Srednja škola Krapina jedna je od najvećih u Hrvatskoj s gimnazijskim i strukovnim obrazovanjem, s gotovo 1000 učenika u svim razredima i smjerovima.
No osim toga, ova škola je jedna od naprednijih u tehničkom području. Od 2002., otkako su počela ulaganja u obnovu tad zapuštene škole, do danas, Srednja škola Krapina dobila je brojne napredne programe. Kako kažu, važno je da učenike školuju za posao, a ne burzu rada.
Prošli tjedan posjetili smo njihov Centar za robotiku i nove tehnologije.
- Centar je oformljen u okviru Poduzetničkog inkubatora koji je otvoren lani. Svrha i namjena Centra za robotiku su obrazovanje učenika za nova znanja i kompetencije u području programiranja i vođenja procesa računalima u procesu robotizacije. Sve je to u skladu s potrebama rada, jer mi u okviru Centra obrazujemo učenike koji se nakon što izađu iz školskog sustava puno lakše zapošljavaju – objašnjava nam ravnatelj škole Ivica Ruzijan dok gledamo učenike 2, razreda koji rade na dva najmodernija CNC stroja koja obrađuju metal.
Pomoću CNC stroja učenici mogu razvijati praktične vještine. Uz to, imaju i dva robota te industrijske robotske ruke, jer je takva industrijska robotika usko povezana s CNC proizvodnjom. Rezultat ovakvog obrazovnog programa je povezivanje s gospodarskim subjektima na području Krapinsko-zagorske županije koji su “gladni“ ovog profila obrazovanja.
- Mnoge tvrtke bave se proizvodnjom iz ovih područja pa je našim učenicima osigurana i praksa u procesima za zanimanje CNC operater. Učenici nakon što završe školu odmah se i zapošljavaju u poduzećima gdje su i odradili praksu - potvrdio nam je ravnatelj.
Centar za robotiku, trodjelna sportska dvorana
Od 43 razredna odjela, 12 ih je u gimnazijskom programu, a preostali 31 razred čine učenici strukovnih programa. Odnosno, 400 učenika se obrazuje za praktična zanimanja.
Za ovu školu njezini nastavnici vole reći da je Hrvatski obrazovni program u malom. Podatak da nemaju manjak učenika jer je svake godine popunjena upisna kvota znači da su i učenici prepoznali zanimanja koja imaju budućnost. Dražen Šenjug, dipl. inž. strojarstva i mr. informatike Krunoslav Kranjčec su nastavnici i govore kako učenici s velikim zanimanjem dolaze na praktičnu nastavu unutar škole.
Dodaju da škola jako dobro kotira među učenicima završnog razreda osnovnih škola zbog dobrog obrazovnog programa i vrhunskog kadra. Svake godine upisuju po dva razreda za zanimanje CNC operatera.
- Učenici drugog razreda tjedno imaju šest sati prakse u Centru i jedan radni dan provode na praksi izvan škole. Đaci trećeg razreda su dva dana u tjednu na praksi u poduzećima, a u školi imaju stručne predmete. Pojednostavljeno, učenici 2. i 3. razreda imaju dva radna dana prakse - kažu nastavnici.
Mehatronika, 3D printeri, pneumatika
Mnogi učenici nastavljaju i daljnje školovanje na fakultetima. Popularna je i četverogodišnja škola za zanimanje tehničara za mehatroniku. Prema riječima ravnatelja i dvojice nastavnika, planira se i skoro otvaranje Centra za umjetnu inteligenciju.
Učenici s kojima smo razgovarali rekli su da su upisali zanimanje CNC operater jer su im osigurani radno mjesto i dobra zarada.
- Moj brat je odmah nakon završetka škole dobio posao. Tako sam i ja odlučio ići istim putem. Brat mi radi u Omku, a ja tamo idem na praksu i nakon škole se odmah tamo zapošljavam - govori nam 16-godišnji učenik 2. razreda Filip Belošević.
