Jako volim ići u školu i želim sve razrede proći s pet, priča nam devetogodišnja Gabrijela Bogdan.
Ova mala odlikašica upravo je završila 3. razred u Osnovnoj školi Grgura Karlovčana iz Đurđevca, koju pohađa 685 učenika, a vodeća je na svom području po broju učenika romske nacionalne manjine. Od prvog pa do osmog razreda, svakodnevno, većinom iz nekoliko kilometara udaljenog naselja Stiska, njih 95 sjeda u školske klupe. Polovica ih pohađa niže razrede i svi su, kao i oni u višim razredima, solidni učenici. Među njima je i Gabrijela, koja ne zna za manju ocjenu od petice. Ljubimica je u razredu i svi, kako su nam kazali, vole biti u njezinu društvu. Kaže da svako jutro jedva čeka s društvom krenuti u školu.
Njezina učiteljica Veronika Seleš govori nam kako je izuzetno nadarena i motivirana te se ističe u recitiranju i čitanju, a u sportu je nenadmašna.
- Stječe se dojam da je zrelija u odnosu na godine i u pojedinim trenucima sve nas iznenadi razmišljanjima koja su rijetka za njezinu dob - kazala nam je učiteljica, koja je prati od prvog razreda.
Gabrijela živi sa samohranom majkom kod njezinih roditelja u kući s još 13-ero članova obitelji.
Majka Jasmina (29), koja je nekidan rodila sina Leonarda, kazala nam je kako je ponosna na kćer jer je dobra učenica, a ona je potiče jer je to jedini način da napravi iskorak prema boljem životu.
- Puna kuća nas je, ali ona nađe kutak u koji se smjesti kako bi riješila sve školske obveze i nikad se ne buni da joj netko smeta. Doista je predana školi i želja nam je da takva i ostane - kazala nam je ponosna majka.
Među petero učenika osmog razreda koji se rastaju od osnovne škole svi imaju istu želju, a to je nastavak školovanja. Prolaze s dobrim i nadaju se upisu u neko od obrtničkih zanimanja.
Dragana Bogdan, Marina Oršoš, Antonijo Bogdan i Andreja Horvat svoju budućnost vide u nastavku obrazovanja.
Ravnatelj škole Danijel Domišljanović rekao nam je kako uglavnom svi koji krenu u osnovnu školu završe sve razrede. No tu ima i dosta problema jer neka djeca romske nacionalne manjine dolaze u školu sa slabim znanjem hrvatskog.
- Radi savladavanja jezičnih barijera neophodan je rad u manjim grupama. Uz to su angažirana i dva romska asistenta, koji sunarodnjacima pomažu. U taj projekt su uključeni i učitelji kako bi se i oni prilagodili kroz savladavanje osnovnih izraza na jeziku Roma - pojasnio nam je ravnatelj. Glavni koordinator Mreže podrške romskoj djeci je REYN-Hrvatska.
- Budući da je nastava jednosmjenska, produljeni boravak će se provoditi u učionicama nižih razreda te je nužno djeci omogućiti slobodno vrijeme u kojem će se odmoriti te igrati s prijateljima, pogledati crtić ili pročitati priču, stoga je nužno opremiti učionice namještajem i didaktičkim pomagalima - pojašnjava novi iskorak u obrazovanju djece romske nacionalne manjine.
Takvim pristupom se uz savladavanje školskoga gradiva želi kod učenika razvijati zdrave prehrambene navike osiguranjem toplog obroka. Ravnatelj napominje kako će im za sljedeću školsku godinu za taj cijeli projekt trebati gotovo 700.000 kuna, pri čemu najviše potpora očekuju od Grada Đurđevca.