Ne, ovo nije mala matura, niti se bilo koje dijete treba bojati ovog ispita, kazao nam je Vinko Filipović, v.d. ravnatelja Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja.
Ono što se već dugo najavljivalo Filipović je potvrdio za HRT. Od sljedeće školske godine u osnovnim školama provodit će se nacionalni ispiti. Kako nam je pojasnio, prve ispite pisat će u svibnju 2022. učenici osmih razreda, a potom, u jesen 2022., učenici koji će tad krenuti u pete razrede. Testirat će se njihova znanja i vještine iz četvrtog razreda.
- Testirat će se učenici u deset posto škola u cijeloj Hrvatskoj, a polagat će hrvatski jezik, matematiku te STEM područje - kemiju, biologiju i fiziku. Provest će se i modul ispitivanja kompetencije rješavanja problema. Krajnji cilj je riješiti opći problem ocjenjivanja danas u Hrvatskoj. Želimo da se kroz nacionalne ispite nađe model standardiziranja ishoda za sve učenike bez obzira na škole iz kojih dolaze - kaže Filipović.
Inflacija petica, devalvacija vrijednosti
Kako on tumači, učiteljski kriteriji nisu isti i rezultat toga je inflacija dobrih ocjena, koja ih je devalvirala. Ovi bi ispiti imali standardizirani oblik koji bi omogućio da učenici pokažu znanja neovisno o kriterijima ocjenjivanja.
- To bi bila pretpostavka za daljnje korake koji vode širim oblicima ocjenjivanja, pa i maloj maturi, no o tome zasad nema govora - ističe v.d. ravnatelja NCVVO-a.
Roditelji su ipak i više nego skeptični. Smatraju kako će to biti samo još jedan u nizu stresova za ionako preopterećene osnovce, kojima se nastava svodi na suludu utrku za ocjenama.
'Pripreme su previše raširene'
Na pitanje hoće li se djeca morati posebno pripremati za ove ispite Filipović kaže:
- Smatram da bi učenici trebali kroz nastavu biti pripremljeni za svaki ispit koji proizlazi iz redovitog sustava. Već sama činjenica da se netko posebno priprema dovodi u nepovoljan položaj one koji se ne mogu kompetentno pripremati. No točno je da nam već u nižim razredima djeca kreću na instrukcije, od petog do osmog to eksplodira, a o pripremama za državnu maturu da i ne govorim. Cilj je da svi učenici na nastavi dobiju sva znanja koliko je potrebno.
Ravnatelj OŠ Milana Langa u Bregani, Igor Matijašić, svakako podržava uvođenje nacionalnih ispita.
- Samo da se sve dobro pripremi, posloži i da se ustraje da se zaista i provede. Već dugo se borim protiv toga da isključivo ocjene (a ne pravo znanje) budu temelj za upis u srednje škole.
Javna je tajna da su neke škole blaže, neke strože, ali su ocjene za upis jednako vrednovane. Ako su nacionalni ispiti ili bilo kakvi drugi ispiti korak prema tome, veliki palac gore. Što mislite, koliko bi to smanjilo pritisak roditelja na učitelje posljednjih tjedana nastave - zaključuje Matijašić.