Nakladnici u Hrvatskoj daju maksimum da zadovolje sve potrebne korake u obrazovnoj reformi, ali niti u jednom trenutku nismo dobili hodogram aktivnosti što se od nas i u kojem roku očekuje, kazao je u četvrtak na okruglome stolu "Reforma obrazovanja - kakvo je prolazno vrijeme" Zdenko Ljevak, predsjednik Grupacije nakladnika školskih udžbenika. Nakladnici daju punu podršku obrazovnoj reformi i digitalnoj transformaciji, no Ministarstvo se treba osloniti na naše veliko iskustvo i znanje u kreiranju obrazovnih sadržaja, upozoreno je.
- Dosadašnja priprema Zakona o udžbenicima odvijala se bez nas, bez autoriteta autora i time smo struku posve ostavili po strani, a tako se ne radi nigdje na svijetu. Za nas su pitanja o reklamiranju u udžbenicima srednjih škola, gramaži papira i ukidanju radnih bilježnica kao obveznog nastavnog materijala u potpunosti promašena. Da bi reforma bila uspješna moramo kvalitetno pristupiti svim ovim pitanjima - istaknuo je Ljevak, dodajući kako su sve poteškoće do kojih je sad došlo, nastale zbog manjkave komunikacije s institucijama i stručnjacima koji dobro poznaju sustav.
'Reforma će pasti na nastavnicima'
Nakladnike muči i činjenica da "još ne znaju za koje razrede i predmete trebaju predati udžbenike 1. ožujka 2019. godine, a ni predmetni kurikulumi još nisu doneseni".
Na okruglom stolu sudjelovali su i Martina Kolar Billege, tajnica Udruge autora, Dora Kršul, novinarka na portalu Srednja.hr, Lilijana Radobuljac, profesorica hrvatskoga jezika u Tehničkoj školi Nikole Tesle u Vukovaru, Jelena Ivaci, ravnateljica Osnovne škole bana Josipa Jelačića u Zagrebu, te posebni savjetnik premijera za reformu Radovan Fuchs, koji je u posljednje vrijeme iznio otvorene kritike na rad Ministarstva znanosti.
- Edukacije nastavnika nikad nije bilo dovoljno te da trebamo povećati društveni status nastavnika te dopustiti struci da kvalitetno i na vrijeme odradi svoj posao. Svaka reforma će početi i pasti na nastavnicima. Mi smo trenutno pod velikim vremenskim pritiskom. Ekspertna radna skupina radi ubrzano, ali kvalitetnim pristupom. Reforma obrazovanja je previše ozbiljna stvar da bi se implementirala dok svi dokumenti nisu u potpunosti usuglašeni i razumljivi svima. Izradu udžbenika treba prepustiti pravilima struke, a ne ih definirati gramažom, kao što predviđa novi Zakon - kazao je Fuchs.
'Nastavnici se boje javno govoriti'
Dora Kršul s portala Srednja.hr dodala je kako je puno otvorenih pitanja, a rokovi su kratki.
- Problem je i u tome da se nastavnici boje javno govoriti o reformi. To dovoljno govori o stanju u cijelom resoru. Ministarstvo treba saslušati kritike. Pristup je polovičan, moj dojam je da Ministarstvo radi navrat-nanos - dodala je Kršul.
Istaknimo je kako ministrica Blaženka Divjak u razgovoru za 24sata otkrila kako su nakladnici "postavljali" dodatne uvjete u zadnji čas, no da su "odradili dobar posao", te da od njih i dalje očekuje kvalitetnu suradnju tijekom čitavog procesa uvođenje reforme u škole.