Dok u našim školama djeca bubaju činjenice napamet, neuroznanost je već odavno potvrdila da bi znanje pohranjeno u mozgu treba učiti kroz iskustvo. Naša će djeca u školi koju otvaramo u Splitu učiti kroz istraživački rad, raditi na projektima koje će ona kraju tjedna prezentirati drugim učenicima u razredu. Poticat ćemo ih da zavole učenje jer jedino kad zavole učiti i istraživati možemo biti sigurni da će se snaći u neizvjesnoj budućnosti koja je pred nama, najavila je Irena Orlović, osnivačica Škole za budućnost "Harfa“.
U lipnju su počeli upisi u ovu prvu privatnu osmoljetku u Hrvatskoj temeljenu na neuroznanosti, koja ima za cilj učenicima pravovremeno razvijati talente za zanimanja budućnosti. Slične škole postoje diljem Njemačke, Finske i Austrije, a imaju za cilj razvijati fundamentalne i vještine novog doba temeljene na socioemocionalnom razvoju i to zahvaljujući istraživačkom konceptu predavanja u kojima su učitelji u ulozi motivatora. Škola "Harfa“ prati važeći kurikulum Ministarstva znanosti i obrazovanja, ali kroz posebno strukturirane nastavne programe, projektni rad i iskustveno usvajanje znanja.
'Djeca su u školama objekti, kod nas neće biti'
- Učenici će u ponedjeljak ujutro dobiti sadržaj koji trebaju obraditi, potom se formirati u grupe i svaka će grupa u dogovoru predložiti na koji način će kroz kreativno izražavanje, uz pomoć tehnologije ili kroz dramsku ili filmsku umjetnost, moći napraviti projekt. Škola će surađivati sa stručnjacima iz raznih područja. Oni će kroz kreativne radionice pomoći djeci da se nauče izražavati kroz različite oblike umjetnosti. Učenici se neće ocjenjivati već će pratiti njihova postignuća, te će dobiti feedback na svoje postignuće. Također ćemo učiti djecu da reflektiraju sebe. Tako što će imati priliku sami reći što su doživjeli tijekom projekta i što je to za njih značilo - poručila je osnivačica škole Orlović, široj javnosti poznata po kao autorica nagrađivane aplikaciji "Pametnica" za rano poticanje intelektualnog razvoja i autorica.
Orlović jer urednica je i vlasnica nakladničke kuće Harfa sa sjedištem u Splitu koja objavljuje knjige iz područja ranog poticanja socioemocionalnog i intelektualnog razvoja. Posao s izdavaštvom nadovezao joj se na njezinu majčinsku borbu da olakša život svojoj kćeri rođenoj sa srčanom manom, koja je od neuspjelog zahvata zadobila teška oštećenja mozga i brojne druge posljedice.
Bez ocjena: Znanje se treba nadograđivati
- Dugi niz godina bavim se izdavanjem knjiga i organiziram edukacije putem kojih budimo svijest kod roditelja o važnosti povezivanja s djetetom. Dijete tako o sebi gradi zdravu sliku koja je temelj čovjekova uspjeha u životu. Došlo je vrijeme da tražimo promjenu i u odgojno-obrazovnom sustavu koji uvelike utječe na razvoj mozga djeteta, a ne prati najnovije spoznanje iz neuroznanosti. Zato smo otvorili školu koja će biti primjer kako može i drugačije. U našim školama djeca postaju objekti kojima se predaje, a potom se traži da djeca ponove ispredavano za ocjenu. Znanost ne podržava predavački način rada, djeca nisu kompjuteri u koje ćemo mi odrasli instalirati znanje, da bi naučili oni moraju zavoljeti usvajati znanje što znači da trebamo probuditi želju i volju za učenjem, trebamo ih motivirati i inspirirati. U našoj školi učiteljice će biti motivatori, a djeca istraživači - najavila je Orlović.
Nastava u ovoj školi odvijat će se kroz tri grupe s po šest učenika u kojima će se njegovati komunikacija, a Harfa će surađivati sa stručnjacima splitskih fakulteta (FESB, PMF, Kemijsko-tehnološkog i Medicinskog fakulteta), koji će kroz kreativne radionice pomoći djeci da se nauče izražavati kroz različite oblike umjetnosti u programu cjelodnevnog boravka. Tako će u prijepodnevnim satima sudjelovati u nastavi, a u poslijepodnevnim u kreativnim radionicama i istraživačkim projektima.
- Djeca uče za ocjenu kako bi nama odraslima dokazali da su dobri i kad dobiju ocjenu, to znanje nestane. Takvo učenje znanstvenici nazivaju bulimično učenje. U našoj školi neće biti ocjena već feedback gdje će učiteljica pratiti napredak i s djetetu dati informaciju o njegovom napretku, a s druge strane dijete će imati priliku također reći kako se osjećalo tijekom procesa istraživačkog rada, kako je to djelovalo na njega i s čim to može povezati. Bitno je uvijek da povezuje s nečim što već zna kako bi se znanje gradilo dalje. Tako će dijete prilikom sljedećeg istraživačkog rada razmišljati o onome što već zna o tome, o svom unutarnjem osjećaju. To je jedini ispravan put učenja - poručuju iz Harfe.