Toyotin bZ4X je automobil prilično nekonvencionalnog naziva i jednako takvog dizajna. Mnogi misle da je ovo prvi Toyotin električni automobil i da je Toyota zakasnila za konkurencijom, no činjenica je da je japanski proizvođač još 1997. ima serijski RAV4 na struju. Isti model u novijoj generaciji 2012. godine opet je dobio pogon na struju, no sve su te vijesti zaobišle većinu javnosti jer se radilo o malim, ograničenim serijama od nekoliko tisuća primjeraka koje su bile dostupne samo na određenim tržištima. Novi bZ4X je nešto potpuno drugačije, automobil koji namjerava biti velikoserijski, mnogo ozbiljniji model i po tome je Toyota realno zakasnila za većinom konkurencije. Je li sa svojim prvim masovnik električnim modelom odmah uhvatila priključak pokušali smo saznati tijekom sedmodnevnog testa u kojem smo detaljno provjerili automobil i pokušali mu pronaći što više prednosti i mana.
S obzirom da je ovo bila prva potpuno električna Toyota, ali i na glasine da doseg baš "nije nešto" najviše smo se pozabavili pogonom. Novi bZ4X u verziji koju smo dobili na test ima dva električna motora koja mu daju 218 KS i pogon na sve kotače. Struja dolazi iz baterije za koju ćete na mnogo mjesta pronaći podatak da ima kapacitet od 71,4 kWh, no rijetko gdje će ta brojka biti popraćena i komentarom da se radi o bruto kapacitetu. Neto kapacitet mnogo je teže otkriti i on je dosta manji - 64 kWh.
Ovo je jedan od razloga zašto neki misle da bZ4X ima premali doseg, a Toyota si je sama za to kriva. No nisu oni jedini, i neki drugi proizvođači (Stellantis recimo), ponosno iskazuju bruto kapacitet dok im je realni neto kapacitet podatak kojeg je mnogo teže naći. Ovakvim pristupom ljudi misle da automobil ima "veću bateriju" nego što stvarno ima. Bilo bi mnogo bolje kada bi se proizvođači usuglasili i počeli svi redom iznositi neto kapacitet ili oba podatka. I kupcima bi sve bilo transparentnije i ne bi očekivali više nego što je realno.
No vratimo se mi na našu bZ4X. I 64 kWh vrlo je mnogo energije dovoljno za velike dosege. Konkretno na našem testu smo uz ekstremno štedljivu vožnju u umjerenim vremenskim prilikama s temperaturama oko 25 °C postigli prosjek potrošnje u gradu od samo 10,5 kWh/100 km, što je odlično i bilo bi dovoljno za više od 600 km dosega. No u realnoj, nešto življoj vožnji potrošnja dosta raste i automobil je sposoban za oko 450 km u gradu, te oko 390 km u kombiniranoj vožnji (grad, otvorena cesta, autocesta 130 km/h), pokazali su naši prosjeci potrošnje na testu. Sve u svemu dosezi testirane Toyote su vrlo solidni, i iznenađujuće dobri uz štedljivu vožnju, no uz malo realniji ritam vožnje oni su negdje na razini prosjeka klase . Jedini problem je što bZ4X i cijenom nije na razini prosjeka klase, već negdje pri vrhu i dobro bi mu došla baterija većeg kapaciteta u ponudi.
Sam pogon je odličan i bZ4X je jadan od najboljih auta u klasi za vožnju. Ubrzanje do 100 km/h za 7,7 sekundi sposobno je pružiti dosta uzbuđenja, a dovoljno su dobra i međuubrzanja. Snaga se vrlo efikasno,a opet odmjereno prenosi na podlogu putem pogona na sve kotače i po je ovaj auto među najboljima u klasi. Tome treba pridodati i odličan izravan upravljač te vrlo efikasne kočnice. Ipak ono što je najbolje pri vožnji bZ4X je njegov ovjes koji je zaista sam vrh klase. Automobil se gotovo ne naginje, odlično guta zavoje bez ikakvih naznaka podupravljanja i sposoban vas je itekako zabaviti pri agresivnijoj vožnji. Po tome je bolji čak i od nekih klasičnih kompakata koji su mnogo niži i imaju niže težište.
