Psihičko zdravlje i djece i odraslih jednako je važno poput fizičkog. O njemu je ovih dana važno voditi brigu, kao i o prevenciji zaraze s virusom, kaže nam Koraljka Rudančić, psihodramska i SI terapeutkinja s dugogodišnjim iskustvom u radu s djecom.
Ako epidemiji bolesti Covid-19 dodamo i potres koji je pogodio zagrebačko područje, ovih je dana izuzetno teško zadržati smirenost, no za djecu je jako važno da im u bilo kojim uvjetima osigurate sigurnu i funkcionalnu strukturu dana i održavati je koliko je to moguće, savjetuje Koraljka Rudančić, ističući:
- Uspostavimo novu dnevnu strukturu i obaveze, ukoliko sada ne možemo provoditi stare. Možemo navečer napraviti plan za naredni dan i time smanjiti osjeća neizvjesnosti.
Tako savjetuju i članovi Društva za psihološku pomoć, koji su u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja formirali krizne timove za pomoć učenicima, nastavnicima i roditeljima. Uz održavanje uobičajenih aktivnosti koliko god je to moguće, budite strpljivi i saslušajte svoje dijete kad god želi razgovarati o traumatičnom događaju.
Važni su konkretni odgovori
- Nemojte izbjegavati odgovore na postavljena pitanja ili davati nejasne odgovore. Na konkretna pitanja, konkretno odgovorite. Ako dijete ima potrebu za osamljivanjem i plakanjem, pustite ga, ali ga ne ostavljajte prečesto samog u kući, naročito ne po mraku - savjetuje se roditeljima osnovnoškolaca.
Važno je i ne požurivati ili umanjivati njegove osjećaje rečenicama poput: “To je prošlo, život ide dalje.” Dijete može imati osjećaj da ga ne razumijete, ističu psiholozi.
Ono što je jako važno zapamtiti i primijeniti u ovim danima, tražite stručnu pomoć, ne ustručavajte se!
Ako primijetite da dijete pokazuje sve veću tjeskobu, ako dulje vremena potraje period kad ne želi spavati samo i slično, zovite psihologa. Isto vrijedi i za odrasle.
- Ne inzistirajmo na tome da se uvijek dobro osjećamo. Promatrajmo nelagodne osjećaje koji se pojavljuju. Dajmo si dozvolu da ih osjećamo, no ne treba im dozvoliti da nas preplave i obuzmu, i da ih “prelijemo“ na druge oko sebe, npr. na našu djecu, ukućane. Pretvorimo ih u neku drugu aktivnost (tjelesnu, kreativnu), porazgovarajmo s nekim tko nas može čuti i razumjeti - kaže terapeutkinja Rudančić.
Zajedno izradite raspored
I nastavnici, koji vrlo često djeci budu savjetnici i rame za plakanje, ovih dana se suočavaju i s vlastitim stresom, te dodatnim pitanjima učenika i roditelja.
Psiholozi savjetuju da pokažete svoje osjećaje. Učenici će ovih dana biti posebno dekoncentrirani i uplašeni. Potičite da napišu ili nacrtaju ono što ih muči, uvažite njihove isprike ako nisu dovoljno koncentrirani (osobito u prvom tjednu nakon
traumatskog događaja). Važno je i da ih ne zatrpate odmah s puno gradiva i zadaća, dok se svi još snalaze u novim okolnostima škole na daljinu.
- Osmislite s djecom njihov plan aktivnosti, dnevne aktivnosti, zadatke i vrijeme za igru i kretanje. Omogućite im i da pomognu drugima koliko mogu, to stvara osjećaj zadovoljstva. I ne gledajte pretjerano vijesti - zaključuje Koraljka Rudančić.
kole na daljinu:
Nastava na daljinu je vjerojatno najbolja stvar ovih dana u Hrvatskoj. Nikad toliko učitelja i učenika nije naučilo toliko puno o tehnologiji u tako kratko vrijeme. Loom, Zoom, hrpa novih vještina, učenici komuniciraju u svojim grupama, nastavnicima skaču notifikacije o riješenim zadaćama. Oni nastavnici koji su od ranije koristili moderne tehnologije sad su došli na svoje, mada s druge strane podnose veliki teret prve linije podrške ostalim kolegama.
Škole i učenici su dobili opremu do koje inače ne bi lako došli. Nadajmo se da će i CARNet konačno dobiti potrebnu pažnju i resurse. Da, bilo je tehničkih poteškoća, ali našli su se načini da ih se zaobiđe, nađena su neka besplatna rješenja, a i neki proizvođaći su profesionalne verzije svojih aplikacija dali besplatno na korištenje nastavnicima i učenicima.
Izdavači imaju online sadržaje koji pokrivaju gotove cijelo gradivo i koji su se sad počeli puno masovnije koristiti, a i oni iznalaze i nove načine da daju još bolju podršku nastavnom procesu.
Individualizacija nastave došla je do izražaja, učenici mogu puno bolje tempo rada prilagoditi svojim potrebama i željama.
Bitno je u ovim trenucima biti blag i prema učenicima i nastavnicima koji se u prvi trenutak nisu najbolje snašli, sveukupna korist od ovog procesa za školstvo i državu u cjelini je ogromna, izvanredno stanje će jednog dana proći, a naše školstvo sad ima jedno korisno iskustvo i može biti primjer mnogim bogatijim državama, a naučene metode sigurno će pomoći i kvalitetnijoj nastavi u godinama koje slijede.