Iako i dalje velik broj građana konzumira alkoholna pića, manji je broj onih koji će sjesti za upravljač pod utjecajem alkohola, potvrđuju rezultati istraživanja o navikama konzumacije alkohola u Hrvatskoj. Prema istraživanju koje Zagrebačka pivovara provodi već sedmu godinu u sklopu nacionalne kampanje Razmisli, znatno je manji postotak građana koji konzumiraju alkoholna pića nekoliko puta mjesečno, dok nema značajnih razlika u učestalosti konzumacije određene vrste alkoholnog pića u usporedbi s prošlom godinom.
Više od polovice ispitanika izjavilo je da je zabrinuto zbog učestalosti konzumiranja alkoholnih pića u općoj populaciji, dok se povećao broj ispitanika koji su bili neodlučni u stavu prema konzumaciji alkoholnih pića u općoj populaciji u odnosu na prošlu godinu.
Ovogodišnje istraživanje o navikama konzumiranja alkohola u Hrvatskoj nastavak je projekta Razmisli – kad piješ, ne vozi čiji slogan već sedam godina jasno odražava stav Zagrebačke pivovare, koja konzumaciju alkohola tijekom vožnje, čak i u malim količinama, smatra neprihvatljivom. I ovogodišnje istraživanje pokazalo je da veći udio ispitanika prepoznaje nositelja kampanje o odgovornom konzumiranju te da ih je kampanja u većem broju motivirala da razmisle o tome da ne voze nakon konzumacije alkohola.
Zagrebačka pivovara u suradnji s agencijom Hendal i ove je godine provela istraživanje tržišta kako bi se pratile navike građana vezane uz konzumaciju alkohola. Istraživanje je jedna u nizu aktivnosti kampanje Razmisli – kad piješ, ne vozi, koja i drugu godinu zaredom uključuje potporu akciji Europska noć bez nesreća kako bi se dodatno pridonijelo podizanju svijesti o važnosti odgovornog ponašanja kada su u pitanju konzumacija alkohola i vožnja, osobito kod mlađih dobnih skupina.
Rezultati istraživanja
U istraživanju je sudjelovalo 800 ispitanika, reprezentativnih za punoljetne građane Republike Hrvatske, koji u usporedbi s prošlom godinom potvrđuju isti, visok postotak građana koji konzumiraju alkohol.
Rezultati pokazuju da 73 posto punoljetnih stanovnika Republike Hrvatske konzumira alkoholna pića, od kojih većina to čini nekoliko puta godišnje, a 13,4 posto svaki dan. Ujedno 63 posto konzumenata tvrdi da se nikada ne napije kad konzumiraju alkohol.
Među ispitanicima aktivno ih vozi 71 posto. Među njima je 36 posto onih koji su barem jednom upravljali motornim vozilom pod utjecajem alkohola. Pozitivan je podatak da je, u usporedbi s 2013. godinom, manji broj vozača koji su sjeli za upravljač pod utjecajem alkohola.
Iako se nastavlja prošlogodišnji trend od 2 posto aktivnih vozača koji su uzrokovali prometnu nesreću pod utjecajem alkohola, također je i 4 posto manje ispitanika izjavilo da nije bilo žrtvom nesreće skrivljene pod utjecajem alkohola.
Važno je istaknuti i to da velik postotak ispitanika s vozačkom dozvolom (36 posto) zove taksi kada su pod utjecajem alkohola i ne žele voziti, a oko četvrtine ispitanika pješači do odredišta, koristi se javnim prijevozom ili ih vozi netko drugi.
Ovogodišnje istraživanje također pokazuje da 47 posto ispitanika, među kojima je znatno veći postotak žena i onih u dobi od 18 do 24 godine, bira vozača za skupinu koji se dobrovoljno odriče konzumacije alkohola kako bi sve sigurno dovezao kući, dok ih 12 posto to čini povremeno.
Isto tako, ove godine 62 posto ispitanika podržava zabranu upravljanja motornim vozilima s više od 0,0 promila alkohola u krvi, dok „zakon o 0,5 promila“ podržava 54 posto građana. Međutim, zabilježen je porast od 1 posto neodlučnih ispitanika u vezi sa „zakonom od 0,0 promila“.
Dosadašnje aktivnosti u sklopu kampanje Razmisli
Zagrebačka pivovara već sedmu godinu provodi nacionalnu kampanju Razmisli čiji je osnovni cilj podignuti svijest o odgovornom i umjerenom konzumiranju alkohola. Sama kampanja Razmisli započela je 2008. godine promoviranjem neprihvatljivosti konzumacije alkohola i vožnje pod nazivom Kad piješ, ne vozi, a u 2009. godini nastavljena je drugom fazom Poštuj mlade, reci im ne koja je bila usmjerena na problem prodaje alkohola maloljetnim osobama i nepoštovanja zakonom regulirane dobne granice za prodaju alkohola s ciljem podizanja svijesti i edukacije javnosti o odgovornom konzumiranju. U trećoj fazi kampanja Razmisli – treba znati stati bavila se problematikom prekomjernog opijanja maloljetnika. U partnerstvu s Nacionalnim programom za sigurnost cestovnog prometa, kampanja Razmisli – kad piješ, ne vozi predstavila je 2012. godine i televizijski spot u režiji poznatog redatelja Dalibora Matanića. Ove je godine Zagrebačka pivovara predstavila i edukativni film Razmisli – treba znati stati koji je nastao u suradnji s autorom filma Robertom Knjazom i Agencijom za odgoj i obrazovanje. Ova zajednička inicijativa potaknuta je problemima s kojima se suočavaju maloljetnici kada zloupotrebljavaju alkohol, a cilj joj je edukacija maloljetnika i javnosti o tom sve većem društvenom problemu. Edukativni film Razmisli – treba znati stati zamišljen je i kao nastavni materijal za edukaciju u sklopu zdravstvenog odgoja u osnovnim i srednjim školama, a okupio je mnogobrojne stručnjake i poznate osobe poput Enisa Bešlagića i Željka Pervana koji su upozorili na opasnosti prekomjerne zloupotrebe alkohola u maloljetničkoj dobi.
Zagrebačka pivovara u sklopu aktivnosti kampanje drugu godinu zaredom poduprla je akciju Europska noć bez nesreća u organizaciji međunarodne asocijacije RYD (Responsible Young Drivers) i udruge Sigurnost u prometu (SUP) te na taj način uključila zaposlenike i potrošače da zajedničkim djelovanjem i suradnjom utječu na razvoj kulture odgovornog konzumiranja alkohola. Tako je ovom kampanjom Zagrebačka pivovara još jednom upozorila javnost na opasnosti neodgovorne konzumacije i vožnje pod utjecajem alkohola.