To je to što me zanima!

Seat slavi 70 godina, a jedan od prvih auta bio im je 'Fićo'

Seat je daleke 1950. osnovala Španjolska u suradnji s nacionalnim bankama i Fiatom. Danas Seat izravno zapošljava 15.000 radnika, a neizravno gotovo 100 tisuća
Vidi originalni članak

Nakon Drugog svjetskog Španjolska je krenula u masovnu modernizaciju i industrijalizaciju. Jedan od najvažnijih projekata bila je velika motorizacija države i radi toga se odlučilo pokrenuti vlastitu proizvodnju automobila. Tvrtku su osnovali Španjolski nacionalni institut industrije koji je imao 51 posto vlasništva, sedam velikih španjolskih banaka (42 posto) i talijanski Fiat (7 posto). Država je dakle bila vlasnik, banke su financirale projekt, a Fiat je dao licence za proizvodnju svojih automobila i tehničku podršku.


Proizvodnja je pokrenuta 13. studenog 1953. godine u novoj tvornici u Barceloni. Seat je tada proizvodio samo jedan model. Bio je to Seat 1400, zapravo kopija Fiata 1400, nastalog tri godine ranije. Dnevno se proizvodilo samo pet primjeraka. Četiri godine kasnije pokrenuta je proizvodnja Seata 600. Bila je to Seatova kopija jednog od najpopularnijih i najmodernijih malih automobila tog vremena, Fiata 600. Ovaj auto kod nas je mnogo poznatiji kao 'Fićo' ili legendarna Zastava 750, a zanimljivo je da se u bivšoj državi počeo proizvoditi dvije godine ranije nego u Španjolskoj. Seat 600 je bio ogroman uspjeh i ovaj auto je motorizirao Španjolsku. Napravljeno je čak 800.000 primjeraka, a proizvodnja je trajala do 1973. (fićo se proizvodio čak do 1985. godine).


Do 1968. godine Seat je proizveo ukupno milijun auta, 1971. postao je najveća industrijska tvrtka u Španjolskoj, a 1974. je uz milijardu dolara prometa već postao osmi najveći automobilski proizvođač u Europi. Seat je do osamdesetih proizvodio isključivo kopije Fiatovih modela, a onda je krenuo i u razvoj vlastitih automobila. Bili su to Marbella, Ibiza, Ronda i Malaga, auti koji su i dalje bili zasnovani na Fiatu (modelima Panda i Ritmo) ali su imali samostalni dizajn i tehnologiju. S njima je Seat pokrenuo trend nazivanja auta po španjolskim gradovima i drugim geografskim pojmovima i krenuo u masovniji izvoz na druga europska tržišta. Ubrzo je prekinuta dugogodišnja suradnja s Fiatom i Seat je 1986. postao dio Volkswagen grupe. 

Prvi automobil koji je razvijen pod Volkswagen grupom bio je Toledo 1991. koji je zabilježio velik uspjeh u Španjolskoj i diljem Europe. Dvije godine kasnije Seat je uz investiciju od preračunato 1,47 milijardi eura napravio novu tvornicu u Martorellu, blizu Barcelone gdje proizvode i danas. Pod Volkswagenom tvrtka je nastavila s ubrzanim rastom i razvojem. Do danas se ponuda modela umnogostručila, a od 2015. godine tvrtka bilježi najbrži rast i najbolje rezultate u svojoj povijesti.

Danas Seat ima čak 15.000 zaposlenih, a o tvrtki ovisi dodatnih 85.000 radnika. Najveći je Španjolski izvoznik, a prošle je godine imao promet veći od 11 milijardi Eura te je prodao 574.078 automobila. Zahvaljujući Seatu i drugim proizvođačima koji svoje tvornice imaju u Španjolskoj, ova država je danas drugi najveći europski proizvođač automobila, ispred Italije, Francuske i Velike Britanije. Jubilarni rođendan nije baš došao u najboljem trenutku, no Seat je nakon prolaska vrhunca pandemije korona virusa ponovo pokrenuo proizvodnju, a niti tijekom nje tvornice nisu potpuno mirovale. Naime, Seat je poput nekih drugih proizvođača proizvodio medicinske respiratore. 

 

Idi na 24sata

Komentari 18

  • scythe 09.05.2020.

    Zanimljivo je da se je onaj poluproizvod od prometala proizvodio u nerazvijenoj zemlji trećeg svijeta čak 12 godina nakon što je proizvodnja ugašena s one strane gvozdene zavjese.

  • 08.05.2020.

    Seatovi modeli uvijek kasne sa tehnologijom VW 2-3 godine. Tj sve ono što ima golf 8 sada to će tek za tri četiri godine imati seat.

  • ichbin2 08.05.2020.

    nama izgleda nitko živ ne želi dati licencu da se tu nešto proizvodi, makar oltcit, zaz ili aro..... nisu neki auti, ali bi ljudi nešto proizvodili..... ali realno kod nas se nema volje za tako nešto, izgleda da je problem bilo skupiti te strojarske inžinjere nakon rata pa ponudit nekoj auto firmi da dadne kalupe i licencu, pa da država to malo poprati dok starta, kao što čitamo u članku.... a ovako je lakše bilo naplačivat sve silne godine carinu na svaki auto i izbijat ljudima pare za glupost, nego imati tu kakvu takvu domaču proizvodnju

Komentiraj...
Vidi sve komentare