Nakon što je prošlog tjedna krenulo lagano otvaranje nekih tvornica automobila u Europi, Volkswagen je ovih dana pokrenuo proizvodnju i u najvećoj europskoj tvornici automobila u njemačkom Wolfsburgu. To je jasan znak da se stvari ponovo pokreću, a do sredine svibnja u funkciji bi trebale biti gotovo sve europske tvornice auta. No njihovim zatvaranjem na duže od mjesec dana napravljena je velika šteta automobilskoj industriji.
ACEA, europska udruga proizvođača automobila izračunala je da je zbog korona krize i zatvaranja tvornica do sada u državama Europske unije i Velikoj Britaniji nije proizvedeno 2.195.430 automobila i drugih motornih vozila koji bi inače sišli s pokretnih traka u normalnim uvjetima. Najviše je, očekivano, nastradala Njemačka gdje nije proizvedeno 602.973 vozila, a posebno teško je pogođena i španjolska s 410.796 manje proizvedenih vozila. U Francuskoj je taj broj 255.674, u Velikoj Britaniji 188.894, u Češkoj 143.981, a u Italiji 122.442. Kompletnu listu broja vozila koji nisu proizvedeni po državama potražite na dnu ovog članka.
Uzmemo li u obzir da je prosječna cijena automobila prodanog u Europskoj uniji prošle godine bila oko 30.000 eura, ti auti bili bi vrijedni ugrubo 66 milijardi eura što je ogroman gubitak za proizvođače. No gubitnici su i državni proračuni. Države članice EU i Velika Britanija su time izgubile oko 15 milijardi eura samo na PDV-u i gotovo pet milijardi na ostalim porezima i trošarinama koji se plaćaju na automobile. No to je samo dio financijske štete koje su pretrpjeli proračuni država. Njoj treba dodati i prihode koji nisu ostvareni od poreza na servise i održavanje, registracije i osiguranja te pogotovo na gorivo koje bi trošili automobili koji nisu proizvedeni. Od automobila proračuni država EU i Velike Britanije prošle su godine imali ukupan prihod u iznosu 440 milijardi Eura, a ove je već izgubljeno najmanje 50 milijardi. I na tome se neće stati jer unatoč pokretanju proizvodnje potražnja je mala i trajat će najmanje godinu dana da se tržište približi prošlogodišnjim brojkama. Gubici za industriju i državne proračune na kraju će se brojati u stotinama milijardi eura.
Pošteđena nije ni Hrvatska. Iako se kod nas ne proizvode automobili nekoliko tvornica su ozbiljni i veliki dobavljači dijelova za automobile, a zaustavljanjem proizvodnje u tvornicama automobila gotovo automatski je zaustavljena i njihova proizvodnja jer nije bilo potrebe za dijelovima. Hrvatske tvornice dijelova za automobile prema podacima ACEA-e bile su zatvorene u prosijeku 29 dana. Tako je i najveći hrvatski proizvođač automobilskih dijelova AD Plastik tek ovih dana ponovo pokrenuo svoju proizvodnju. Ovaj proizvođač plastičnih dijelova za automobile ima tvornice u Solinu, Zagrebu, Mađarskoj, Rusiji, Srbiji i Rumunjskoj.
Broj vozila koji do 28. travnja nije proizveden zbog korona krize:
Španjolska 410.796
Francuska 255.674
Velika Britanija 188.894
Češka 143.981
Italija 122.442
Slovačka 108.777
Rumunjska 68.673
Poljska 52.894
Mađarska 51.552
Portugal 39.822
Belgija 32.623
Nizozemska 30.819
Austrija 26.480
Švedska 23.304
Slovenija 19.399
Finska 16.327