Velimir Bujanec kritizirao je Grad Split zato što je dozvolio koncert "Hladnog piva" večer uoči Dana domovinske zahvalnosti i optužio ih da ih "nije briga za branitelje i njihove obitelji". Gradonačelnik se s njim složio.
Bujanec se pobunio, a Opara ispričavao zbog 'Hladnog piva'
Sjećate se što je Zlatko Dalić nedavno poručio onima koji su se bunili zbog Marka Perkovića Thompsona? "Neka zatvore prozore i gledaju Big Brother".
E pa nešto slično bi se moglo reći i Velimiru Bujancu i svima koji se bune što "Hladno pivo" održava veliki koncert u Splitu (i to u organizaciji Thompsonova menadžera!) večer uoči Dana pobjede i domovinske zahvalnosti.
Umjesto toga, splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara praktički se ispričao svima koji su mu, poput Bujanca, prigovorili da ga "nije bilo briga što će na sve reći naši branitelji i njihove obitelji, kao i svi ostali Hrvati koji 5. kolovoza u gradu pod Marjanom slave najveću hrvatsku pobjedu".
Opara im je izašao u susret obećanjem da koncert na tvrđavi Gripe mora završiti do 23,59 sati, dakle minutu prije ponoći. Kako ne bi narušio taj svečani blagdan. Jer bila bi to teška blasfemija.
Što bi to branitelji mogli reći?
Što bi "branitelji i njihove obitelji" mogle reći na to? I zašto bi oni morali imati nešto protiv zagrebačkog punk benda koji slavi 30 godina djelovanja?
Zar zato što se ne uklapaju u nametnutu matricu kome zapravo pripadaju "Oluja", Domovinski rat, domoljublje, titula branitelja?
U tu matricu sada se uklapaju i glazbeni bendovi.
Mile Kekin i "Hladno pivo" previše su, kako reče Bujanec, "liberalni", pa stoga samo kvare taj veliki dan. A to je potvrdio i gradonačelnik Opara: "Sve priredbe u danima svečanosti poput Dana pobjede moraju primjereno odisati, a termin priredbe ne smatram takvim".
Kako to Dan pobjede mora "primjereno odisati"?
Opara je u svom odgovoru spomenuo koračnice i marševe na Rivi, dok je Bujanec aludirao na previše liberalni glazbeni ukus. A domoljublje podrazumijeva samo samo desničarski, narodnjački, populistički, ne previše urbani i svakako ne "ljevičarski" element.
Dakle, Thompson, a ne Kekin.
Što si slušao '91.?
Pa ipak, svi koji znaju gdje su bili '91. sjećaju se glazbene podloge koja je pratila vijesti o ratnim događanjima i braniteljima u Domovinskom ratu. Bili su tu Psihomodo Pop, Daleka obala, ET, Josipa Lisac, Dino Dvornik, Arsen Dedić, čak i Montažstroj, čiji spotovi su se puštali na državnoj televiziji u najmračnijim mjesecima rata.
Čak je i onaj čuveni spot ubijenog Gordana Lederera bio popraćen "Dire Straitsima".
Pisalo se o rokerima koji idu u rat, urbanim momcima, o zajedničkom duhu koji je dominirao te 1991. godine. Oni koji su se vratili iz rata nastavili su slušati istu glazbu, među kojom je i "Hladno pivo".
Ali njihov glazbeni ukus praktički je isključen iz proslave Oluje.
Kao što je i čitav Domovinski rat uzurpirala jedna politička, svjetonazorska, ideološka opcija.
Thompson je jedini simbol
Na tom valu uzletjela je i glazbeno-politička karijera Marka Perkovića Thompsona čija je glazba poslužila kao podloga usponu desnice i podjelama u društvu. Njegove kritičare proglašava se izdajnicima i lošim Hrvatima i prisiljava da "zatvaraju prozore", kao što se "Hladno pivo" praktički protjeruje iz Splita dan uoči proslave Dana pobjede.
Takva glazba, dakle urbana pa i "liberalna" (s navodnicima ili bez njih), navodno vrijeđa "branitelje i njihove obitelji", nagrđuje proslavu Dana domovinske zahvalnosti, narušava atmosferu koja mora "primjereno odisati".
Zbog čega?
Razlika je u tome da su rokerski bendovi davne 1991. godine, pa uglavnom do danas, pjevali protiv rata, dok je Thompson pozivao u rat. I danas Thompson na koncertima ratoborno maše mačem, a publika zastavama, a u takvu atmosferu liberali se više ne uklapaju. Hrvatska ne treba slaviti mir proizašao iz rata, već mora slaviti ratnu pobjedu.
I kao što je Thompson simbolizirao podjelu hrvatskog društva, sada ju je produbila i isprika splitskog gradonačelnika zbog "Hladnog piva" čija glazba neprimjereno odiše uoči proslave "Oluje".
Ostale kolumne Tomislava Klauškog pogledajte ovdje.