon putovati u zemlje u razvoju gdje su zdravstveni sustavi loši i kad nisu ovakva vremena. Ako zaglavim u hotelu šest ili osam tjedana, to je više nego što si mogu priuštiti - tvrdi Kelly.
S druge strane, Waliszewski vjeruje kako će ekonomski učinak pandemije ljude potaknuti da putuju na manje skupa odredišta u inozemstvu.
- Možemo očekivati porast putovanja prema jugoistočnoj Aziji te boravak u hostelima jedanput kad to bude sigurno. Milijuni mladih su izgubili poslove i tijekom recesije neće naći nova radna mjesta. Sve dok je tako, radije će boraviti kod roditelja nego putovati u Vijetnam, Tajland ili Bali - predviđa on.
Krstarenja više nikad neće biti ista
- Krstarenja neće nestati, ali se nikad neće vratiti u normalu. Nemoguće da se svijet prema njima odnosi kao prema plutajućem izvoru zaraze, a očekivati da ćete procvasti u vrijeme nakon pandemije. Zbog pretjeranog turizma na drugim odredištima krstarenja su već postala manje atraktivna, a to će se samo ubrzati - vjeruje Waliszewski.
Kelly ipak ima bolja predviđanja i smatra da na krstarenja dolaze redoviti klijenti koji vole vidjeti svijet, a sviđa im se koncept takvog tipa putovanja.
- Ovo nije prvi virus koji je smanjio broj krstarenja. To su bili i norovirusi, no očito manje smrtonosni - dodao je Kelly.
Ipak, smatra d aje jedini način brzog oporavka krstarenja instant testiranje putnika i posade kako bi bili sigurno da nitko tko se ukrcava nema korona virus, te povremeni testovi svih na brodu tijekom putovanja.
- Postoji mnogo načina na koje se mogu uvjeriti da su svi na brodu sigurni. Trebaju nam testovi, toplomjeri i nove procedure kako bi spriječili širenje bolesti u slučaju da se netko razboli te primjenu izolacije. Uz dobre higijenske mjere, tijekom pandemije bi krstarenje moglo biti dobar odabir. Ni danas ne možete ući na brod ako ste bolesni - smatra on i sugerira da bi istraživanje novih tehnologija moglo pojednostavniti ukrcaj i spriječiti stvaranje prevelikih gužvi. Unatoč svemu, mnoge linije bi se mogle boriti da zadrže poslovanje i s niskim brojem putnika.
Nova vrijednost putovanja
Zbog socijalnog distanciranja mnogi će drugačije cijeniti privilegiju putovanja. Taj osjećaj zahvalnosti će se zadržati i kad ljudi budu mogli opet sigurno putovati u zemlji ili inozemstvu.
- Svi su uzimali putovanje zdravo za gotovo. Mislim da to više nije tako - kaže Fyall i dodaje kako se to posebno odnosi na političare koji su obezvrjeđivali važnost turističkog sektora i težak posao kojeg su djelatnici ulagali da ta grana ekonomije napreduje.
- Vjerujem da će vlade više ulagati i bolje štitit radnike. Imamo mogućnost promišljati o načinima kako stvari napraviti drugačije i bolje nego prije - tvrdi on.
Globalna kriza je također mogućnost da se putnici i nositelji industrije bolje razumiju te izglade dosadašnja neslaganja.
- Putovanja su važna, ali pretjerano turističko eksploatiranje pojedinih destinacija na njih je počeo negativno utjecati. Tu je i pitanje zaštite okoliša i kvaliteta života lokalnog stanovništva. Nikad nismo imali globalnu mogućnost pauzirati putovanja i resetirati se. Nadam se da će industrija i zajednica prepoznati tu mogućnost i konačno pronaći način da to sve napravimo kako treba te se vratimo putovanjima i usvojimo nužne korake koji će sačuvati ono što volimo kod putovanja i zaštiti destinacije za buduće naraštaje - zaključio je Waliszewski.
Zanima vas ova tema? Onda pročitajte i ovaj članak: Restoran budućnosti? Jedan gost jede, hrana stiže na užetu
POGLEDAJTE VIDEO: #ZAJEDNO24SATA sa Robertom Knjazom:
Pokretanje videa...