Ova dva područja su srodna, u jednima i drugima doslovno živimo, stanujemo. Inspiraciju predivnim građevinama i urbanističkim vizurama pronalazimo i u svakodnevnoj odjeći
Arhitektura u modi: Umjetničke forme pod utjecajem čistih linija
Arhitektura i moda često vode kreativne 'razgovore', mnogi se autori inspiriraju njezinim veličanstvenim, impresivnim linijama i dinamikom. Zajedničko im je i to da dolaze iz područja umjetnosti, a kreativci znaju kako to iskoristiti. Jedan od osnovnih i banalnih primjera koje vidimo svaki dan u modi, a da nam stiže iz arhitekture su - visoka, oštro rezana ramena.
Sakoi i blejzeri koje nosimo posljednjih godina ramena čine super širokima, jasno je od kuda dolazi inspiracija. Ovaj stil daje moćan izgled, stoga djelujemo ozbiljnije, ističemo se u masi.
POGLEDAJTE VIDEO:
Pokretanje videa...
Kompaktna, snažna forma karakter je Bauhausa, stila koji je prije stotinjak godina u svijetu arhitekture uveo hladne, veličanstvene linije i forme, s naglaskom na funkcionalnost.
Jednostavne linije bez ukrasnih detalja osvojile su svijet, a danas ovaj stil vidimo u modnom svijetu minimalizma koji djeluje gotovo asketski. Jedan od autora koji se na izvrstan način igra s tom idejom arhitekture u odjevnim linijama je Hussein Chalayan.
Kod njega vidimo dobre primjere kako silueta mijenja oblik i dinamiku, kao da statične strukture dobivaju život.
Činjenica je da arhitekti i dizajneri slijede slične principe rada, te se referiraju na geometriju i ravnotežu za stvaranje oblika, strukture i linija.
Prvenstveno, utjecaj urbanizma vidimo kroz formu, ona je impresivna, no priča se nastavlja kroz materijale.
Naime, dizajneri kako bi postigli dojam fasade, na poseban način manipuliraju tkaninama te ih slažu na specifičan, inovativan način. Nakon toga slijedi obrada novim tehnologijama koje tekstilu daju umjetan dojam.
Osim plisiranja, tu su razni drugi način nabiranja i slojevitosti, a sve u službi kreativnosti modnog predmeta.
Neki od dizajnera prvo su bili arhitekti te mnogi tvrde da su ova dva područja izuzetno srodna. Jedan od genijalaca koji je studirao arhitekturu prije nego je krenuo u modni biznis, je Pierre Balmain, autor divnih haljina čarobne forme.
Živio je i bio aktivan polovicom prošloga stoljeća te više puta izjavio kako je krojenje arhitektura pokreta. Vjerovao je da u haljini nije ništa važnije od njezine konstrukcije te da je to jedini pravilan način izrade odjevnog predmeta.
Još jedan njegov kolega imao je sličan pristup - talijanski autor poznat po veličanstvenim bluzama, Gianfranco Ferré, istaknuo je više puta da je to područje njegova velika inspiracija.
I recentni dizajn donosi dobre primjere, jedna od njih je grčka arhitektica Viktoria Lytre, koja istražuje dodirne točke između ova dva umjetnička pravca. Naime, potpisuje kreativne i inovativne konceptualne odjevne predmete, nakit i cipele.
Zanimljiv na ovom području je i dizajner Konstantin Kofta koji je osmislio kolekciju ruksaka inspiriranih barokom s arhitektonskim elementima poput kapa stupova i ukrasa. Glavni materijal za dizajn je koža koja daje realističan izgled fasade, pojačane elementima i dodacima.
Odjeću nosimo na tijelu i mora biti pokretljiva, no kad je riječ o nakitu, to je doslovno arhitektura u malom. Ovdje su autori slobodniji te nisu ograničeni na potrebu za pokretom.
Naime, to su male stvari, mali produkti koji doslovno mogu izgledati poput betona, fasade, krova, kuće i slično.
No, ovaj stil uglavnom prati minimalizam, kad za nešto velimo da je inspirirano arhitekturom, uglavnom su to čiste linije, po pravilima Bauhausa.
Jedna od najvećih arhitektica novog doba je bila Zaha Hadid. Osim što je potpisala niz veličanstvenih futurističkih zdanja, okušala se i kao modna dizajnerica te u suradnji s britanskim brendom Charlotte Olympia osmislila liniju torbica i cipela.
Radilo se, naravno, o pleksiglasu, kao krutom materijalu koji podsjeća na interijere, no tu je kao nota nježnosti bilo i rozo zlato. Ta je suradnja postala jedna od onih koje svijet mode pamti i konstantno istražuje.
Ovo stoljeće obilježila je futuristička dizajnerica Iris Van Herpen koja kreira odjeću 3D printom te je njezin izričaj više arhitektonski. Pritom izradom pomiče granice te se referira na vizualno snažne, avangardne stilove.