Svi online kupci u Europskoj uniji od ponedjeljka mogu kupovati pod istim uvjetima bez obzira iz koje su zemlje zahvaljujući Uredbi koja zabranjuje geoblokiranje, odnosno preusmjeravanje na internetske stranice na temelju države iz koje dolaze.
Geoblokiranjem je kupcima bio ograničen pristup 'online' trgovini na temelju državljanstva, prebivališta ili IP adrese a u ponedjeljak je na snagu stupila "Uredba Europskog parlamenta i Vijeća o rješavanju problema geografskog blokiranja i drugih oblika diskriminacije na unutarnjem tržištu na temelju nacionalnosti, mjesta boravišta ili poslovnog sjedišta klijenata".
Potrošači u Europskoj uniji sada mogu odabrati s koje internetske stranice žele kupovati robu ili usluge, a da ih se pritom ne blokira ili automatski preusmjeri na drugu internetsku stranicu na temelju države u kojoj se nalaze.
Trgovci moraju jednako postupati prema online kupcima iz druge zemlje EU-a i lokalnim kupcima, tj. omogućiti im pristup istim cijenama ili uvjetima prodaje za proizvode poput pokućstva ili elektronike online usluge (npr. cloud) ili usluge smještaja i održavanja internetske stranice prodaju ulaznica za festivale, koncerte i slično, priopćio je Europski parlament.
Zastupnici u Europskom parlamentu su uredbu odobrili u veljači ove godine.
"Ovo je još jedan korak u stvaranju jedinstvenog tržišta u kojemu će se svi potrošači uživati jednaka prava. Prilikom kupnje proizvoda iz drugih zemalja, svi ćemo biti tretirani kao lokalni potrošači", rekla je za portal EP-a poljska izvjestiteljica za Uredbu Roza Thun (EPP).
"Nakon roaminga i portabilnosti, stvarno sam ponosna što smo u suradnji s Europskom komisijom uspjeli pronaći rješenje problema geoblokiranja. Milijuni građana će imati koristi od ovoga", dodala je Thun.
"Ne možemo putem interneta kupovati jednako kao i građani u Njemačkoj, Francuskoj ili Italiji, no upravo ova uredba mijenja situaciju u smislu da se onemogućava blokiranje prodaje i kupac će, bez obzira iz koje zemlje naručuje, moći kupiti sve što poželi", istaknula je u veljači za Hinu hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan (S&D).
Borzan je tada pojasnila da su hrvatski kupci prilikom 'online' kupovine, pred fazu za plaćanje, preusmjeravani na neku drugu stranicu, na kojoj su i cijene bile skuplje.
"To će biti zabranjeno i neće nam se više prodavati skuplji proizvod", rekla je Borzan.
Oko 57 posto građana Europske unije kupilo je nešto od odjeće, namještaja i elektronike preko interneta u 2017. godini, a čak je trećina građana kupila robu i usluge iz drugih zemalja. Stupanjem uredbe na snagu očekuje se da će 'online' trgovina nastaviti rasti.
Prema istraživanju koje je provela Europska komisija, 63% internetskih stranica nije dopuštalo građanima EU-a kupnju iz druge članice.
Izmjenama nisu obuhvaćeni digitalni sadržaji zaštićeni autorskim pravima poput e-knjiga, glazbe ili online igara, no Europska komisija ima dvije godine da procijeni treba li proširiti zabranu geoblokiranja i na taj sadržaj.
Znaš il' padaš, edukativan kviz koji mlade potiče na izlazak na izbore za EU parlament
U sklopu kampanje #ovajputglasam, JoomBoos je, u suradnji s Europskim parlamentom, osmislio edukativan live kviz 'Znaš il' padaš', gdje sudionici i youtuberi mlade pratitelje uče važnosti izlaska na izbore za EU parlament u svibnju sljedeće godine. Novu epizodu kviza, u kojoj sudionici odgovaraju na pitanja vezana uz Europsku Uniju te tako uče o svim prednostima života u EU, možete pogledati ovdje.