Automobil je uvjerljiv i pri visokim brzinama na autocesti, a pohvale zaslužuje i vrhunski komfor ovjesa te vrhunska zvučna izolacija koji opuštenu vožnju čine pravim užitkom. Što se ponude prostora u u unutrašnjosti tiče i ona je među najboljima u klasi kompaktnih SUV-ova, auto ima obilje mjesta na stražnjoj klupi. S druge strane, prtljažnik s 452 litara kapaciteta je na razini prosjeka klase, možda i malo ispod njega.
Unutrašnjost automobila bit će prepoznatljiva svim ljubiteljima Toyote, no s jednom dosta velikom iznimkom. Naime, bZ4X je prva Toyota s novim smještajem instrumenata iznad volana, nešto slično kao što to godinama već radi Peugeot. Ovakvo rješenje . smanjuje kut za koji vozač mora spustiti pogled da bi ih vidio i potencijalno povećava sigurnost vožnje. Dobra stvar je da u ovom automobilu, za razliku od nekih Peugeota nismo imali problema s pronalaskom idealnog položaja sjedenja pri kojem nam upravljač ne bi prekrivao instrumente.
Dobra vijest je da unatoč novom konceptu s instrumentima i unatoč tome što je dodirni zaslon velik s 12,3 inča dijagonale, Toyota nije zaboravila na tipke. Njih zaista ima u izobilju te je svim funkcijama klime ali i mnogim drugim funkcijama koje nemaju veze s njom moguće upravljati mnoštvom tipki koje su smještene na središnjoj konzoli, između sjedala, na upravljaču i iza njega. Za ništa što je iole bitno u vožnji ne treba se snalaziti na dodirnom zaslonu infotainmenta. Kad smo već kod samog infotainmenta dodajmo da je bogat funkcijama i krajnje jednostavan za korištenje, no grafika na zaslonu bi mogla biti oštrija. Isto vrijedi i za grafiku instrumenata.
Zaključak
Toyota bZ4X je po mnogočemu jedan od najboljih električnih automobila u klasi. Odlično se vozi, materijali su uglavnom vrhunski, a kvaliteta izrade besprijekorna, vrlo je prostran, udoban u vožnji, može biti vrlo štedljiv, ima solidan doseg... No cijenom se zaista previše ističe od konkurencije. Testni model koji ima skoro svu opremu koju možete zamisliti košta više od 78.000 eura, a ni osnovni nije sa 65.300 eura nimalo jeftin.
Plus:
Vrlo zabavan u vožnji
Udoban
Prostrana kabina
Minus:
Visoka cijena
Doseg bi mogao biti veći
Dobro bi došla veća baterija
masa: 2005 kg
dimenzije: 469 x 186 x 165 cm
snaga: 160 kW/218 KS
baterija: 64 kWh
0-100 km/h: 7,7 s
najveća brzina: 160 km/h
doseg kombinirano: 415 km
potrošnja: 16,2 kWh/100 km
cijena: 78.197 € (testni model), 65.300 € (osnovni bZ4X, 204 KS, prednji pogon)
Važnija oprema testirana Toyota bZ4X AWD Style
Alunaplatci 20", LED svjetla, grijana i hlađena sjedala presvučena kožom, električno podesiva prednja sjedala, grijan vjetrobran, grijan upravljač, automatska dvozonska klima, sustav kamera za parkiranje s pogledom od 360°, sustav za automatsko parkiranje, ambijentalna rasvjeta, dodirni zaslon 12,3", digitalni instrumenti 7", navigacija, bežično punjenje mobitela, panoramski krov, JBL premium audio sustav...