- Intenzivno se bavimo i s mehatronikom, tu su nam povezani i pneumatika i automatizacija proizvodnih procesa. Jako smo se fokusirali na 3D printere, tako da naši učenici sve ideje koje imaju, vezane uz nastavu, završne radove, jednostavno mogu pretvoriti u stvarnost - kaže Dražen Šenjug.
Kako piše portal nizagorjemalo.hr, dd 2007. do 2011. Srednja škola Krapina pokrenula je dva projekta za razvoj ljudskih potencijala, gdje su razvijali programe u području elektrotehnike i strojarstva, pa su otvorili novi školski program - obrađivač na numeričkim alatnim strojevima, zatim CNC operater i mehatroničar.
– Dva europska projekta koja su školi dala novi impuls bili ‘Mijenjajmo se u skladu s potrebama tržišta rada’ i ‘Centar za robotike i nove tehnologije’. Projekti, čija je vrijednost pet milijuna kuna, učenicima su pomogli da uspješno završe obrazovanje ili nastave školovanje – istaknuo je ravnatelj.
Dinamična nastava i kreativnost
– Intenzivno se bavimo i s mehatronikom, tu nam je povezana i pneumatika i automatizacija proizvodnih procesa. Jako smo se fokusirali na 3D printere tako da naši ucenici sve ideje koje imaju, vezane uz nastavu, završne radove, jednostavno mogu pretvoriti u stvarnost – rekao je nastavnik Dražen Šenjug, ponosan što u Centru za robotiku nema klasicne nastave, vec je sve izrazito dinamicno zahvaljujuci cemu ucenici upijaju nova znanja i vještine.
Krunoslav Kranjčec istaknuo je kako Centar za robotiku i nove tehnologije predstavlja izrazito velik odmak od tradicionalnog nacina poučavanja.
- U tradicionalnom načinu učenici su relativni pasivizirani objekti, a mi u Srednjoj školi Krapina nastojimo to izbjeći. Centar jedan od primjera za to. Uspjeli smo postići da u ovim prostorima učenici sebe više povezuju s onime što će u budućnosti raditi i postaju važni budući radnici i važni sudionici novog tehnološkog zamaha - naglasio je prof. Kranjčec.
Kako kod njih ideje ‘padaju’ svakodnevno, jedna od njih je i laboratorij za razvoj umjetne inteligencije. Upravo je prof. Kranjčec potvrdio kako ce uskoro u Centru za robotiku razviti i Centar za umjetnu inteligenciju.
'Nijedna škola si ne može dozvoliti da školuje djecu za Zavod'
Osnivac Srednje škole Krapina je Županija. Župan Željko Kolar naglasio je da upisnu i obrazovnu politiku prilagođavaju upravo zahtjevima gospodarstva.
- Ovaj Centar za robotiku je zapravo centar izvrsnosti za srednjoškolsko obrazovanje. Bilo bi idealno da ovakve uvjete, kakve imaju srednjoškolci u Krapini, imaju srednjoškolci u cijeloj Hrvatskoj. Ne samo Hrvatska, već niti jedna zemlja u svijetu ne može si dozvoliti da školuje djecu za Zavod za zapošljavanje. Mi s ovim definitivno to ne radimo. U Centru se učenici pripremaju za tržište rada i svaki od njih, kada izađe iz škole, i ako ne ide u daljnje obrazovanje, spreman je za tržište rada - naglasio je župan Kolar. Nastavnik strojarske grupe predmeta Dražen Šenjug rekao je da je ideja o osnivanju Centra za robotiku i nove tehnologije u duhu reforme strukovnog obrazovanja.
- Želimo naše učenike pripremati za rad, konkretno iz područja strojarstva i CNC strojarstva, jer je to industrija koja se nalazi u našem okruženju. Imamo dva nova, moderna CNC stroja gdje učenici mogu razvijati svoje praktične vještine. Imamo i dva robota, industrijske robotske ruke, jer je takva industrijska robotika usko povezana s CNC proizvodnjom – naglasio je Šenjug i dodao kako učenici ovdje razvijaju kompetencije i praktične vještine.